Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa upp dator med Apple Watch, fungerar inte?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har kanske en lite udda fråga, men enligt inställningarna på min Macbook Pro, så skall man kunna låsa upp sin dator med hjälp av sin Apple Watch. Jag har en version 5 av Apple Watch, men när jag försöker ansluta den via blåtand så hittar jag varken dator via klockan eller klockan via dator. Har testat att starta om enheterna, men utan resultat. Blir inte klok på varför jag inte kan snluta min klocka till min dator?

Någon som råkat ut för något liknande?

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-03-09 09:24

Klockan ska bara vara ansluten till din telefon och använda samma AppleID som ditt användarkonto på datorn. Wifi och BT ska vara påslaget på din datorn, men du ska inte para klockan med datorn.

https://support.apple.com/sv-se/HT206995

Ursprungligen av Gäddnos:

Klockan ska bara vara ansluten till din telefon och använda samma AppleID som ditt användarkonto på datorn. Wifi och BT ska vara påslaget på din datorn, men du ska inte para klockan med datorn.

https://support.apple.com/sv-se/HT206995

Hej,

Tack för snabbt svar, men har testat exakt enligt guide från Apple, jag är ansluten till samma Apple ID både på klocka telefon/dator, och har valt att kunna låsa upp dator via klocka på min Macbook, men när anmodan om att logga in kommer upp, så har jag enbart valet att slå mig lösenord. Alternativet för upplåsning via klocka dyker inte upp. Det är detta som gör mig fundersam, blir ju så mycket enklare att låsa upp med klocka.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-09 11:12
Ursprungligen av mbjornbe:

Hej,

Tack för snabbt svar, men har testat exakt enligt guide från Apple, jag är ansluten till samma Apple ID både på klocka telefon/dator, och har valt att kunna låsa upp dator via klocka på min Macbook, men när anmodan om att logga in kommer upp, så har jag enbart valet att slå mig lösenord. Alternativet för upplåsning via klocka dyker inte upp. Det är detta som gör mig fundersam, blir ju så mycket enklare att låsa upp med klocka.

https://support.apple.com/sv-se/HT205075

Fortsätter att vara ett litet mysterium. Jag har verifierat att jag har lösenord på min Apple Watch 5, och att jag har aktiverat tvåfaktorsautentisering på både min iPhone och min Macbook Pro, men kan fortfarande inte låsa upp min dator med hjälp av klockan.

Det enda jag funderar på om det är på grund av att jag kör beta på Macbook (10.15.3) och iPhone (13.4)?

Ursprungligen av mbjornbe:

...kör beta på Macbook (10.15.3)...

Skarp version av 10.15.3 släpptes för mer än en månad sedan.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skarp version av 10.15.3 släpptes för mer än en månad sedan.

Det har du givetvis helt korrekt i (har varit en lång dag), men mitt lilla problem kvarstår oavsett

Ursprungligen av mbjornbe:

Det har du givetvis helt korrekt i (har varit en lång dag), men mitt lilla problem kvarstår oavsett

Tråkigt att du inte får denna underbara funktion att funka. Kan inte snabbt se att du skriver vilken MBP du har, men funktionen stöds först fr.o.m. denna modell: "MacBook Pro introduced in late 2013 or later."

(Jag har länge kört public beta både på dator och klocka utan problem.)

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Tråkigt att du inte får denna underbara funktion att funka. Kan inte snabbt se att du skriver vilken MBP du har, men funktionen stöds först fr.o.m. denna modell: "MacBook Pro introduced in late 2013 or later."

(Jag har länge kört public beta både på dator och klocka utan problem.)

Ja, det är lite frustrerande att inte få detta att fungera. Hade besparat mig en hel del tid. Min MBP är från 2017, det jag testad under gårdagen är att synka om min klocka mot telefonen (ta bort/lägga till), men tyvärr ingen skillnad efter det.

Det är även märkligt när jag startar datorn står det någonting i stil med "när du startar upp din dator kan du inte låsa upp med din Apple Watch, uta måste ange lösenord. Det är ju helt förväntat, men när datorn väl är startad och låser skärmen så kan jag enbart ange lösenord för att komma åt den på nytt.

Men, det finns ju större problem än detta, men nice to have

Ursprungligen av mbjornbe:

Men, det finns ju större problem än detta, men nice to have

Då har du testat det mesta och har hårdvara för att det ska funka. Tycker dock inte du ska ge dig. ?

Jag föreslår att du ringer Apple Support. De är sista utvägen och det brukar ofta leda till en lösning.

Hur stänger du datorn? Jag har äntligen fått en MBP som jobbdator och gillar att använda klockan för upplåsning. Om jag låser datorn med Cmd-Ctrl-Q (har ett snabbkommando för det på tangentbordet) så måste jag låsa upp med lösenkod eller via touchid - då fungerar inte klockan

Om jag däremot bara går ifrån datorn så fungerar det med att låsa upp automatiskt med klockan

(Jag ska erkänna att jag har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om detta har kommit upp tidigare)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-10 12:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur stänger du datorn? Jag har äntligen fått en MBP som jobbdator och gillar att använda klockan för upplåsning. Om jag låser datorn med Cmd-Ctrl-Q (har ett snabbkommando för det på tangentbordet) så måste jag låsa upp med lösenkod eller via touchid - då fungerar inte klockan

Om jag däremot bara går ifrån datorn så fungerar det med att låsa upp automatiskt med klockan

(Jag ska erkänna att jag har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om detta har kommit upp tidigare)

Kan du inte bara sätta lås på skärmsläckaren istället och samtidigt använda aktiva hörn där ett hör aktiverar skärmsläckaren? Så du slipper vänta, menar jag...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-10 12:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur stänger du datorn? Jag har äntligen fått en MBP som jobbdator och gillar att använda klockan för upplåsning. Om jag låser datorn med Cmd-Ctrl-Q (har ett snabbkommando för det på tangentbordet) så måste jag låsa upp med lösenkod eller via touchid - då fungerar inte klockan

Om jag däremot bara går ifrån datorn så fungerar det med att låsa upp automatiskt med klockan

(Jag ska erkänna att jag har inte läst igenom hela tråden så jag vet inte om detta har kommit upp tidigare)

Jag har provat att stänga med "Lock Screen" och får ingen skillnad i beteendet mot att låta screensaver starta och därmed automatiskt låsa. Det stämmer att det direkt kommer upp en text med uppmaning om TouchID eller lösenord. Men vänta tills att skärmen slocknar och väck sedan datorn igen. Då kommer klockan att låsa upp igen.

Det enda som jag i detta lilla test upptäckte var att klockan ser ut att behöva vara på samma wifi (SSID) som datorn. Det bekräftas också av mitt försök att slå av wifi på en iMac som sitter ansluten med ethernet. Där sa datorn direkt ifrån att lås upp-funktionen behöver wifi.

Fortsättning följer...

Ursprungligen av zinned:

Kan du inte bara sätta lås på skärmsläckaren istället och samtidigt använda aktiva hörn där ett hör aktiverar skärmsläckaren? Så du slipper vänta, menar jag...

Jag tycker att det är enklare att låsa genom att trycka på en förprogrammerad tangent än att behöva leta upp ett aktivt hörn. De aktiva hörnen har jag reservat för funktionalitet som jag vill kunna använda medan jag jobbar vid datorn. Det kan mycket väl vara så att jag egentligen inte jobbar med datorn när jag är på väg bort och då är det enklare att bara trycka på en tangent.

Egentligen så vill jag att datorn låser sig så snabbt som den märker att klockan försvinner från räckvidden. Det vore smutt om det gick att ställa in på det sättet. Någon som har koll?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-03-10 19:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker att det är enklare att låsa genom att trycka på en förprogrammerad tangent än att behöva leta upp ett aktivt hörn. De aktiva hörnen har jag reservat för funktionalitet som jag vill kunna använda medan jag jobbar vid datorn. Det kan mycket väl vara så att jag egentligen inte jobbar med datorn när jag är på väg bort och då är det enklare att bara trycka på en tangent.

Egentligen så vill jag att datorn låser sig så snabbt som den märker att klockan försvinner från räckvidden. Det vore smutt om det gick att ställa in på det sättet. Någon som har koll?

Ok, vi gör alla olika.

När jag hade min MBP/iMac så tyckte jag det var smidigt att bara svepa kvickt på trackpaden och pekaren landade direkt i hörnet och startade skärmsläckaren

Ursprungligen av Lars Einarsson:

Då har du testat det mesta och har hårdvara för att det ska funka. Tycker dock inte du ska ge dig. ?

Jag föreslår att du ringer Apple Support. De är sista utvägen och det brukar ofta leda till en lösning.

Hej, tack alla för ert engagemang!, jag skall absolut kontakta Apple support för att reda ut detta, och förhoppningsvis finna en lösning.

Ursprungligen av zinned:

Ok, vi gör alla olika.

När jag hade min MBP/iMac så tyckte jag det var smidigt att bara svepa kvickt på trackpaden och pekaren landade direkt i hörnet och startade skärmsläckaren

Jag sitter i kontorsmiljö med extern skärm, externt tangentbord och mus som primära verktyg.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tycker att det är enklare att låsa genom att trycka på en förprogrammerad tangent än att behöva leta upp ett aktivt hörn. De aktiva hörnen har jag reservat för funktionalitet som jag vill kunna använda medan jag jobbar vid datorn. Det kan mycket väl vara så att jag egentligen inte jobbar med datorn när jag är på väg bort och då är det enklare att bara trycka på en tangent.

Egentligen så vill jag att datorn låser sig så snabbt som den märker att klockan försvinner från räckvidden. Det vore smutt om det gick att ställa in på det sättet. Någon som har koll?

Du vet det redan säkert, men man kan ju också hålla in shift/control/alt/cmd när man ställer in aktiva hörn. Så man kan ha jättemånga aktiva hörn.

Ursprungligen av Johannnn:

Du vet det redan säkert, men man kan ju också hålla in shift/control/alt/cmd när man ställer in aktiva hörn. Så man kan ha jättemånga aktiva hörn.

Min hjärna orkar inte med sådant

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2021-03-24 11:50

Har haft funktionen och nu plötsligt har den slutat att fungera iom någon uppdatering antar jag. Sjukt irriterande. Allt är uppdaterat och alla annan synk funkar perfekt. När jag skall välja låsa upp via Apple watch i menyn på datorn kräver den att jag skall vara inloggad på ICloud vilket jag är? så lite moment 22.

1
Bevaka tråden