Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple kan tvingas ha utbytbara batterier i iPhone

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har skrivits mycket om en ny laddningsstandard inom EU, näst på tur tycks vara tvång att kunder enkelt ska kunna byta ut sina batterier själva.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-28 22:24

Äntligen något vettigt från EU.

Det kommer ju innebära dyrare, fulare, större och därmed också sämre telefoner för kunderna. Värdelös idé enligt mig.

  • Superhjälte
  • 2020-02-29 11:26

Har aldrig bytt ut ett batteri i en mobil – inte ens när jag kunde byta ut dem själv.

Förstår att folk börjat byta ut batterier på senare år nu när det inte händer så mycket med mobiltelefonerna från år till år, men låt oss behålla damm- och vattentåliga telefoner och låt kravet vara att batteriet ska gå att byta ut av en serviceverkstad (eller en händig hemmafixare).

Ursprungligen av Zop:

Har aldrig bytt ut ett batteri i en mobil – inte ens när jag kunde byta ut dem själv.

Förstår att folk börjat byta ut batterier på senare år nu när det inte händer så mycket med mobiltelefonerna från år till år, men låt oss behålla damm- och vattentåliga telefoner och låt kravet vara att batteriet ska gå att byta ut av en serviceverkstad (eller en händig hemmafixare).

Ja, jag tror att folk som vill det där är så försvinnande liten del, och som inte riktigt förstår vad det är de vill, att det är orimligt att de ska få sätta agendan.

Ursprungligen av Zop:

... låt oss behålla damm- och vattentåliga telefoner ...

Ja, hur går det med det där ens om auktoriserade verkstäder gör jobbet? ?

Marknaden styr. Om kunderna verkligen vill ha det så kommer någon tillverkare att göra en sådan modell. Den som tillverkar den bästa telefonen för flest kunder blir marknadsledande och tjänar troligen en massa pengar.
Lagar och regler ska väl inte styra design av produkter. Jag tror inte man kan detaljstyra sådant och jag tror ingen skulle vilja ha den telefonen hur bra det än låter i teorin.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-29 21:41
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Marknaden styr. Om kunderna verkligen vill ha det så kommer någon tillverkare att göra en sådan modell. Den som tillverkar den bästa telefonen för flest kunder blir marknadsledande och tjänar troligen en massa pengar.
Lagar och regler ska väl inte styra design av produkter. Jag tror inte man kan detaljstyra sådant och jag tror ingen skulle vilja ha den telefonen hur bra det än låter i teorin.

Politiker (pampar?) i Bryssel kan vara av en annan åsikt... ?

Vi ska inte inbiilla oss att marknaden är speciellt bra på att styra mot kundernas behov.

Som så ofta behövs en kombination av marknad och offentlig styrning

Senast redigerat 2020-03-01 10:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Vi ska inte inbiilla oss att marknaden är inte speciellt bra på att styra mot kundernas behov.

Som så ofta behövs en kombination av marknad och offentlig styrning

Ja, man tänker ju osökt på EU:s styrning av operatörspriserna för resenärer. Nu behöver man inte längre vara rädd för hemska räkningar beroende på oavsiktlig roaming eller kostnader för att man svarar i telefon och dylikt. Det finns säkert de som protesterar mot att EU lade sig i marknadskrafternas inneboende perfektion i denna del, men jag tycker att det blev bättre!
Om EU är rätt ute även i batterifrågan är jag väl mer tveksam till, men om man ser JerryRigEverything så verkar många mobiler närmast inbrottssäkra och batterierna i stort sett permanent fastlimmade, och att utvecklingen går åt det hållet. Jag utgår också från att EU inte enbart tänker på Iphone i sammanhanget.

Jag är ganska kluven inför det här. Helt klart är väl ändå att batteriet är det som först ger upp på en mobil så att kunna byta batteriet skulle ge längre livslängd på telefonen som så. Men åtminstone för egen del håller batteriet så pass länge att man helt enkelt vill ha en ny mobil innan batteriet är så kasst att telefonen inte går att använda. Med andra ord saknas ju praktisk betydelse för en sådan lag - i alla fall ur mitt perspektiv - och meningslösa lagar är jag starkt emot.

Ursprungligen av HåkanE:

Jag är ganska kluven inför det här. Helt klart är väl ändå att batteriet är det som först ger upp på en mobil så att kunna byta batteriet skulle ge längre livslängd på telefonen som så. Men åtminstone för egen del håller batteriet så pass länge att man helt enkelt vill ha en ny mobil innan batteriet är så kasst att telefonen inte går att använda. Med andra ord saknas ju praktisk betydelse för en sådan lag - i alla fall ur mitt perspektiv - och meningslösa lagar är jag starkt emot.

Jag kan förstå om det är det man vill komma åt, men då ska man inte behöva dra det så långt att man själv ska kunna byta batteriet så som förslaget verkar utformat nu.

Borde väl gå att driva en iPhone på 4 stycken AAA-batterier som går att ta ut genom en lucka på baksidan. Släng in en floppy-diskett när vi ändå håller på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-03-01 23:33

Bytte batteri på min 7+ nyligen. Tog 12 minuter och gick på 500kr. Vill man kan man göra det själv. Vad är problemet?

Edit: Och att ge sig in på att byta batteri på en IP-klassad enhet, nej det är inget svensson bör kunna göra om de vill ha bibehållen täthet.
Då jag inte lämnade in den på AppleCertad butik ”klassar” jag numera inte min 7:a som lika vattentät.

Ursprungligen av reboot81:

Bytte batteri på min 7+ nyligen. Tog 12 minuter och gick på 500kr. Vill man kan man göra det själv. Vad är problemet?

Hur gjorde du för att bibehålla tätningen mot damm och vätska?

  • Medlem
  • International user
  • 2020-03-06 20:21

Svarade, nej jag har aldrig behövt byta.

Men även om så är det inte värt den där ena gången. Så länge bytes arbetet är relativt förmånligt så ser jag ingen orsak.

På något sätt vill jag bli piskad till att byta upp mig. Just nu händer det inte så jättemycket med tekniken att jag bara måste byta när ny modell kommer. Men att skylla på ett dåligt batteri i bra. Lika så glaset som fått fula grova repor utan att vara spräckt är också bra skäl.

1
Bevaka tråden