Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskriftsfel - på sidan 2 blir texten upp och ner.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör en iMac 2017 med Mojave operativ. Två skrivare, en Lexmark CS317dn färglaser och en HP Laserjet Pro sv/v. Jag skriver ut en liggande A4 från Indesign av senaste version. Båda skrivarna skriver ut sidan 1 bra men sidan 2 blir "upp och ner". (Skrivarna skriver på båda sidorna.) Jag kan inte se hur jag ska påverka detta. Det borde vara Indesign eller operativt som ska "justeras"? Men mina två äldre skrivare gjorde aldrig på det sättet. Svårt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-24 06:55
Ursprungligen av Kristman:

Jag kör en iMac 2017 med Mojave operativ. Två skrivare, en Lexmark CS317dn färglaser och en HP Laserjet Pro sv/v. Jag skriver ut en liggande A4 från Indesign av senaste version. Båda skrivarna skriver ut sidan 1 bra men sidan 2 blir "upp och ner". (Skrivarna skriver på båda sidorna.) Jag kan inte se hur jag ska påverka detta. Det borde vara Indesign eller operativt som ska "justeras"? Men mina två äldre skrivare gjorde aldrig på det sättet. Svårt.

Nä, du har rätt: skrivarna gör precis som dom blir tillsagda. Så det är inställningar på utskriften som gör det. Och den effekten får du om du väljer long-edge-binding, eller vad det nu heter på svenska. Hade du skrivit ut på stående A4 så får du samma effekt med short-edge-binding. Och det händer "på båda skrivarna" för att det är en inställning i utskriftsdialogen i datorn/programmet.

Ursprungligen av frazze:

Nä, du har rätt: skrivarna gör precis som dom blir tillsagda. Så det är inställningar på utskriften som gör det. Och den effekten får du om du väljer long-edge-binding, eller vad det nu heter på svenska. Hade du skrivit ut på stående A4 så får du samma effekt med short-edge-binding. Och det händer "på båda skrivarna" för att det är en inställning i utskriftsdialogen i datorn/programmet.

Tack för det svaret! Jag ska söka och testa bland de valen. Mystiskt att första sidan blir rätt skriven men andra vänder sig. Ska också pröva tresidigt. Tack igen!

Senast redigerat 2020-03-25 09:38
Ursprungligen av Kristman:

Tack för det svaret! Jag ska söka och testa bland de valen. Mystiskt att första sidan blir rätt skriven men andra vänder sig. Ska också pröva tresidigt. Tack igen!

Jag fortsätter litet - när man söker på forum är det så bra om man får rätt på lösningen, inte bara "Nu är det fixat". Edge-bindningen i texten ovanför heter "Häftning kortsida" och "häftning långsida" i Macen. Sedan blev det problem med att spara förvalsinställningen. Men efter några försök fick jag till det - har man inte sparat inställningen så gäller den inte. Det innebär att förvalsinställningen måste väljas om då jag skiftar mellan liggande och stående A4. Återigen, Tack igen!

Själv har jag under årens lopp lärt mig att undvika utskrift direkt från InDesign. I synnerhet förr på klenare hårdvara var det mycket "segare" att skriva ut direkt från InD. Att först göra en PDF och sedan skriva ut från Acrobat var inte bara mer "snappy", utan också mer kontrollerbart vad gäller diverse spökerier kring skala och rotation liknande det TS beskriver.

  • Medlem
  • 2020-03-25 10:43

You are holding it wrong way. ?

(Steve Jobs bortförklaring till kritiken rörande mottagningen för iPhone 4)

1
Bevaka tråden