Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Het MagSafe-2

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en MacBook Pro 15" 2014 mitten. Batteritiden är forfarande rätt okej. Men problemet är att själva MagSafe-kontakten blir mycket het när datorn laddas. Den svalnar när datorn är uppladdad.

Sladden som går in i MagSafe-kontakten är lite böjd och tilltjorvad efter att ha fått ta smällen när datorn har åkt i golvet.

I statusraden för batteriet står det "Kontrollera batteriet"

Frågan är om jag behöver bytta batteri eller om det bara räcker med laddsladden?

Kan du visa en bild på kontakten så blir det enklare att avgöra vad som är fel. Värmen kommer i iallafall från den energi som ska igenom kontakten och det är inte bra att den blir varm.

Den blir ibland så het att den knapt går att ta i.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-03-06 10:03

Har alltid varit så på min MBP mid 2014. Inget jag brytt mig om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-06 10:31

PÅ mina Air som jag haft genom åren(3st) har kontakten bliv varm, mycket varm.

Ursprungligen av Giljan:

Den blir ibland så het att den knapt går att ta i.

Ser skadad ut. Kan du visa kontakten in i datorn och även den ände som ansluter dit (skador på kontaktstiften)?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-06 13:56

Värme tyder på effektförluster och är inte bra. Dessutom så har ju datorn indikerat fel i batteriet, så du ska nog låta kolla upp det med. Eventuellt har dessa två ett samband. Laddlogiken får inte förväntat svar från batteriet och drar upp laddarens kapacitet på max.

Ursprungligen av hummel:

Ser skadad ut. Kan du visa kontakten in i datorn och även den ände som ansluter dit (skador på kontaktstiften)?

Skadan är enbart i det yttre skyddet på sladden. Det går inte genom sladden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-06 17:19
Ursprungligen av frazze:

Värme tyder på effektförluster och är inte bra. Dessutom så har ju datorn indikerat fel i batteriet, så du ska nog låta kolla upp det med. Eventuellt har dessa två ett samband. Laddlogiken får inte förväntat svar från batteriet och drar upp laddarens kapacitet på max.

Jag säger inte att du har fel, men förluster har du vid all(normal) laddning. Alla delar blir varma och förluster uppstår. Det är alltså ett normaltillstånd och inget konstigt. Just nu är min MBP varm då den laddas för att ta ett exempel. Man ska sedan såklart vara observant om "prylen" blir onaturligt varm. Min erfarenhet som jag skrev ovan är att MagSafe-kontakterna blir mycket varma. Kanske en bidragande orsak till att Apple bytte kontakt?

Kontaktstiften ser helt ok ut. Jag gissar på att kabeln är skadad inuti vilket inte syns utanpå. Testa med en annan laddare och se till batteriet är laddat mindre än 80% så det blir hög laddström. Blir även den kontakten varm?

Senast redigerat 2020-03-06 23:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-06 19:49

Men alla ni som vill utreda om kontakten blir varm, vad anser ni vara normal temperatur? Jag understryker det jag skrivit ovan, mina 3 MBA hade alla mycket varma MagSafe-2 kontakter.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-06 20:08
Ursprungligen av xms67:

Men alla ni som vill utreda om kontakten blir varm, vad anser ni vara normal temperatur? Jag understryker det jag skrivit ovan, mina 3 MBA hade alla mycket varma MagSafe-2 kontakter.

Alla mina MacBook Air hade också lite värme i kontakten för MagSafe, men långt ifrån varm eller mycket varm.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-06 20:10
Ursprungligen av xms67:

Jag säger inte att du har fel, men förluster har du vid all(normal) laddning. Alla delar blir varma och förluster uppstår. Det är alltså ett normaltillstånd och inget konstigt. Just nu är min MBP varm då den laddas för att ta ett exempel. Man ska sedan såklart vara observant om "prylen" blir onaturligt varm. Min erfarenhet som jag skrev ovan är att MagSafe-kontakterna blir mycket varma. Kanske en bidragande orsak till att Apple bytte kontakt?

Men inte i kontaktdonet. Då har du glapp. Däremot håller jag med dig om att laddaren och datorn kan bli varm under tiden för där har du elektronik som jobbar. Kontakten är nära nog passiv sånär som på lysdioden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-07 01:02
Ursprungligen av frazze:

Men inte i kontaktdonet. Då har du glapp. Däremot håller jag med dig om att laddaren och datorn kan bli varm under tiden för där har du elektronik som jobbar. Kontakten är nära nog passiv sånär som på lysdioden.

Har du eller har du haft någon dator med MagSafe-2? Jag har haft 3 och alla har blivit mycket varma.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-07 01:10
Ursprungligen av xms67:

Har du eller har du haft någon dator med MagSafe-2? Jag har haft 3 och alla har blivit mycket varma.

Jag har haft moderna MacBook Air med MagSafe-2

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-03-07 02:53

Jag skulle testa med att borsta båda kontaktytorna med en (torr) tandborste... kanske kan hjälpa. Kostar i alla fall ingenting

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-07 10:08
Ursprungligen av frazze:

Jag har haft moderna MacBook Air med MagSafe-2

?

Ursprungligen av hummel:

Kontaktstiften ser helt ok ut. Jag gissar på att kabeln är skadad inuti vilket inte syns utanpå. Testa med en annan laddare och se till batteriet är laddat mindre än 80% så det blir hög laddström. Blir även den kontakten varm?

Kan vara skadad sladd inne i. Går nog inte att ta isär. Har tyvärr ingen fler laddare till datorn. Blir nog till att köpa en ny sladd för 950 kr då. Tack för dina tips!

Ursprungligen av xms67:

Men alla ni som vill utreda om kontakten blir varm, vad anser ni vara normal temperatur? Jag understryker det jag skrivit ovan, mina 3 MBA hade alla mycket varma MagSafe-2 kontakter.

Håller jag i kontakten mer än 3 sekunder bränner jag mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-07 12:10
Ursprungligen av Giljan:

Håller jag i kontakten mer än 3 sekunder bränner jag mig.

Så var mina också. Men som du ser har @frazze en annan upplevelse. Har du någon du kan låna en laddare och testa om det blir någon skillnad? Surt att kasta ut 950 och det visar sig att jag har rätt. Men absolut rätt att kosta på sig 950 om frazze ligger närmare sanningen.

Det låter i mina ögon som fel på kontakten om den blir Så varm att det blir obekvämt att ta i den. Eller kommer värmen från datorn? I så fall ska den bli märkbart varmare än kontakten.

Ursprungligen av hummel:

Det låter i mina ögon som fel på kontakten om den blir Så varm att det blir obekvämt att ta i den. Eller kommer värmen från datorn? I så fall ska den bli märkbart varmare än kontakten.

Nej det är kontakten som blir varm.

Mitt råd blir byt laddare. Med erfarenhet från 3 laddare (har 3 fungerande för olika tillfällen) till min MBP 2015.

Senast redigerat 2020-03-08 11:36
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-08 10:44
Ursprungligen av Giljan:

Kan vara skadad sladd inne i. Går nog inte att ta isär. Har tyvärr ingen fler laddare till datorn. Blir nog till att köpa en ny sladd för 950 kr då. Tack för dina tips!

Har en MacBook Pro 2015 och MagSafe-kontakten på den blir inte särskilt varm.

Om du redan har stickpropp kan du köpa en laddare i bulkförpackning för 599 kr.

https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringut...

Ursprungligen av P1200VB:

Har en MacBook Pro 2015 och MagSafe-kontakten på den blir inte särskilt varm.

Om du redan har stickpropp kan du köpa en laddare i bulkförpackning för 599 kr.

https://www.teknikproffset.se/Datorer-Kringut...

Ja jag har ju min gamla. Tack för tipset!

Tänkte bara rapportera hur det blev med nya laddkontakten.

Jag beställde direkt av Apple för hutlösa 950 kr eftersom jag var osäker på hur leveranser fungerar i coronatider. Det tog ändå 14 dagar, med så kallad expressfrakt. Nu var det förvisso en påsk mitt i, men det tröga låg i att när väl produkten fanns i Sverige så skulle det skickas ut ett snigelbrev där jag uppmanades att boka en tid på nätet när jag var hemma för att ta emot och sätta en kråka på DHLs handdator. Apple hade dock upplyst mig att ingen signatur krävdes. Visst jag var hemma på den tiden som jag bokat men inte kom DHL för det. Jag fick ringa och höra efter och fick även ringa till bilen själv för att bestämma, att om jag skulle få paketet samma dag som jag bokat tid så skulle jag möta upp DHL-bilen själv. Så jag körde två mil tur och retur. När jag beställer kontaktlinser på nätet ligger motsvarande storlek på paket i min brevlåda dagen efter om det är vardag och jag beställer före en viss tid.

Nu var det inte detta jag skulle rapportera utan att den nya magsafe-kontakten blir inte det minsta varm när den laddar datorn, inte ens ljummen. Så alla som har kontakter som blir varma har en större eller mindre kortslutning i kontakten. Jag tog mig även in i kontakten och såg själv att det var lite bränt. Jag hade inte tillräckligt fin lödkolv för att löda detta själv så det stod jag över.

Trevligt att du gjorde återkoppling i tråden! Kul att du även löst ditt problem.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-01 16:15

Kunde inte hålla mig...

1
Bevaka tråden