Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fredagar betyder nyheter på Apple TV+

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 16:02
Ursprungligen av Zeugma:

Enligt SVT själva berodde segheten på SVT play på just att så många ville komma åt tjänsten, sannolikt på grund av statministerns tal, så nog skapar covid-19 problem i praktiken. Och kanske fler problem kommer, vad vet jag (vi). Men förhoppningsvis fixar de till det på något sätt.

Men återigen har det inget med prestandan/bandbredden eller avsaknad av detsamma i vårt nät att göra. Här handlar det om att SVT inte kan leverera i tillräckligt hög grad, det har inget med vårt nät att göra.

Ursprungligen av zinned:

Men återigen har det inget med prestandan/bandbredden eller avsaknad av detsamma i vårt nät att göra. Här handlar det om att SVT inte kan leverera i tillräckligt hög grad, det har inget med vårt nät att göra.

Då undrar jag återigen om vi kan vara säkra på det. Det kan ju hända att det finns en flaskhals i systemet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-23 16:16
Ursprungligen av Zeugma:

Då undrar jag återigen om vi kan vara säkra på det. Det kan ju hända att det finns en flaskhals i systemet.

Det är att se spöken som inte finns. Finn en enda sak som skulle ens peka åt det hållet? Det finns inte. Vi har ett svinbra nät och backbone i sverige. Vi belastar det inte ens i närheten av något som ens kan liknas vid en maxgräns.

Att tjänsteleverantörer har problem från tid till annan kommer alltid att existera, det har dock inget med prestandan på vårt nät att göra.

SVT Play har haft problem att leverera sin tjänst även tidigare, under exempelvis melodifestivalen. Att deras servrar inte mäktar med att hela Sverige vill använda deras tjänst exakt kl 21.15-21.21 en specifik kväll är väl inte särskilt anmärkningsvärt? SVT kan givetvis inte betala för en absurd överkapacitet året om bara för att problemfritt kunna leverera 6 minuters stream vart tjugonde år när statsministern håller ett tal till nationen, lika lite som samhället kan ha ständiga intensivvårdsplatser dimensionerade för en global pandemi som beräknas inträffa vart 50e år eller så.

Personligen såg jag talet via Cmores streamingtjänst och det gick alldeles utmärkt. Inga som helst problem med lagg eller dålig kvalitet. Jag mätte strax efter min egen uppkoppling mot server i Sverige och fick 940+ Mbit/s nerströms, precis som jag alltid har. Problemen igår låg hos SVT, inte i den svenska eller europeiska infrastrukturen.

Thierry Breton ville visa att han är en handlingskraftig kommissionär och kontaktade utan erforderlig data, baserat på sin känsla, Netflix med önskan om lägre kvalitet på deras streaming för att rädda europeiskt internet.

Netflix fick kalla fötter och ville inte hamna i ett läge där man skulle kunna bli uthängda av media som ett Coronaförnekande, ont, amerikanskt, kapitalistiskt svinföretag som sätter sin tjänst, sina kunder och sin profit före européernas möjlighet att arbetandes i sina hem värja sig emot viruset. Således beslutade man att följa kommissionärens önskemål.

När Netflix hade gjort detta var det, av samma skäl som ovan multiplicerat med infinity, förstås omöjligt för övriga streamingbolag att göra motsatsen.

Så just nu får vi alla leva med usel kvalitet på vår streaming (i sig möjligtvis ett i-landsproblem) helt utan egentlig anledning. Thierry Breton kan slå sig för bröstet och hävda att internet i Europa fortfarande är up and running på grund av den handlingskraft han visade. Hade internet ändå gått under så hade han åtminstone kunnat säga att han gjort vad han kunnat. För en politiker är det alltid mindre risk i att agera (i detta fall utan egentlig grund) än att avvakta, eftersom han då kunde blivit kritiserad för vad han inte gjort.

Ursprungligen av zinned:

Det är att se spöken som inte finns. Finn en enda sak som skulle ens peka åt det hållet? Det finns inte. Vi har ett svinbra nät och backbone i sverige. Vi belastar det inte ens i närheten av något som ens kan liknas vid en maxgräns.

Att tjänsteleverantörer har problem från tid till annan kommer alltid att existera, det har dock inget med prestandan på vårt nät att göra.

Jag vill helst veta saker, inte anta, gissa eller förmoda och dylikt. Men om du garanterar detta är jag nöjd. ??

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pr...

Regeringen uttalade sig i frågan häromdagen.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-03-24 09:15
Ursprungligen av Zeugma:

Då undrar jag återigen om vi kan vara säkra på det. Det kan ju hända att det finns en flaskhals i systemet.

Betänk också att alla dessa som "jobbar" hemifrån och därigenom "överbelastar" nätet alldeles helt säkert även utnyttjade nätet på jobbet. Så att en bredbandsleverantör ser en xx-%-ig ökning på de privata abonnemangen innebär inte per automatik att den ökningen är över hela nätet.

Själv så sitter jag med Apple Music, SR, youtube eller annan streamingtjänst i öronen hela dagen, när jag jobbar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-24 11:10
Ursprungligen av Zeugma:

Jag vill helst veta saker, inte anta, gissa eller förmoda och dylikt. Men om du garanterar detta är jag nöjd. ??

Ja, detta kan garanteras.

Ursprungligen av Sperious:

Wall of text

Precis så.

Som vanligt har vi politiker som blandar sig i och beslutar i saker som de inte har en susning om.

Bevaka tråden