Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av filuren:

Jag har ju förstått att det är viktigare att ge stockholmare möjlighet att facebooka i tunnelbanan än att landsbygden ska ha tilllgång till internet.

Ställ dig först i kön:

Omni: Landsbygdsdebatten
”Det ska bli mer pengar till glesbefolkade områden”
Regeringen vill förändra utjämningssystemet till Sveriges kommuner och landsting. Syftet är att minska klyftorna mellan landets kommuner, säger statsminister Stefan Löfven (S) på en pressträff inför dagens sommartal i Kristinehamn.
– Det ska bli mer pengar för glesbefolkade områden. Bara till Värmland kan det ge pengar i 250-miljonersklassen, säger han.
Förslaget ska gälla från årsskiftet, rapporterar TT.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-08-20 14:00

Är inte så sur förutom att jag måste pröjsa för nya spelet som ska hämtas idag?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-02 07:42

Nån som jobbar på Linked in kanske kan ta en kurs i webbdesign?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-10-16 17:43

Fläkten i iMacen börjar att låta som en motorsåg! Önskar att det fanns en servicelucka till sådana här tillfällen. Nu blir det istället ett lite större projekt att byta ut fläkten.

Min skrivare som jag tog för givet att den ska vara en "Multifunktionsskrivare A3". kopierar tyvärr ej A3. ?

Största patronen med svart bläck i min skrivare bestämde sig för att självdestruera, det har runnit ut bläck inne i skrivaren och ut på hyllplanet som skrivaren står på. Canon tycker jag ska ta det på hemförsäkringen, de har inte ens erbjudit mig en ny bläckpatron. :/

Jag kan inte installera ett enda program i Catalina... :-(

Jag kan inte installera ett enda program i Catalina... Färgerna får jag ingen ordning på heller...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag kan inte installera ett enda program i Catalina... Färgerna får jag ingen ordning på heller...
/Anna Maria

Snälla... Håll dig till dina två trådar som du redan har skapat om ämnet. Svara gärna här: https://www.99mac.se/forum/t/328502-hjalp-jag...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-28 12:39

Det går dåligt för en av mina favorittjänster, Storytel.
Av ren slump surfar jag in på deras hemsida och upptäcker att de erbjuder familjeabb för 40kr extra. Daglig användare av appen, men inte ett ord om denna möjlighet kommuniceras via tjänstens primära kanal. Vill Storytel gå med förlust, eller glömde de sälja sin produkt i sina egna kanaler?

Alltid lika trevligt när felrapporteringsformulär inte fungerar. Eller är det ett sätt att minska antalet inrapporterade fel?

  • Medlem
  • 2020-01-18 23:43

Wacom och Adobe har en sak gemensamt. Deras programvara är ett stort jävla skämt!
Pga problem med ena handleden vill jag kunna använda min penna istället för musen. Men Wacom och Catalina verkar inte vara kompatibla, trots att detta utlovas på deras hemsida.
Efter nedladdning och installation ska man in i systeminställningar, säkerhet & integritet. Där ska man kryssa i två rutor under hjälpmedel och inmatningsmetod. (hette det så?) Enda problemet är att endast en ruta existerar under hjälpmedel. Och ingen under inmatbingsmetod!
Ridå ner!

Så jävla trött man blir!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-19 02:06
Ursprungligen av Dalle:

Efter nedladdning och installation ska man in i systeminställningar, säkerhet & integritet. Där ska man kryssa i två rutor under hjälpmedel och inmatningsmetod. (hette det så?) Enda problemet är att endast en ruta existerar under hjälpmedel. Och ingen under inmatbingsmetod!
Ridå ner!

Om kryssrutor saknas, kan det hjälpa med någon av åtgärderna under ”Step 4” på denna sida?
https://www.wacom.com/en-de/support?guideTitl...

  • Medlem
  • 2020-01-19 08:24

Tack för tipset @IngoX. Vi får se om det funkar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-22 19:42

"Windows 10 aktivering" är nog det värsta jag upplevt. Köpt OEM Win 10 pro kod. Men nej, den har krav på att föregående installation är av Home-typ, och att just den var aktiverad. Så jag måste installera om Home och lyckas klura ut hur man hittar den digitala nyckeln så jag kan aktivera Home, för att sedan installera Pro och aktivera den.

Fick ringa till MS support och fick en lång instruktion på nycklar i registret att ändra.
Vem F-N är ansvarig för registret? Vilken röra det är där!

Hör upp Redmond! Gör ett studiebesök i Cupertino!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-23 00:07
Ursprungligen av reboot81:

"Windows 10 aktivering" är nog det värsta jag upplevt. …

Windows är misär. Finns många fina program som lirar på plattformen, men varje gång jag måste meka under huven så blir jag deppig. Rörigt är en underdrift. Frågan är: när MS släpper Windows gratis? När är det inte längre lönsamt ekonomiskt att hantera licenser? När skadar det varumärket mer än gynnar? När måste MS börja locka till sig användare från Mac, Linux (inkl. Chromebooks)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-23 10:01

De tjänar mycket pengar på licenser, t ex från storföretag. Men de kanske skulle släppa en hemmaversion gratis. T ex utan AD.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-03-02 16:08

Försöker maila en Exceldokument mha Dela-knappen i Excel.
Tycker det är illa att Excel inte ser Outlook som en godkänd epostklient.

Får upp flera alternativ via "Dela", däribland Outlook.
Excel ver. 16.36

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-03-13 21:23

Covid-19.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-03-16 07:01
Ursprungligen av joakimo:

Covid-19.

Nationers reaktioner på covid-19.

  • Medlem
  • 2020-03-20 09:27

Idioter som stjäl skyddsmaterial från sjukhus i coronatider?
Jag är övertygad om att det finns en alldeles särskild plats i helvetet för dessa efterblivna parasiter!

https://www.dn.se/nyheter/sverige/sjukhus-var...

Trivselregler!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2020-04-28 19:30

Sa...ans j...a skäggtrimmer som plötsligen ställde om från 7,5 till 1 mm. Nu har jag en omvänd mohikan på hakan.

  • Medlem
  • 2020-05-21 15:03

Blir sur på Sonos för att dom är så dumsnåla! Varför kör dom på 2,4GHz-bandet år 2020?
Jag bor i lägenhet och har enorma problem med 2,4GHz. Hade inte Sonoshögtalarna varit beroende av det hade jag stängt av skiten.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-21 18:04
Ursprungligen av Dalle:

Blir sur på Sonos för att dom är så dumsnåla! Varför kör dom på 2,4GHz-bandet år 2020?
Jag bor i lägenhet och har enorma problem med 2,4GHz. Hade inte Sonoshögtalarna varit beroende av det hade jag stängt av skiten.

Räckvidd...är det enkla svaret

Ursprungligen av Innis:

Räckvidd...är det enkla svaret

Håller inte med. Är snålhet.
Har du en router med 2,4 och 5 GHz så kan man fördela klienterna bättre mellan frekvenserna. Extra enkelt om man har tex bandsteering.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-21 19:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Håller inte med. Är snålhet.
Har du en router med 2,4 och 5 GHz så kan man fördela klienterna bättre mellan frekvenserna. Extra enkelt om man har tex bandsteering.

Ingenting som vanliga användare håller på med.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Håller inte med. Är snålhet.
Har du en router med 2,4 och 5 GHz så kan man fördela klienterna bättre mellan frekvenserna. Extra enkelt om man har tex bandsteering.

Precis, de flesta moderna WiFi enheter kör ju med bägge frekvenserna "samtidigt"

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-21 19:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Håller inte med. Är snålhet.
Har du en router med 2,4 och 5 GHz så kan man fördela klienterna bättre mellan frekvenserna. Extra enkelt om man har tex bandsteering.

Citat:

1) Original Sonos devices still in use pre-date 5 GHz.

2) 2.4 GHz offers better penetrations and range, albeit at less speed and throughput.

3) Sonos was originally designed to use Sonosnet, a dedicated proprietary mesh network designed for streaming. It puts your system on a 2.4 GHz channel separate from your home WiFI, and it's a mesh for greater reliability. If you intend to expand beyond 2-3 devices, I recommend switching to Sonosnet (aka Wired Setup)

Ursprungligen av Innis:

Ingenting som vanliga användare håller på med.

Håller jag inte heller med om.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-22 11:01
Ursprungligen av barbapappa_86:

Håller jag inte heller med om.

Du överskattar gemene mans tekniska kunskaper. Frågeställningarna på detta forum är ett bevis på det ?

Bevaka tråden