Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth "Inte tillgängligt"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har hänt nåt med min telefon i natt... När jag vaknade var mobildata, wifi och bluetooth avstängt på min iphone (en iphone 7 med ios 13.3.1).

Jag kunde gå in i inställningar och starta mobildata och wifi, men när det gäller bluetooth så är det grått och går inte att klicka sig in på, och det står "Inte tillgängligt". I kontrollcenter går det att klicka på bluetooth-knappen, men efter några sekunder blir knappen grå igen. När jag ber Siri att starta bluetooth bekräftar rösten min begäran, men inget händer.

Jag har googlat och hittat följande förslag, men inget har funkat... Jag har tvingat telefonen till omstart. Jag har "nollställt nätverk". Jag har ominstallerat ios från "DFU-läge".

Någon som har fler förslag?

(Jag har lagt in samma fråga på macworlds forum men väntar fortfarande på svar. Tänkte öka mina chanser genom att vända mig till 99mac's smarta läsare också. *smajl*)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-06 13:58

Har du gjort hård omstart! Jag vet i dagsläget inte om DFU innebär det, bara att omstart är mjuk omstart. Hård omstart innehåller reset/nollställning av hårdvara.

Ursprungligen av frazze:

Har du gjort hård omstart! Jag vet i dagsläget inte om DFU innebär det, bara att omstart är mjuk omstart. Hård omstart innehåller reset/nollställning av hårdvara.

Jag tvingade telefonen till omstart genom att hålla ner on/off-knappen och volym ner. Vet inte om detta innebär en "hård" omstart?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-03-06 17:04

Håll in power och home tills du ser ett vitt äpple, 10 sekunder eller så.

Ursprungligen av mattiL:

Håll in power och home tills du ser ett vitt äpple, 10 sekunder eller så.

Då har jag gjort det... (Men på iphone 7 ska man hålla inne volym ner istället för hemknappen.)

Jag gjorde en återställning på telefonen och då hoppade bluetooth igång igen. Men när jag läste in min säkerhetskopia så kom problemet tillbaka.

Hur tusan ska jag kunna ta reda på vad det är som strular? Har nästan 200 appar på luren... Kommer att ta en stund att installera om dem manuellt. Dessutom är jag rädd att det kommer att försvinna sparad information från vissa av dem.

Jag får nästan känslan av att det är själva appen "Inställningar" som det är nåt fel på. När man öppnar den så händer det att hela telefonen hänger sig, och man måste dubbelklicka på hemknappen och tvinga "Inställningar" att avsluta.

Två snarlika åtgärdslistor att följa som borde hjälpa.
Att återställa nätverksinställningar tycker jag du borde göra rätt snart.

https://www.makeuseof.com/tag/fix-iphone-blue...

https://www.ikream.com/how-to-fix-bluetooth-t...

Ursprungligen av theplague:

Två snarlika åtgärdslistor att följa som borde hjälpa.
Att återställa nätverksinställningar tycker jag du borde göra rätt snart.

https://www.makeuseof.com/tag/fix-iphone-blue...

https://www.ikream.com/how-to-fix-bluetooth-t...

Om du menar "Nollställ nätverk" så var det bland det första jag gjorde, men det hjälpte tyvärr inte.

Stort tack för dina länkar, men jag tror att jag har testat allt som står där.

Det enda som har funkat hittills är en total återställning av telefonen, men när säkerhetskopian läses in så kommer problemet tillbaka. /c:

Ursprungligen av Puckosidan:

Om du menar "Nollställ nätverk" så var det bland det första jag gjorde, men det hjälpte tyvärr inte.

Stort tack för dina länkar, men jag tror att jag har testat allt som står där.

Det enda som har funkat hittills är en total återställning av telefonen, men när säkerhetskopian läses in så kommer problemet tillbaka. /c:

Hmm, du har ”glömt” alla enheter?
Sedan stängt av Bluetooth.
Gjort hard reset.
Nollställt nätverk.
Sedan slå på Bluetooth och försöka para till en enhet?

Testa allt i den ordningen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-03-06 20:15
Ursprungligen av Puckosidan:

Jag gjorde en återställning på telefonen och då hoppade bluetooth igång igen. Men när jag läste in min säkerhetskopia så kom problemet tillbaka.

Hur tusan ska jag kunna ta reda på vad det är som strular? Har nästan 200 appar på luren... Kommer att ta en stund att installera om dem manuellt. Dessutom är jag rädd att det kommer att försvinna sparad information från vissa av dem.

Jag får nästan känslan av att det är själva appen "Inställningar" som det är nåt fel på. När man öppnar den så händer det att hela telefonen hänger sig, och man måste dubbelklicka på hemknappen och tvinga "Inställningar" att avsluta.

Jag skulle försöka att ha så mycket som möjligt i icloud/Dropbox etc. Mycket inställningar får du också via iCloud. Erfarenhetsmässigt tar det mindre tid på sista raden att undvika säkerhetskopian i fall som detta, och istället ställa in dom saker som du behöver handjaga manuellt.

Ursprungligen av theplague:

Hmm, du har ”glömt” alla enheter?
Sedan stängt av Bluetooth.
Gjort hard reset.
Nollställt nätverk.
Sedan slå på Bluetooth och försöka para till en enhet?

Testa allt i den ordningen.

Jag kan inte stänga av (eller på) bluetooth. Eller gå in och glömma enheter heller, för den delen. Det går inte att klicka in sig till de inställningarna. Det står "Inte tillgängligt" på Bluetooth i inställningar... Det är det som är själva problemet.

Ursprungligen av frazze:

Jag skulle försöka att ha så mycket som möjligt i icloud/Dropbox etc. Mycket inställningar får du också via iCloud. Erfarenhetsmässigt tar det mindre tid på sista raden att undvika säkerhetskopian i fall som detta, och istället ställa in dom saker som du behöver handjaga manuellt.

Ok, tack... Det lutar åt att det får bli nåt sånt.

Ursprungligen av Puckosidan:

Jag kan inte stänga av (eller på) bluetooth. Eller gå in och glömma enheter heller, för den delen. Det går inte att klicka in sig till de inställningarna. Det står "Inte tillgängligt" på Bluetooth i inställningar... Det är det som är själva problemet.

Ah ok, segt.
Du kan inte toffla på/av Bluetooth från kontrollcenter heller?

Ursprungligen av theplague:

Ah ok, segt.
Du kan inte toffla på/av Bluetooth från kontrollcenter heller?

Nope... och inte via Siri heller (som jag skrev i första inlägget).

(c;

Ursprungligen av Puckosidan:

Nope... och inte via Siri heller (som jag skrev i första inlägget).

(c;

Hmm, ja då låter det ju som att du får bita i det sura äpplet (no pun intended) och börja från noll.
Men, det är ju bara att se det som det i-landsproblem som det är

Ursprungligen av theplague:

Hmm, ja då låter det ju som att du får bita i det sura äpplet (no pun intended) och börja från noll.
Men, det är ju bara att se det som det i-landsproblem som det är

Haha... Ja, det lutar åt det. ?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-03-07 02:48

Se till så att du har en färsk backup på iCloud innan du Återställer. Då behåller du mycket av apparnas inställningar.

1
Bevaka tråden