Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig pc snabbare än macbook pro

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ganska långsamt internet hemma och jag testade häromdagen med en väns dator om det blev snabbare hastigheter med den genom mitt nätverk. Det gjorde det, med bredbandskollen hade hon 225% snabbare nedladdning (7 vs 3 mbit/s), 20% snabbare uppladdning (1.30 vs 1.08 mbit/s) och 425% snabbare svarstid (37 vs 158 ms). Hon har en Asus Chromebook som är alldeles ny och jag har en macbook pro från 2014. Min dator har 8 GB RAM och 2,6 GHz Dual-Core Intel Core i5 processor. Hennes dator har 4 GB RAM. Jag utgår från att min macbook på de flesta sätt är överlägsen hennes dator i prestanda. Dock är min 6 år gammal och jag har mycket mer programvara på min. Jag har 140GB ledigt utrymme av 500GB så det borde inte vara problemet.

Det jag undrar är hur det kommer sig att min Mac kan vara långsammare än en ganska billig pc och, framför allt, vad kan jag göra för att min mac ska komma upp i samma hastigheter som hennes dator på mitt nätverk.

Det beror väl på standarden i det trådlösa nätverkskortet, skulle jag tro. 802.11ac sitter i din MBP. Vilket det är i Chromebooken vet jag först när jag vet vilken modell det är.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-05 12:27

Jepp, Zeguma är inne på rätt spår.

Det kan bero på nätverkskort eller vilken frekvens på nätverket som ni anslöt till. Många WiFi-routrar skapar två nätverk, ett 2,4 GHz och ett 5 GHz. Enkelt uttryckt så är 5 GHz snabbare.
https://en.wikipedia.org/wiki/MacBook_Pro

Övrig hårdvara är försumbar i ditt fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-05 13:57

Jag håller med ovanstående, nätverkskort och ev olika frekvens. Sedan undrar jag om du har rätt i att din "macbook på de flesta sätt är överlägsen hennes dator i prestanda". Utvecklingen går så snabbt så jag skulle vilja påstå att många datorer från 2020 är snabbare än en MBP från 2014. Skulle du dock jämföra mellan en MBP och en PC från 2014 så är MBP normalt betydligt snabbare.

Vad du ska föra för att få upp farten är alltid svårt at svara på. Upplevde du även att det var skillnad på prestanda eller var det mer att mätningen visade på skillnad? Till @Zeugma s kommentar om WiFi s kommentar om det trådlösa nätverkskortet funderar jag på om det kan sitta ett 802.11n i en dator som är 6 år gammal? Standarden kom ac kom väl 2014?

Ursprungligen av xms67:

... Till @Zeugma s kommentar om WiFi s kommentar om det trådlösa nätverkskortet funderar jag på om det kan sitta ett 802.11n i en dator som är 6 år gammal? Standarden kom ac kom väl 2014?

Enligt EveryMac ska det vara ac i TS dator och standarden kom 2013 enligt Wikipedia.

Ursprungligen av Zeugma:

Det beror väl på standarden i det trådlösa nätverkskortet, skulle jag tro. 802.11ac sitter i din MBP. Vilket det är i Chromebooken vet jag först när jag vet vilken modell det är.

Så lösningen är då att byta nätverkskort till ett nyare?

Chromebooken är en C523N.

Ursprungligen av xms67:

Jag håller med ovanstående, nätverkskort och ev olika frekvens. Sedan undrar jag om du har rätt i att din "macbook på de flesta sätt är överlägsen hennes dator i prestanda". Utvecklingen går så snabbt så jag skulle vilja påstå att många datorer från 2020 är snabbare än en MBP från 2014. Skulle du dock jämföra mellan en MBP och en PC från 2014 så är MBP normalt betydligt snabbare.

Vad du ska föra för att få upp farten är alltid svårt at svara på. Upplevde du även att det var skillnad på prestanda eller var det mer att mätningen visade på skillnad? Till @Zeugma s kommentar om WiFi s kommentar om det trådlösa nätverkskortet funderar jag på om det kan sitta ett 802.11n i en dator som är 6 år gammal? Standarden kom ac kom väl 2014?

Jag mätte hur lång tid det tog att öppna olika sidor och det gick generellt något snabbare med PCn. Inte mycket snabbare men typ 5 sekunder istället för 6 sekunder.

Ursprungligen av Johan37:

Så lösningen är då att byta nätverkskort till ett nyare?

Chromebooken är en C523N.

Det finns ersättningskort som ska ge bättre hastighet, ja (läs recensioner). Exempel. Guide på Ifixit. Jag hittar inget om just C523N, tyvärr.

Skulle vara intressant med samma mätning fast med kabel.

I övrigt är det ju tusen faktorer som avgör. Sex års skillnad, router, vilket nät som har valts av respektive dator, webläsare, tillägg, osv osv.

Sen finns det trimmade EPA-traktorer som kör snabbare än min Mercedes också...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-03-05 21:32

Har du testat ladda ner en fil och se om det blir samma skillnad? Eller testat med speedtest istället för bredbandskollen?
Med så låga hastigheter har det inget med hårdvaran i datorerna att göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-03-05 21:52
Ursprungligen av Json_81:

Har du testat ladda ner en fil och se om det blir samma skillnad? Eller testat med speedtest istället för bredbandskollen?
Med så låga hastigheter har det inget med hårdvaran i datorerna att göra.

Helt riktigt. Vid så låga hastigheter slår inte de gamla WiFi standarderna i taket.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-03-05 22:39
Ursprungligen av Json_81:

Har du testat ladda ner en fil och se om det blir samma skillnad? Eller testat med speedtest istället för bredbandskollen?
Med så låga hastigheter har det inget med hårdvaran i datorerna att göra.

Exempelvis härifrån.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-03-05 22:45
Ursprungligen av reboot81:

Exempelvis härifrån.

Jag får låga hastigheter när jag testar. Med Torrent så maxar jag uppkopplingen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-03-05 22:48
Ursprungligen av Johan37:

Jag har ganska långsamt internet hemma och jag testade häromdagen med en väns dator om det blev snabbare hastigheter med den genom mitt nätverk. Det gjorde det, med bredbandskollen hade hon 225% snabbare nedladdning (7 vs 3 mbit/s), 20% snabbare uppladdning (1.30 vs 1.08 mbit/s) och 425% snabbare svarstid (37 vs 158 ms). Hon har en Asus Chromebook som är alldeles ny och jag har en macbook pro från 2014. Min dator har 8 GB RAM och 2,6 GHz Dual-Core Intel Core i5 processor. Hennes dator har 4 GB RAM. Jag utgår från att min macbook på de flesta sätt är överlägsen hennes dator i prestanda. Dock är min 6 år gammal och jag har mycket mer programvara på min. Jag har 140GB ledigt utrymme av 500GB så det borde inte vara problemet.

Det jag undrar är hur det kommer sig att min Mac kan vara långsammare än en ganska billig pc och, framför allt, vad kan jag göra för att min mac ska komma upp i samma hastigheter som hennes dator på mitt nätverk.

Programvara lagrad på disk tar som du säkert redan känner till inte mer resurser av datorn än just lagring. Men hjälpprogram som ligger i bakgrunden kan stjäla processor och minne.

Dels har du programmen som startas när du loggar in, dels har du allt som körs som tjänster.

Ursprungligen av carlsson:

Skulle vara intressant med samma mätning fast med kabel.

I övrigt är det ju tusen faktorer som avgör. Sex års skillnad, router, vilket nät som har valts av respektive dator, webläsare, tillägg, osv osv.

Sen finns det trimmade EPA-traktorer som kör snabbare än min Mercedes också...

Tja. Det finns de som gör A-traktorer av Porsche så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-03-06 11:22
Ursprungligen av Johan37:

Så lösningen är då att byta nätverkskort till ett nyare?

Ja, om syftet med datorn är höga benchmarks-siffror.

Om du annars tyckte datorn gick bra att jobba med skulle jag inte bry mig. Eller kanske koppla in mig med sladd de gånger du ska flytta mycket data.

Du kan hålla ner option/alt-knappen och klicka på WiFi-symbolen i meny-listen. Då får du se vilken kanal du är uppkopplad mot och om du kör långsammare (2,4GHz) eller snabbare (5GHz) trådlöst nät.

Ursprungligen av pesc:

Ja, om syftet med datorn är höga benchmarks-siffror.

Om du annars tyckte datorn gick bra att jobba med skulle jag inte bry mig. Eller kanske koppla in mig med sladd de gånger du ska flytta mycket data.

Det här är ett så jäkla bra svar! Det är så många som stirrar sig blinda på siffror, trots att man egentligen är nöjd med det man har.

Klassiska exempel:
24 mbit ADSL är automatiskt bättre än 18 mbit. (Fel; saker som svarstider är minst lika avgörande)
Ju fler megapixlar man har, desto finare foton blir det. (Fel; Objektiv och storlek på sensorn/filmen är ännu viktigare)
Ju fler watt högtalaren klarar av, desto bättre låter dem. (Fel; Watten har inget med ljudkvalitét att göra)
Om det står 400 km/h som högsta siffra på hastighetsmätaren så måste det ju vara bättre än 300. (Fel; vad som står på mätaren återspeglar inte verkligheten, och knappast ens om bilen i fråga kan köra så fort)
Är en 2,9 GHz processor automatiskt bättre än en 2,1 GHz? (Fel; Flerkärniga processorer, busshastighet och t ex hårddisk är minst lika avgörande)
Och så vidare...

Därmed inte sagt att detta är exakt TS problem, men frågan är ändå; Är det siffran eller upplevelsen som avgör hur nöjd man blir?
(Sannolikt en kombination, men hur hade det varit om vi inte hade haft siffror att mäta oss med?)

1
Bevaka tråden