Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk fryser datorn

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag har en extern HDD Seagate 4TB som jag partionerat 1TB till Time Machine. Jag har krypterat hårddisken en gång i tiden och tänkte avkryptera den nu. Möjligen matade jag in fel lösenord så min MBp frös, jag drog ur sladden och ”Felaktig utmatning av TM” dök upp.
Jag har sökt och provat på flera olika sätt, men så fort jag ansluter hårddisken så fryser datorn och varningen dyker upp. Jag drar ur sladden och datorn funkar efter någon minut igen.
Rimligtvis borde en varning om felaktigt lösenord dyka upp, jag tror att den felaktiga utmatningen är i vägen på något sätt. Löser jag det så har jag säkert tillgång till disken igen.
Jag kör med 10.13.6 för övrigt, tacksam för någon lösning på problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 15:42

Har du känslig data på disken? Annars hade jag prövat att formatera den. Modernt Mac-vänlig med GUID partitionstabell.

Ursprungligen av iSweden:

Har du känslig data på disken? Annars hade jag prövat att formatera den. Modernt Mac-vänlig med GUID partitionstabell.

Det viktigaste är två stora fotofiler, jag löste ett iCloud 2TB abonnemang men kunde inte ta emot filer större än 50gb/st.
Den är några år gammal så jag tänkte säkra det jag har i iCloud eller en ny extern. Jag tänkte mig en NAS i framtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 16:18

Har du testat att helt enkelt bara stänga av TimeMachine ifall du då slipper felmeddelandet om felaktigt utdragen TM-disk?

Ursprungligen av IngoX:

Har du testat att helt enkelt bara stänga av TimeMachine ifall du då slipper felmeddelandet om felaktigt utdragen TM-disk?

Det kunde man göra i någon tidigare version men den möjligheten har tagits bort. Jag tog bort hänvisningen till disken som användes utan resultat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-17 16:55

Det är väl bara att bocka av "Säkerhetskopiera automatiskt" under TimeMachine-inställningar.

Ursprungligen av kenjon:

Det är väl bara att bocka av "Säkerhetskopiera automatiskt" under TimeMachine-inställningar.

Nej tyvärr.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 17:25

Ok, ditt akuta problem (förutom eventuellt förlorade filer) är alltså att du inte kan ansluta HD:n till macen utan att datorn fryser? Nu gissar jag, men meddelandet ”Felaktig utmatning av TM” kanske inte hänvisar specifikt till TimeMachine, utan till disken generellt, som du kanske råkat döpa till något TM-relaterat? (med andra ord, exakt vilket felmeddelande får du? Förstår om du inte kan ta skärmavbild med frusen dator...)

Något gick fel när du skulle konvertera en partition till ej krypterad. Tänker att du nu vill hindra att macOS automatiskt försöker läsa den partitionen när du ansluter den, så att du åtminstone kan starta Skivverktyg. Ifall du tidigare valt att komma ihåg lösenordet i nyckelringen för automatisk montering så ska du radera det nu. Öppna Nyckelhanteraren, visa alla objekt, sortera efter typ och se om du har någon rad med "Lösenord för krypterad volym" som överensstämmer.

Alternativt testa ansluta disken till en annan mac och använd Skivverktyg där.

Tillägg: Men först kan du också i Nyckelhanterare notera vilket lösenord du eventuellt sparade en gång i tiden
Högerklicka > Visa Info > Visa lösenord.
Högerklick > Radera - för att förhindra automatisk montering av partitionen.

Senast redigerat 2020-02-17 17:42

Fryser en annan Mac på samma sätt?

Ursprungligen av IngoX:

Ok, ditt akuta problem (förutom eventuellt förlorade filer) är alltså att du inte kan ansluta HD:n till macen utan att datorn fryser? Nu gissar jag, men meddelandet ”Felaktig utmatning av TM” kanske inte hänvisar specifikt till TimeMachine, utan till disken generellt, som du kanske råkat döpa till något TM-relaterat? (med andra ord, exakt vilket felmeddelande får du? Förstår om du inte kan ta skärmavbild med frusen dator...)

Något gick fel när du skulle konvertera en partition till ej krypterad. Tänker att du nu vill hindra att macOS automatiskt försöker läsa den partitionen när du ansluter den, så att du åtminstone kan starta Skivverktyg. Ifall du tidigare valt att komma ihåg lösenordet i nyckelringen för automatisk montering så ska du radera det nu. Öppna Nyckelhanteraren, visa alla objekt, sortera efter typ och se om du har någon rad med "Lösenord för krypterad volym" som överensstämmer.

Alternativt testa ansluta disken till en annan mac och använd Skivverktyg där.

Tillägg: Men först kan du också i Nyckelhanterare notera vilket lösenord du eventuellt sparade en gång i tiden
Högerklicka > Visa Info > Visa lösenord.
Högerklick > Radera - för att förhindra automatisk montering av partitionen.

Jag hittade en fil i nyckelhanteraren "Seagate backup" som jag raderade, har även gjort en recovery på osx. Men tyvärr så är det samma resultat. Tack för din insats, jag ser den som förlorad nu.

Ursprungligen av carlsson:

Fryser en annan Mac på samma sätt?

Jag har tyvärr ingen annan att tillgå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 19:38

Vad är det för filsystem på partitionen/partitionerna?
När det tar väldigt lång tid att montera en disk så brukar det vara något strul med partitionerna. Vissa av dessa fel går enkelt att åtgärda via terminalen.

Ursprungligen av iSweden:

Vad är det för filsystem på partitionen/partitionerna?
När det tar väldigt lång tid att montera en disk så brukar det vara något strul med partitionerna. Vissa av dessa fel går enkelt att åtgärda via terminalen.

Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket filsystem jag använde. Terminalen har jag knappt några kunskaper om.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-18 20:41

En god översikt över anslutna lagringsenheter kan du få med diskutil i Terminalen.
Anslut den externa disken och gör inget mer med den, skriv sedan följande i Terminalen:

diskutil list
Ursprungligen av iSweden:

En god översikt över anslutna lagringsenheter kan du få med diskutil i Terminalen.
Anslut den externa disken och gör inget mer med den, skriv sedan följande i Terminalen:

diskutil list

Kan inte göra det när datorn fryser, ingen respons på tangenter eller mus. Jag ser den som dömd idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-18 21:12

Som sagt ovan så borde du testa att ansluta den till en annan Mac. Mest för att verifiera.

Om du endast har en dator att tillgå så skulle du kunna skapa en live version av Linux på ett snabbt USB-minne och starta datorn med det. Och sedan ansluta disken och se om samma problem kvarstår. Ex. på ett okej USB-minne:
https://www.webhallen.com/se/product/294910-S...

GParted är ett bra verktyg för hantering av partitioner och finns även färdig som "Live CD":
https://gparted.org/livecd.php

Senast redigerat 2020-02-18 21:49
1
Bevaka tråden