Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte flytta MOV-filer från Iphone 8 till PC

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Hoppas någon här sitter inne med kunskap om följande dilemma.
Sitter hemma o försöker flytta mina kort o filmer från min Iphone 8 till min PC.
Går att flytta korten, men går inte att flytta filmerna.. får upp meddelandet "en enhet som är ansluten till datorn fungerar inte".
Får samma felmeddelande med min frus Iphone (.

Har en ett år gammal 'lenovo ideapad 530 S med god prestanda.

Har försökt flytta filerna via appen "foto", men det går inte heller.

Kan inte heller via icloud.

Någon som har en lösning på detta?

Tacksam för hjälp då det är många filmer på vår lilla nyfödda kille.

Mvh
Thomas

Hej
Har följt deras instruktion, men får samma problem via foto.

Version av iOS i telefonen?
Version av iTunes i datorn?
Version av Windows i datorn?

Eller om man inte vill använda iTunes, så finns det många andra appar, t.ex den här: https://imazing.com/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Version av iOS i telefonen?
Version av iTunes i datorn?
Version av Windows i datorn?

Har det senaste i allt tror jag.

iOS:13:3
iTunes precis uppdaterad
Windows 10

Är precis som om telefonen inte vill släppa filerna..?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller om man inte vill använda iTunes, så finns det många andra appar, t.ex den här: https://imazing.com/

Hej igen
Finns där fler appar, som inte kostar?

Har dålig koll på sånt här, men denna appen kostade tydligen om jag ville föra över en större fil

Då är det nog något som är fel. Jag kopplar in min iPhone med laddkabeln i datorns USB och öppnar den som en flyttbar enhet. Sen drar jag bara över filen i utforskaren till vald mapp. Enda nackdelen är att man bara kan dra en fil i taget.

Ursprungligen av Thomas Levenby:

Windows 10

Det säger inte så mycket. Är det 1909-versionen, eller äldre? Det spelar kanske inte så stor roll, men kan vara värt att prova en uppgradering om den inte redan är installerad.

Och du har så klart provat att starta om både datorn och telefonen? Har du provat med annan USB-kabel?

Ursprungligen av RolexJocke:

Då är det nog något som är fel. Jag kopplar in min iPhone med laddkabeln i datorns USB och öppnar den som en flyttbar enhet. Sen drar jag bara över filen i utforskaren till vald mapp. Enda nackdelen är att man bara kan dra en fil i taget.

Hej, japp, misstänker det. Dock konstigt det är både på min och min frus 8:a.

Ursprungligen av Thomas Levenby:

Hej, japp, misstänker det. Dock konstigt det är både på min och min frus 8:a.

Prova en annan kabel, kanske är något strul med den?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det säger inte så mycket. Är det 1909-versionen, eller äldre? Det spelar kanske inte så stor roll, men kan vara värt att prova en uppgradering om den inte redan är installerad.

Och du har så klart provat att starta om både datorn och telefonen? Har du provat med annan USB-kabel?

Hej
Är Windows 10 home, 1909.

Provat med ny kabel oxå... så jäkla skumt..

Bilder går bra, men inte filmerna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det säger inte så mycket. Är det 1909-versionen, eller äldre? Det spelar kanske inte så stor roll, men kan vara värt att prova en uppgradering om den inte redan är installerad.

Och du har så klart provat att starta om både datorn och telefonen? Har du provat med annan USB-kabel?

En annan konstig sak är att när felmeddelandet har kommit så går det inte att se filerna/öppna dem, måste ta väck sladd o sätta i den igen.

Ursprungligen av RolexJocke:

Prova en annan kabel, kanske är något strul med den?

Hej
Har testat detta, ingen skillnad tyvärr.

Koppla in telefon, gå in på enhetshanteraren och letar upp iPhonen högerklicka på iPhone och välj avinstallera drivrutin. Sen tar du ut/in telefonen igen och ser om det hjälper. Då kommer Windows söka efter nya rutiner och kan ibland fungera.

Ursprungligen av Thomas Levenby:

Har det senaste i allt tror jag.

iOS:13:3
iTunes precis uppdaterad
Windows 10

Är precis som om telefonen inte vill släppa filerna..?

Skriv gärna exakta versionnummer i stället för "senaste", vilket fort blir gammalt. Då fungerar informationen om detta problem även i framtiden och inte enbart i dag.

Hej,
Har exakt samma problem som du Thomas beskrivit där det funkar att överföra foton men inte filmer från min iPhone 7. Mycket frustrerande!!! Tänkte höra om du kom på nån lösning på problemet?

Jag har exakt samma problem! Men jag har även problemet att enheten hänger sig när jag överför bilder till PCn. Får felmeddelandena "enheten svarar inte" eller "det går inte att nå enheten". Otroligt frustrerande när man har fullt minne och vill föra över viktiga bilder till datorn!

Har Windows Home 10 version 1909. x64 bitars. Funkade heller inte på tidigare versioner.
Iphone 8, IOS 13.3.1.
Itunes Version 12.10.4.2

Har haft detta problem i ett års tid minst... Sen jag skaffade Iphone 8. Har testat med olika USB-kablar, genom appen "Foton" samt Utforskaren. Har även testat att ominstallera drivrutinerna för telefonen och ominstallera Itunes. På en annan sida lyckades någon genom att ändra autostart-inställningarna i datorn på Iphone från att öppna appen foton, till att öppna utforskaren. Inte heller detta fungerar för mig.

Kanske är ett övergripande problem med filmer? Eftersom jag ofta fotar med "Live" så ligger ju många filer i det formatet (fast även som bildformat). Men tycker det känns som att det hänger sig oavsett vad för filer man ska föra över.

Angående stora filmfiler har jag läst att Apple har en storleksgräns på 1GB så att man inte ska kunna föra över sådant som strider mot upphovsrätten (idiotiskt eftersom ens egna filmer lätt kan bli så stora). Detta problem löste jag med appen Simple Transfer. Dock känns inte det programmet särskilt pålitligt eller seriöst, men det utförde jobbet...

Någon som lyckats lösa problemet?
Fortsätter detta problem kan jag lova att det inte blir någon mer Iphone för min del!

Samma för mig.

Försökte tömma min X och det funkade inte på stora filmer. 500 meg plus. Felmeddelande. Tesatade både med Bildinsamlaren och Anytrans. Gjorde även en backup till min nya 11 Pro Max och även på den så går det inte. Testat på två olika datorer också.

Vissa stora funkade om man importerade en i taget men när man har ett gäng så blir det rätt segt.

Väldigt frustrerande.

Ursprungligen av jurassic579:

Samma för mig.

Försökte tömma min X och det funkade inte på stora filmer. 500 meg plus. Felmeddelande. Tesatade både med Bildinsamlaren och Anytrans. Gjorde även en backup till min nya 11 Pro Max och även på den så går det inte. Testat på två olika datorer också.

Vissa stora funkade om man importerade en i taget men när man har ett gäng så blir det rätt segt.

Väldigt frustrerande.

Hejsan,

Jag håller med. Nu testade jag att bara föra över .jpg och .png till datorn. Som tidigare skrivit så fungerar det utan problem. Då är det alltså filmfilerna som gör att det konstant kraschar även för mig.

Stora filmer över 100mb har gått ibland om jag fört över en i taget. Flera småfilmer brukar krascha... Håller med om att det är mycket frustrerande och det får ju inte Windowsanvändare att bli glada åt iphone.

Är det någon som vet en pålitlig "andrahands"-programvara man kan använda till detta? Den jag nämnde tidigare fungerade men kändes opålitlig. Borde finnas appar från säkrare företag kan man tycka.

  • Medlem
  • 2020-04-27 12:11

Jag har precis samma problem.
iPhone 7, Programver. 13.4.1
Windows 10, version 1903
Väldigt tråkigt.

Har även en Mac och med den funkar det att hämta allt från telefonen med samma sladd.
Tänkte då föra över filmerna från Mac:en men det går inte att sortera ut bara filmerna i appen bilder.
Det går inte heller att sortera bilderna i datumföljd och bilderna går inte att få fram i Finder, bara i appen bilder.
Tråkigt...

Ursprungligen av ElBr1:

Jag har precis samma problem.
iPhone 7, Programver. 13.4.1
Windows 10, version 1903
Väldigt tråkigt.

Har även en Mac och med den funkar det att hämta allt från telefonen med samma sladd.
Tänkte då föra över filmerna från Mac:en men det går inte att sortera ut bara filmerna i appen bilder.
Det går inte heller att sortera bilderna i datumföljd och bilderna går inte att få fram i Finder, bara i appen bilder.
Tråkigt...

Hej!
Jag har lyckats föra över filmerna till pc utan problem. Det hängde sig inte en enda gång.

Det jag gjorde var att gå in i Inställningar\Bilder. Där finns en rubrik ”Övergör till mac eller pc”. När jag har ”Behåll orginal” markerat kan jag föra över filmer utan problem.

Problemet är bara att alla bilder fotade med Live-funktionen blir till småfilmer och .heic(?) filer. Så när jag ska föra över bilder har jag ”Automatisk” markerat. Det funkar rätt bra, inte perfekt då det hänger sig ibland, men bilderna dyker då upp som .jpg filer.

Jag gör all överföring genom utforskaren i windows.

  • Medlem
  • 2020-05-04 18:00
Ursprungligen av hejhejhej333:

Hej!
Jag har lyckats föra över filmerna till pc utan problem. Det hängde sig inte en enda gång.

Det jag gjorde var att gå in i Inställningar\Bilder. Där finns en rubrik ”Övergör till mac eller pc”. När jag har ”Behåll orginal” markerat kan jag föra över filmer utan problem.

Problemet är bara att alla bilder fotade med Live-funktionen blir till småfilmer och .heic(?) filer. Så när jag ska föra över bilder har jag ”Automatisk” markerat. Det funkar rätt bra, inte perfekt då det hänger sig ibland, men bilderna dyker då upp som .jpg filer.

Jag gör all överföring genom utforskaren i windows.

Stort tack!
Det funkar! Fantastiskt

Satan vilken magi! Samma problem har gjort mig totalt galen varje gång jag försökt tömma en av familjens fem iphones på bilder. Slitit mig i håret, testat fyra datorer, 20 USB-uttag och lika många sladdar. Fel fel fel varje gång. Tills nu! Första mappen i första telefonen snart helt överförd utan problem. Var tvungen bli medlem i 99 bara för att kunna säga tack! TACK!

Ursprungligen av Parlan:

Satan vilken magi! Samma problem har gjort mig totalt galen varje gång jag försökt tömma en av familjens fem iphones på bilder. Slitit mig i håret, testat fyra datorer, 20 USB-uttag och lika många sladdar. Fel fel fel varje gång. Tills nu! Första mappen i första telefonen snart helt överförd utan problem. Var tvungen bli medlem i 99 bara för att kunna säga tack! TACK!

Hehe, kul att man kan hjälpa fler med detta helt otroliga problem.

Jag måste kolla upp igen om det funkar att överföra live-bilder som stillbilder, på samma sätt. Frugan har inte lyckats förra över sina bilder (men jag vet inte inställningarna). Detta har resulterat i att hennes icloud är fullt och att vi därifrån bara kan föra över lågupplösta bilder. Samtidigt kan telefonen inte säkerhetskopieras och det skickas dagliga notiser om detta. Helt enastående irriterande!

Hon har alltså massa viktiga familjebilder som vi inte kan (eller iallafall inte lyckats) föra över i godkänd upplösning samtidigt som säkerhetskopieringen inte funkar. Har lagt ned mängder av frustrerande timmar på att försöka. Vi har bestämt oss att aldrig köpa iphone igen. Man undrar om Apple inser hur många PC-användare de förlorar på detta...

Mvh

Ursprungligen av hejhejhej333:

Hehe, kul att man kan hjälpa fler med detta helt otroliga problem.

Jag måste kolla upp igen om det funkar att överföra live-bilder som stillbilder, på samma sätt. Frugan har inte lyckats förra över sina bilder (men jag vet inte inställningarna). Detta har resulterat i att hennes icloud är fullt och att vi därifrån bara kan föra över lågupplösta bilder. Samtidigt kan telefonen inte säkerhetskopieras och det skickas dagliga notiser om detta. Helt enastående irriterande!

Hon har alltså massa viktiga familjebilder som vi inte kan (eller iallafall inte lyckats) föra över i godkänd upplösning samtidigt som säkerhetskopieringen inte funkar. Har lagt ned mängder av frustrerande timmar på att försöka. Vi har bestämt oss att aldrig köpa iphone igen. Man undrar om Apple inser hur många PC-användare de förlorar på detta...

Mvh

Ja man blir helt knäpp! Sparar nästa problem nån månad, dvs hur jag smartast konverterar HEIC till nåt läsbart format...

Ursprungligen av Parlan:

Ja man blir helt knäpp! Sparar nästa problem nån månad, dvs hur jag smartast konverterar HEIC till nåt läsbart format...

Tror att du hittar lösningen här: https://www.windowscentral.com/how-open-heic-...

Ursprungligen av ElBr1:

...det går inte att sortera ut bara filmerna i appen bilder.

Menyn Arkiv > Nytt smart album
Matcha följande vilkor:
Bild > är > Video

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-07-20 17:55
Ursprungligen av hejhejhej333:

Det jag gjorde var att gå in i Inställningar\Bilder. Där finns en rubrik ”Övergör till mac eller pc”. När jag har ”Behåll orginal” markerat kan jag föra över filmer utan problem.

Problemet är bara att alla bilder fotade med Live-funktionen blir till småfilmer och .heic(?) filer. Så när jag ska föra över bilder har jag ”Automatisk” markerat. Det funkar rätt bra, inte perfekt då det hänger sig ibland, men bilderna dyker då upp som .jpg filer.

Jag gör all överföring genom utforskaren i windows.

Ursprungligen av Parlan:

Ja man blir helt knäpp! Sparar nästa problem nån månad, dvs hur jag smartast konverterar HEIC till nåt läsbart format...

Ni kan också ändra så att alla framtida bilder/filmer på iphonen direkt sparas som .jpg/H.264 (istället för det utrymmessparande .heic/H.265)

Inställningar > Kamera > Format > Mest kompatibel.

Då spelar det inte längre någon roll vad man väljer under Inställningar > Bilder > Överför > Automatisk/Original. Det verkar ju som att det krånglar med överföring till Windows 10 med inställningen där iPhonen automatiskt vid behov ska konvertera till de äldre formaten under överföringen.

Använda HEIF- och HEVC-media på Apple-enheter

1
Bevaka tråden