Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Music på macOS får stöd för låttexter

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I den senaste betan som Apple släppt av macOS Catalina 10.15.4 så har Apple Music äntligen fått stöd för låttexter.

Läs hela artikeln här

Jag hoppas inte detta stör ut de texter jag själv har lagt in. ?

Ursprungligen av Zeugma:

Jag hoppas inte detta stör ut de texter jag själv har lagt in. ?

Från kommentar på artikeln: "If you already have custom lyrics added to a song, Apple lyrics won't work. You have to turn off custom lyrics in the song info/lyrics window. The lyrics are removed and Apple lyrics becomes the default."

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-22 09:26
Ursprungligen av Zeugma:

Jag hoppas inte detta stör ut de texter jag själv har lagt in. ?

Min killgissning är att det beror helt på vilken enhet du lyssnar på och iCloud statusen på musiken.

Musik som är matchad kommer bara din text visa sig på den enhet som musiken finns fysiskt i biblioteket.
Enheter som iPhone/iPad som inte har den fysiska filen utan streamar kommer med största sannolikhet inte du inte se din text.

Musik som är överförd kommer din text att synas på alla enheter.

Men som sagt detta är bara antagningar efter jag sett hur det fungerar med musiken och egna omslag.

Ursprungligen av gymrat2k:

Från kommentar på artikeln: "If you already have custom lyrics added to a song, Apple lyrics won't work. You have to turn off custom lyrics in the song info/lyrics window. The lyrics are removed and Apple lyrics becomes the default."

Vad bra! (Jag får påminna mig om att gå till hästens mun i fortsättningen).

Ursprungligen av Innis:

Min killgissning är att det beror helt på vilken enhet du lyssnar på och iCloud statusen på musiken.

Musik som är matchad kommer bara din text visa sig på den enhet som musiken finns fysiskt i biblioteket.
Enheter som iPhone/iPad som inte har den fysiska filen utan streamar kommer med största sannolikhet inte du inte se din text.

Musik som är överförd kommer din text att synas på alla enheter.

Men som sagt detta är bara antagningar efter jag sett hur det fungerar med musiken och egna omslag.

Tydligen slår egna texter ut matchningen, se ovan. Jag prenumererar inte på Apple Music.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-22 09:55
Ursprungligen av Zeugma:

Vad bra! (Jag får påminna mig om att gå till hästens mun i fortsättningen).Tydligen slår egna texter ut matchningen, se ovan. Jag prenumererar inte på Apple Music.

Men om du inte använder AM varför frågar du?

Ursprungligen av Innis:

Men du använder iTunes Match?

Jag vet inte. Jag har inte Itunes längre. Det enda Itunes jag hittar i Musik är Itunes Store.

Ursprungligen av Innis:

Men om du inte använder AM varför frågar du?

Kanske begreppsförvirring. Jag har ett program Musik av Apple, men det kanske inte är Apple Music i detta sammanhang. Låttexterna får man alltså bara som prenumerant?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-22 10:00
Ursprungligen av Zeugma:

Jag vet inte. Jag har inte Itunes längre. Det enda Itunes jag hittar i Musik är Itunes Store.

iTunes Match är ingen app utan en tjänst. https://support.apple.com/sv-se/HT204146

Ursprungligen av Innis:

iTunes Match är ingen app utan en tjänst. https://support.apple.com/sv-se/HT204146

Okej. Men vad har den med saken att göra? Källan skriver så här om låttexterna:

Citat:

“The Music app now supports time-synced lyrics for Apple Music subscribers,” Apple says.

Då gäller det inte mig, och jag är nöjd.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-22 10:02
Ursprungligen av Zeugma:

Kanske begreppsförvirring. Jag har ett program Musik av Apple, men det kanske inte är Apple Music i detta sammanhang. Låttexterna får man alltså bara som prenumerant?

Apple Musik är en tjänst som man mycket riktigt prenumererar på.
Musik är den app du använder för att spela musik från tjänsten Apple Musik OCH spela upp din egen insynkade musik.

Eftersom du varken använder Apple Musik eller iTunes Match berör inte musiktexter från Apple Musik dig

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-22 10:04
Ursprungligen av Zeugma:

Okej. Men vad har den med saken att göra? Källan skriver så här om låttexterna:

Jag frågade om du använder IM innan jag förstod att du inte förstod skillnaden mellan appen Musik och tjänsten Apple Musik

Jag ska alltid läsa källan hädanefter.

Kul att det uppdateras med lite nytt godis i Apple Music. Men det jag längtar mest är att man kan sortera Apples egna spellistor i mappar, så man slipper ha alla i en lång rada. Nu går det ju bara att mappa de man skapar själv, så jag fattar inte varför de inte bara fixar det för de man prenumererar på.

1
Bevaka tråden