Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SSD-disk anges som icke SSD i Skivverktyg

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag köpte en Samsung extern SSD-disk (T5, 500 GB).
Jag har provat att formatera den i Skivverktyg (från exFat till MacOS ext, journalf.) men under Info står det fortfarande "Solid State --- Nej".

Det är tveklöst en SSD disk och står mycket tydligt på den också. Nyinköpt.

Vad sjutton beror detta på?

Senast redigerat 2020-02-20 07:17

Tillägg: Glädjande nog blev accessen märkbart snabbare efter omformatteringen från exFat till MacOS Extended/Journalförd i vilket fall som helst. Innan dess kändes disken som en vanlig hårddisk. Jag har den till en virtuell PC så det får stort genomslag med snabb diskaccess.

Men ändå konstigt att MacOS inte anger att det är en SSD.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-02-15 09:44

Namn och namn. Provkör och mät med Black Magic Disk speed.

Ursprungligen av reboot81:

Namn och namn. Provkör och mät med Black Magic Disk speed.

Ja, som sagt den blev ju snabb efter formatering, så jag har inget behov av att mäta. Men det är alltid kul att veta mer om hur systemen fungerar. Jag har en intern SSD och den listar Skivverktyg som SSD. Intressant att veta varför en extern SSD i detta fall inte betraktas som SSD och om andra varit med om fenomenet.

Eftersom den är extern känns den bara igen som en USB-lagringsenhet med gul skivsymbol.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-15 10:11

Jag har en Lacie Mobile Drive HDD som min MacBook Pro känner igen som SSD. Men jag hör ju ljudet av spindeln och läshuvudet. Svar från Lacies support är att macOS mäter svarstid och annan prestanda för att klassificera typen. Står säkert någonstans i apples dokumentation.

Ursprungligen av Zeugma:

Eftersom den är extern känns den bara igen som en USB-lagringsenhet med gul skivsymbol.

Nej, det ska synas i systemet att det är en SSD.

Jag har två olika Samsung T5. Den ena formaterad ExFat, den andra Apple File System (APFS). Båda kopplas in via USB. I Skivverktyg står "Typ: Solid State" och under info står "Solid State: Ja", och i Systeminformation står "Typ av medium: SSD".

Skulle möjligtvis kunna bero på formateringen. TS har MacOS Extended (HFS+). Men jag har svårt att tänka mig att det skulle inverka.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det ska synas i systemet att det är en SSD.

Jag har två olika Samsung T5. Den ena formaterad ExFat, den andra Apple File System (APFS). Båda kopplas in via USB. I Skivverktyg står "Typ: Solid State" och under info står "Solid State: Ja", och i Systeminformation står "Typ av medium: SSD".

Den kändes inte igen som SSD i exFat heller.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det ska synas i systemet att det är en SSD.

Jag har två olika Samsung T5. Den ena formaterad ExFat, den andra Apple File System (APFS). Båda kopplas in via USB. I Skivverktyg står "Typ: Solid State" och under info står "Solid State: Ja", och i Systeminformation står "Typ av medium: SSD".

Skulle möjligtvis kunna bero på formateringen. TS har MacOS Extended (HFS+). Men jag har svårt att tänka mig att det skulle inverka.

Då hade jag fel.

Ursprungligen av torsig1967:

Den kändes inte igen som SSD i exFat heller.

- Prova annan USB-port.
- Prova annan USB-kabel.
- Om den är kopplad via USB-hub - prova att koppla direkt i datorn.

Vilken version av MacOS har du? (Mina uppgifter är från Catalina på två olika datorer.)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Prova annan USB-port.
- Prova annan USB-kabel.
- Om den är kopplad via USB-hub - prova att koppla direkt i datorn.

Vilken version av MacOS har du? (Mina uppgifter är från Catalina på två olika datorer.)

Ingen USB-hub, samma resultat i båda USB-portar, har enbart en USB-C kabel men det var den som levererades med disken.

Det är Sierra på denna dator, så långt ifrån senaste men å andra sidan var inte SSD nytt när Sierra kom. Fast disken är ju nyare än systemet, kanske det som gör det?

Men intressant nog, går jag in i Systemrapport så står det att det är SSD:

Citat:

Portable SSD T5:
Kapacitet: 500,11 GB (500 107 862 016 byte)
Borttagbart medium: Nej
BSD-namn: disk2
Logical Unit: 0
Typ av partitionskarta: GPT (GUID Partition Table)
USB Interface: 0

Jaja, den är ju snabb nu så det känns inte som jag kommer längre med detta mysterium.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2020-02-15 14:19

Min T5 syns som SSD. Är kopplad direkt till min iMac USB-C<->USB-C. MacOs Mojave

Ursprungligen av onnyt:

Min T5 syns som SSD. Är kopplad direkt till min iMac USB-C<->USB-C. MacOs Mojave

Det ska väl stå så här:

”Typ av medium: Solid State”

Så gör det för min interna SSD på min Imac.

Ursprungligen av onnyt:

Min T5 syns som SSD. Är kopplad direkt till min iMac USB-C<->USB-C. MacOs Mojave

Om du menar att det syns på den bilden, så säger det inte så mycket. "SSD" nämns bara i "Device name" och "Media name" - och det är ju bara namn som Samsung har valt att sätta på enheten. Att det råkar stå SSD i de namnen betyder ju egentligen ingenting.

Du ska titta på något som heter t.ex. "Media type", "Device type" eller "Type".

Ursprungligen av torsig1967:

...Men intressant nog, går jag in i Systemrapport så står det att det är SSD...

Som jag skrev i föregående inlägg... Det där är ju bara ett namn som Samsung har valt att sätta på enheten. Att det råkar nämnas SSD i det namnet betyder ju egentligen ingenting.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Som jag skrev i föregående inlägg... Det där är ju bara ett namn som Samsung har valt att sätta på enheten. Att det råkar nämnas SSD i det namnet betyder ju egentligen ingenting.

Ja, det är nog i Skivverktyg man skall titta och där är det som sagt fel även efter att jag formaterat om. Men snabbare gick det i vilket fall. Det vore intressant att höra vad Zeugma ser i Skivverktyg.

Ursprungligen av torsig1967:

Tillägg: Glädjande nog blev accessen märkbart snabbare efter omformatteringen från exFat till MacOS Extended/Journalförd i vilket fall som helst. Innan dess kändes disken som en vanlig hårddisk. Jag har den till en virtuell PC så det får stort genomslag med snabb diskaccess.

Men ändå konstigt att MacOS inte anger att det är en SSD.

Vad är märkbart snabbare i MB/s?

Både Samsung T5 och X5 säger Solid State på min Mac under Catalina.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det ska synas i systemet att det är en SSD.

Jag har två olika Samsung T5. Den ena formaterad ExFat, den andra Apple File System (APFS). Båda kopplas in via USB. I Skivverktyg står "Typ: Solid State" och under info står "Solid State: Ja", och i Systeminformation står "Typ av medium: SSD".

Skulle möjligtvis kunna bero på formateringen. TS har MacOS Extended (HFS+). Men jag har svårt att tänka mig att det skulle inverka.

Det hänger på kontrollerkortet på den externa hårddisken. USB i sig fattar inte om det är en SSD eller en Tesla som sitter på andra sidan.

Dvs, sätt in disken i ett annat chassi så kan du få en korrekt angivelse.

Hur kommer det sig då att det fungerar för mig enligt bilden ovan utan att mecka med ett annat chassie jämfört med Samsungs medföljande?

Ursprungligen av hummel:

Hur kommer det sig då att det fungerar för mig enligt bilden ovan utan att mecka med ett annat chassie jämfört med Samsungs medföljande?

Bägge korten i chassit fattar vad det är du har stoppat i antar jag. Eller så tror de att det är SSD oavsett vad du stoppar i.

Ursprungligen av carlsson:

Bägge korten i chassit fattar vad det är du har stoppat i antar jag. Eller så tror de att det är SSD oavsett vad du stoppar i.

Färdig i kartong https://www.samsung.com/semiconductor/minisit...

Ursprungligen av carlsson:

Bägge korten i chassit fattar vad det är du har stoppat i antar jag. Eller så tror de att det är SSD oavsett vad du stoppar i.

Chassi? Stoppar i? Vet du vad en Samsung T5 är?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Chassi? Stoppar i? Vet du vad en Samsung T5 är?

En extern SSD? Eller what?

Menar du att man ska stoppa i den externa disken i ett chassie? Har du tittat på produktlänken ovan? Kan du visa ett lämpligt chassie till disken som redan har ett chassie?

Senast redigerat 2020-02-23 10:01
Ursprungligen av carlsson:

En extern SSD? Eller what?

Dina formuleringar antyder att det är en lös SSD av något slag – som användaren själv har stoppat i ett chassi av något slag.

Så är icke fallet. Den här är "färdigmonterad".

Eller missförstår vi dig? Menar du att Samsung sätter olika kontrollkretsar i olika exemplar av disken - och att vissa exemplar därför presenterar sig fel? Eller beskriver du bara en generell extern SSD - vilken som helst - inte den som tråden faktiskt handlar om?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Dina formuleringar antyder att det är en lös SSD av något slag – som användaren själv har stoppat i ett chassi av något slag.

Så är icke fallet. Den här är "färdigmonterad".

Eller missförstår vi dig? Menar du att Samsung sätter olika kontrollkretsar i olika exemplar av disken - och att vissa exemplar därför presenterar sig fel? Eller beskriver du bara en generell extern SSD - vilken som helst - inte den som tråden faktiskt handlar om?

Aha, nu förstår jag. Sorry, jag var – av okänd anledning – helt övertygad om att man hade satt in en SSD i ett externt chassi.

Ber om ursäkt för förvirringen. Då skulle jag testat disken på en annan Mac för att se vad den rapporterade där.

Hade du läst inlägg #22 skulle du sluppit förvirringen ...

1
Bevaka tråden