Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte radera den här hårddisken!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hörby
  • 2020-02-26 17:52

Köpte en begagnad hårddisk på Blocket (Western Digital 500GB), har köpt andra av den här killen också och aldrig några problem. Jag har satt den i min Dock och sen gått till Skivverktyg för att radera. Tar jättelång tid innan den kommer upp, men till slut så kom den. Klickar på RADERA, men det blir misslyckat. DiskWarrior funkar inte, ser den inte! Vad gör man? Är det Windowsraderat och Maten ser den inte eller?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2020-02-26 17:54

Hårddisken i docken blinkar rött...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-02-26 18:08

Släng den. Man köper inte begagnade hårddiskar.

  • Medlem
  • Hörby
  • 2020-02-26 18:14

Till en gammal iMac? En ny disk kostar mer än datorn! Löjligt svar...........

  • Medlem
  • Hörby
  • 2020-02-26 18:15

Det är INTE det som är frågan! VARFÖR kan jag inte radera den, det är frågan om du inte förstått det...

  • Medlem
  • Hörby
  • 2020-02-26 18:16

Är hundra på att det inte är något fel på den då jag handlat av denna killen innan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-26 18:18

Kolla i Console om det visas något som relaterar till disken, låter tyvärr som diskfel. Har den suttit i en mac eller pc?

  • Medlem
  • Hörby
  • 2020-02-26 18:30

Vad är Console? Vet inte vad den suttit i...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-26 18:37

Console visar systemloggar, jag tror du kan få fram den genom att söka med Spotlight efter console. Min tanke är dels att diskfel visas där (block read error eller liknande), jag tycker mig minnas att vissa filsystem (från pc/linux) kan vara jobbiga att få bort på en mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-26 19:37

Testa gärna att formatera i Windows till något vanligt format och sedan till det du önskar på Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-26 19:38
Ursprungligen av Gäddnos:

Släng den. Man köper inte begagnade hårddiskar.

Äh. Diskar är tåliga. Har de skötts väl och inte snurrat ett decennium så brukar de ok.

Ursprungligen av iSweden:

...skötts väl och inte snurrat ett decennium så brukar de ok.

Med tanke på vad TS skrev om priset - att en ny disk skulle kosta mer än datorn - så gissar jag att disken har snurrat ett decennium.

Ursprungligen av 2mac:

...då jag handlat av denna killen innan.

En hårddisk kan hålla 2 år, 5 år, 10 år, 20 år - det varierar. Vad du tidigare har köpt från samma säljare har försumbar betydelse i sammanhanget.

Ursprungligen av 2mac:

Till en gammal iMac? En ny disk kostar mer än datorn! Löjligt svar...........

Varför är det löjligt? Vi vet inte hur gammal den är, eller vad du har betalat för den, eller vilken dator den ska användas till.

Ursprungligen av 2mac:

Det är INTE det som är frågan! VARFÖR kan jag inte radera den, det är frågan om du inte förstått det...

Tagga ner lite. Jag skulle säga att mycket pekar på att disken inte är helt kry. Känns inte så produktivt i problemlösningssammanhang att du tvärsäkert har bestämt dig för att den inte är trasig. ?

Senast redigerat 2020-02-27 11:19
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-02-26 21:02
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med tanke på vad TS skrev om priset - att en ny disk skulle kosta mer än datorn - så gissar jag att disken har snurrat ett decennium.

Troligen ja, men det är en utmaning!
Jag plockade ur en hårddisk ur min Amiga 1000 som varit på rymmen i 20+ år och försökte återskapa data. No luck med den 30+ år gamla disken...

En disk kan ju gradvis fyllas med dåliga block som automatiskt kompenseras upp till en viss gräns. Kanske att disken råkade passera just denna "point of no return" samtidigt som TS försökte formatera om? Kör man med ultralåg budget så får man räkna med lite spill. Bara att kasta.

Om det är 3,5" det handlar om (står ej i tråden vad jag kan se - en iMac kan ju även köras med 2,5" i 3,5"-adapter), så måste den vara i det närmaste urgammal om den är på 500GB. Är det en 2,5" är den kanske "bara" 5-10 år, men laptopdiskar brukar enligt min erfarenhet ha kortare livslängd än de stora. (Är dock _väldigt_ besviken på att startdisken i min PM G4 anno 1999 uppenbarligen klappat ihop när jag teststartade den för några dagar sedan )

Och varför snurrdisk? En iMac (eller vilken dator som helst) blir ju kopiöst mycket snabbare och mer användbar med SSD. Kostar bara några hundringar för 120-128GB och gör exvis en 10 år gammal 21" iMac i3 i högsta grad användbar idag. Om vi nu inte snackar museala G4or och G5or förstås...

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-02-27 10:07
Ursprungligen av johan_tanying:

Om det är 3,5" det handlar om (står ej i tråden vad jag kan se - en iMac kan ju även köras med 2,5" i 3,5"-adapter), så måste den vara i det närmaste urgammal om den är på 500GB. .

På bilden står det att det är en wdc wd50-00aks-00wwpao

En 3,5-tummare alltså. Huvudsakligen såld 2008-2011 om man ska gå på Prisjakts recensioner?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-27 10:54

Skriver även mitt numera standardsvar:
https://gparted.org/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-28 20:13

Ha förtröstan! Jag har haft diskar som betett sig enorm märkligt, sist var det en 8TB som endast visade 5,7TB. Varken Win eller Skivverktyg kunde komma åt mer. Så det finns tillfällen när diskar beter sig konstigt, utan att de är trasiga.
Till slut listade jag ut att det berodde på att en äldre FujitsuSiemens dators BIOS använt sig av Host protected area. Den disken åker aldrig mer in i den datorn!

Senast redigerat 2020-02-28 23:24
1
Bevaka tråden