Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bränna bootbar fil till DVD från TOASTformat?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått låna en gammal PowerBook 1400. Startar inte från hårddisken - blinkande mapp. Tänkte försöka bränna CD/DVD och försöka starta från den för att se om datorn alls fungerar. Hittat fil med MacOS9.1 i TOASTformat. Hur kommer jag vidare därifrån för att få en bootbar skiva? Om jag försöker öppna TOASTfilen så går det inte. Rimligen bör formatet ändras för att få den bootbar?

Använd programmet Toast för att bränna en CD/DVD, beroende på vad för image du har.

Kostnad...

Ursprungligen av hummel:

Använd programmet Toast för att bränna en CD/DVD, beroende på vad för image du har.

Tycks kosta 600:- lite för mycket för detta projekt.

Skaffa imagefilen i ett annat format som Skivbränning kan hantera (kanske den klarar Toast, har testat?).

Ursprungligen av hummel:

Skaffa imagefilen i ett annat format som Skivbränning kan hantera (kanske den klarar Toast, har testat?).

Om jag kopierar MacOS91.toast till CDskivan med tex Burn så är det väl troligt att Powerbooken inte kan läsa den. Skall det inte vara ISO-fil eller så?

Du ska inte kopiera image-filen utan du ska öppna den med ett brännarprogram och bränna skivan.

Efter lite sökande: NOTE: Changing a Toast disc image's file extension from ".toast" to ".iso" may allow the file to be opened by Windows disc authoring programs as well as Apple's Disk Utility software. However, compatibility is not guaranteed.

Jag har för mig att en .toast är exakt samma som .img eller .dmg. Bara att namna om. Jag vet att det funkat för mig vid åtminstone ett tillfälle.

1
Bevaka tråden