Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med att få tillbaka filer och OS när macen inte startar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en Macbook Pro tidigt 2011 med MacOS High Sierra. Jag skulle själv uppgradera hårddisken till en ssd. Innan jag påbörjade arbetet testade jag att starta datorn i säkert läge (vilket jag i efterhand önskar att jag inte gjorde). Då startade datorn, visade apple-loggan och började ladda. Men när ca 2/3 av laddningslinjen var fylld stängde datorn av sig. Jag provade att starta i säkert läge igen men datorn stängde av sig igen. Jag provade då att starta i "vanligt läge", dvs. utan att hålla ner någon tangent, men samma resultat uppstod och efter ytterligare flera försök visar det sig att jag inte kommer längre än 2/3 av laddningsskärmen. Det har aldrig tidigare varit problem med att starta datorn. Jag tänkte då att jag kanske kan rädda OS och mina filer genom klona över den gamla hårddisken till den nya ssd;n och startar recovery-läget. Det går igång, jag raderar ssd:n (kopplad externt med kabinett) och formaterar den till MacOS Extended (journalförd). So far, so good. Men när jag trycker återskapa gamla hårddisken till nya ssd:n misslyckas den. Dessutom står det att originalhårddisken (Macintosh HD) numera inte ligger på skrivbordet. Jag trycker "lägg till på skrivbordet" men inget händer. Jag trycker på "skivkontroll" för Macintosh HD men den misslyckas. Jag har nu provat att klona typ 3 gånger men den misslyckas varje gång.

Till saken hör att jag inte har någon backup alls på datorns innehåll, varken time machine, google drive eller förvaring av filer på extern hårddisk. Jag har inte heller något usb-minne man kan installera operativsystemet från. Bästa scenario vore om jag kan få tillbaka mina filer. Om det inte går så vill jag i alla fall installera macOS High Sierra på den nya ssd:n. Jag har fått prisförslag på 1200 kr från lokala Apple-servicestället för att de ska kolla om de kan få tillbaka mina filer och de vill ha 700 kr för att installera macOS High Sierra på nya ssd:n, men med den prissumman känns det snarare som en sista utväg. Jag har ingen närstående med operativsystemet på sin dator.

Så om jag inte vänder mig till Apple-servicestället för att lösa situationen, vad borde jag göra då?
Finns det något sätt att få tillbaka mina filer från gamla hårddisken? I så fall, hur då? Och vad skulle det kosta? Eller bör jag se mina filer som förlorade? Finns det något sätt att få tag på macOS High Sierra?

Allt som allt, vad borde jag göra???

Tack på förhand för alla råd!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-20 18:19

Har du testat att starta till Recovery och sedan starta om som vanligt?

Ursprungligen av iSweden:

Har du testat att starta till Recovery och sedan starta om som vanligt?

Menar du att bara gå in i recovery-läget, inte göra något där, stänga av datorn och starta den normalt (inte säkert läge eller recovery)? Efter jag märkte problemet har jag varit inne i recovery-läget och pysslat med diskhanteraren, stängt av datorn och någon gång efter det provat att starta i normalt läge. Det gav samma resultat, dvs. att den laddar ca 2/3 och sen stänger av sig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-20 20:20
Ursprungligen av TheEmil:

Menar du att bara gå in i recovery-läget, inte göra något där, stänga av datorn och starta den normalt (inte säkert läge eller recovery)? Efter jag märkte problemet har jag varit inne i recovery-läget och pysslat med diskhanteraren, stängt av datorn och någon gång efter det provat att starta i normalt läge. Det gav samma resultat, dvs. att den laddar ca 2/3 och sen stänger av sig.

Ja. Detta har hjälpt mig. Men min Mac tvingar mig ibland till detta. Då den själv startar upp i Recovery efter att inte ha hittat startpartitionen.

Du verkar ha ett fel som är svårt att felsöka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-21 14:52

Har du testat att mounta manuellt via Terminalen?
Du kan även göra en manuell klon, med cp eller rsync.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-24 09:55

DiskWarrior har hjälpt mej två gånger.
https://www.alsoft.com

Ursäkta sen uppföljning! Det visade sig att jag kunde få hjälp av en kompis som har mac. Jag kopplade in macens gamla hårddisk med usb-kabel till min kompis dator, tog upp finder, gick in på min hårddisk, sökte upp mina filer och lyckades rädda dem på det viset. Gällande operativsystemet satte jag det gamla hårddisken i macen igen, startade recoveryläget, kopplade in nya ssd:n med usbkabel och kunde från recoveryläget installera operativsystemet på ssd:n. Jag kunde alltså lösa det själv och behövde inte ta hjälp av apple. Vilken lättnad...

Tack till er som svarat på tråden och gett mig råd!

Har du nu ordnat komplett färsk daglig backup?

1
Bevaka tråden