Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så gör du CarPlay trådlöst i bilen

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gurra:

Känns väldigt bra att dom är aktiva med att uppdatera mjukvaran. Snabb fråga: hur och var ser du att det finns uppdaterad mjukvara?

Manualerna skickades ut som PDF filer, så fick man logga in på www.eftermontering.se och ladda ned.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-20 15:42
Ursprungligen av ganjaman:

Manualerna skickades ut som PDF filer, så fick man logga in på www.eftermontering.se och ladda ned.

Hmm, intressant. Jag har fått någon manual på mejlen och när jag loggar in på www.eftermontering.se finns det inga manualer under mitt konto.

Ursprungligen av Gurra:

Fast den var restnoterad när jag beställde kom den snabbt och jag hämtade den igår. Snygg förpackning utan ett enda ord på och inte tillstymmelsen till manual eller getting-started-guide.

Igår kväll när jag pluggade i den hände ingenting, jag kunde inte hitta enheten på bluetooth ens och jag tänkte att det här verkar ju inte funka. Nu på morgonen när jag slog igång bilen hoppade det bara igång, inget blåtandsparande egentligen utan bara en fråga om jag ville använda enheten med wireless CarPlay på bilens display. Efter att jag sa ja startade bilens system om (eller möjligen kraschade), sen funkade det kanon. Kändes kanske en liten, liten aning laggigare än med kabel, men absolut inget att bråka om.

Nu återstår att se om allt re-connectar när jag sätter mig i bilen i eftermiddag...återkommer...

Jag är sugen. Jag har en MX-5 med eftermonterad fabriks CarPlay så det borde/ska fungera. Problemet med MX-5 är främst att det finns ingen bra plats att lägga telefonen på så det skulle vara smidigt att kunna ha den i fickan vid kortare resor och ändå få Car Play.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-24 10:10
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är sugen. Jag har en MX-5 med eftermonterad fabriks CarPlay så det borde/ska fungera. Problemet med MX-5 är främst att det finns ingen bra plats att lägga telefonen på så det skulle vara smidigt att kunna ha den i fickan vid kortare resor och ändå få Car Play.

Jag har också eftermonterad CarPlay i min 2017 Mazda 6 och det fungerar och du borde ju ha samma hårdvara i MX-5:an.

Efter ytterligare några dagar av användande har re-connection varit en aning hit-or-miss, kanske 80% så re-connectar bilen till USB-device på mindre än en minut (sätta på sig bilbältet och solglasögon och CarPlay är igång), men några gånger har den misslyckats och då kan jag inte komma på något annat sätt att få igång den än att dra ut och sticka i USB:n. Och då faller ju hela idén och jag kan lika gärna plugga in telefonen direkt.

Jag har än så länge inte pratat med någon i telefon så det kan jag inte kommentera på men det finns ett lagg när man byter låt. Displayen är normalt snabb men det tar en sekund eller så innan ljudet byter låt. Inget stort problem. Har fått lite bluetooth-klipp ett par gånger och Siri får ett abrupt slut när hon bekräftar. Jag: "Play some White Stripes" Siri: "Here is some White Str."

Så överlag några mindre buggar men i en första mjukvara för Mazda så kan man inte klaga för mycket. Så länge uppkopplingen fungerar som den ska kan jag leva med det andra.

Ursprungligen av Gurra:

Hmm, intressant. Jag har fått någon manual på mejlen och när jag loggar in på www.eftermontering.se finns det inga manualer under mitt konto.

Ta kontakt med supporten, det fick jag göra. De hade plockat ner alla gamla filer i väntan på uppdaterad mjukvara. När man väl har tagit sig igenom denna uppdatering så behöver man inte ladda ner från eftermontering.se längre utan uppdateringar kan köras over-the-air.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-25 11:12
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Ta kontakt med supporten, det fick jag göra. De hade plockat ner alla gamla filer i väntan på uppdaterad mjukvara. När man väl har tagit sig igenom denna uppdatering så behöver man inte ladda ner från eftermontering.se längre utan uppdateringar kan köras over-the-air.

Jag kontaktade supporten och fick en mycket kort och inte bilmärkesspecifik manual. Igår kväll lyckades jag dock inte koppla upp mig mot adaptern på vägen hem så jag hade aldrig chans att kolla om det fanns någon uppdatering.

Ursprungligen av Gurra:

Jag kontaktade supporten och fick en mycket kort och inte bilmärkesspecifik manual. Igår kväll lyckades jag dock inte koppla upp mig mot adaptern på vägen hem så jag hade aldrig chans att kolla om det fanns någon uppdatering.

Jag menade snarare ”ta kontakt med supporten för att få reda på hur du ska komma åt installationsfilerna så du kan uppdatera till nya generationen mjukvara som sedan kommer ge dig möjlighet till over-the-air-uppdateringar” eftersom de åtminstone tidigare inte var åtkomliga via den dokumentationssida man ser när man är inloggad.

Om du redan har uppdaterat till nya generationen så är det en annan femma.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-26 10:22
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Jag menade snarare ”ta kontakt med supporten för att få reda på hur du ska komma åt installationsfilerna så du kan uppdatera till nya generationen mjukvara som sedan kommer ge dig möjlighet till over-the-air-uppdateringar” eftersom de åtminstone tidigare inte var åtkomliga via den dokumentationssida man ser när man är inloggad.

Om du redan har uppdaterat till nya generationen så är det en annan femma.

Ah, adaptern låg redan på den nya generationen så jag kunde koppla upp mig mot 192.168.50.2 och se att jag låg på senaste versionen. Lite tyvärr måste jag säga för det är fortfarande hit-or-miss om den kopplar upp sig när jag sätter mig i bilen.

Har ni andra hittat några knep för att få igång det om det inte sker automatiskt när man sätter sig i bilen? Jag har provat att slå BT och WIFI av och på och sen försöka ansluta till relevant BT-profil men det misslyckas alltid, och jag ser inte WIFI som den vill använda.

Ursprungligen av Gurra:

Ah, adaptern låg redan på den nya generationen så jag kunde koppla upp mig mot 192.168.50.2 och se att jag låg på senaste versionen. Lite tyvärr måste jag säga för det är fortfarande hit-or-miss om den kopplar upp sig när jag sätter mig i bilen.

Har ni andra hittat några knep för att få igång det om det inte sker automatiskt när man sätter sig i bilen? Jag har provat att slå BT och WIFI av och på och sen försöka ansluta till relevant BT-profil men det misslyckas alltid, och jag ser inte WIFI som den vill använda.

Min har hittills alltid kopplat upp sig, enda skillnaden mellan gångerna är att det ibland går blixtrande snabbt och ibland tar det längre tid. När jag tänker efter har jag förresten haft problem en gång när jag lämnade bilen igång och tog med mig telefonen ut, har för mig att jag var tvungen att dra ur adaptern och sätta tillbaka den igen för att få uppkoppling när jag kom tillbaka.

  • Medlem
  • Boston
  • 2020-02-26 14:13
Ursprungligen av jonas.pavletic:

Min har hittills alltid kopplat upp sig, enda skillnaden mellan gångerna är att det ibland går blixtrande snabbt och ibland tar det längre tid. När jag tänker efter har jag förresten haft problem en gång när jag lämnade bilen igång och tog med mig telefonen ut, har för mig att jag var tvungen att dra ur adaptern och sätta tillbaka den igen för att få uppkoppling när jag kom tillbaka.

Hmm, OK. Jag kanske bara har varit stressad. När det har funkat har det gått fort och man har direkt sett på displayen i bilen att det börjat koppla upp sig mor trådlös CarPlay. Vid något tillfälle har jag väntat längre och displayen har sagt att den försöker koppla re-connect ot USB device och sedan misslyckats. Stödet för Mazda och deras MZD-connect är ju helt nytt så det kanske helt enkelt är buggar som kommer lösa sig. En aning irriterande än så länge dock.

Bevaka tråden