Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av the_karate_kid:

En sak att tänka på är att alla butiker inte accepterar utländska kort vilket jag fick surt fick erfara då jag fick "medges ej" hos min lokala tobakshandlare då försökte betala med Curve där. I det fallet hade jag behövt mitt vanliga kort i plånboken.

Ja, jag upptäcke det här om dagen att det kan bli lite bekymmer. Surt. Passande nog så hade jag även Klarnakortet inlagt som Apple Pay..

Ursprungligen av the_karate_kid:

En sak att tänka på är att alla butiker inte accepterar utländska kort vilket jag fick surt fick erfara då jag fick "medges ej" hos min lokala tobakshandlare då försökte betala med Curve där. I det fallet hade jag behövt mitt vanliga kort i plånboken.

Curve är Mastercard så det var nog något annat som ställde till det. Jag kan iofs ha fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-17 08:33
Ursprungligen av the_karate_kid:

En sak att tänka på är att alla butiker inte accepterar utländska kort vilket jag fick surt fick erfara då jag fick "medges ej" hos min lokala tobakshandlare då försökte betala med Curve där. I det fallet hade jag behövt mitt vanliga kort i plånboken.

Ursprungligen av BlackSmp:

Curve är Mastercard så det var nog något annat som ställde till det. Jag kan iofs ha fel.

Jag har haft samma upplevelse som Karate kid, fast med mitt ST1 Mastercard och ApplePay som fungerat felfritt men hos just samma tobakshandlare (japp tobakshandlare, köper godis) har det inte funkat med ApplePay utan behövt plocka och blippa med SEB kortet.

Testade inte att blippa med ST1-kortet.

Ursprungligen av ne100:

Jag har haft samma upplevelse som Karate kid, fast med mitt ST1 Mastercard och ApplePay som fungerat felfritt men hos just samma tobakshandlare (japp tobakshandlare, köper godis) har det inte funkat med ApplePay utan behövt plocka och blippa med SEB kortet.

Testade inte att blippa med ST1-kortet.

Då låter det som att det beror på något annat än att Curve är UK-baserat. Jag blir nyfiken på vad det är?

Ursprungligen av BlackSmp:

Curve är Mastercard så det var nog något annat som ställde till det. Jag kan iofs ha fel.

Enligt vad jag har förstått så kan varje handlare själv bestämma om man vill ta emot utländska kort eller ej. Det har inget att göra med huruvida det är mastercard och/eller visa. I mitt fall fungerade inte Curve hos min tobakshandlare, vare sig med Appel Pay eller fysiskt kort. Butiken hävdade att dom inte tog utländska kort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-17 12:06

Då skulle jag lämnat tillbaka godiset och gått till en annan handlare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-17 12:16
Ursprungligen av kenjon:

Då skulle jag lämnat tillbaka godiset och gått till en annan handlare.

Det kan finnas andra kvaliteter hos en handlare än betalningsmetod som avgör.

Hos min lokala torgtant funkar inte Apple Pay. Kan nog bero på att det inte går att blippa alls. Faktiskt tar hon varken betal- eller kreditkort. Inte ens Swish. Jag har en skål med kontanter bara för henne. Men lördag är inte lördag om jag inte får handla veckans grönsaker hos henne

Ursprungligen av IngoX:

Det kan finnas andra kvaliteter hos en handlare än betalningsmetod som avgör.

Hos min lokala torgtant funkar inte Apple Pay. Kan nog bero på att det inte går att blippa alls. Faktiskt tar hon varken betal- eller kreditkort. Inte ens Swish. Jag har en skål med kontanter bara för henne. Men lördag är inte lördag om jag inte får handla veckans grönsaker hos henne

Å, jag älskar old school. ?
Jag förundras för egen del över de som är beredda att ändra sina liv i syfte att kunna använda Apple Pay så mycket som möjligt. Jag vill inte ens byta bank, jag gillar kundägda och hederliga Länsförsäkringar. Det är viktigare för mig. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-17 13:52
Ursprungligen av Zeugma:

Å, jag älskar old school. ?
Jag förundras för egen del över de som är beredda att ändra sina liv i syfte att kunna använda Apple Pay så mycket som möjligt. Jag vill inte ens byta bank, jag gillar kundägda och hederliga Länsförsäkringar. Det är viktigare för mig. ?

För mig är effektivitet det viktigaste när det kommer till själva handhavandet. Det skulle absolut kunna vara så att andra värden fick väga tyngre och jag fick tumma på effektiviteten men så är inte fallet med någon bank. Alla banker är as

Ursprungligen av IngoX:

Det kan finnas andra kvaliteter hos en handlare än betalningsmetod som avgör.

Hos min lokala torgtant funkar inte Apple Pay. Kan nog bero på att det inte går att blippa alls. Faktiskt tar hon varken betal- eller kreditkort. Inte ens Swish. Jag har en skål med kontanter bara för henne. Men lördag är inte lördag om jag inte får handla veckans grönsaker hos henne

Lättare komma undan ...... ? Men kassaapparat har hon väl - det är lag på det. Min frisör har börjat med Swish sedan en tid tillbaka. Kassaapparat har han också. Vet dock inte vad det är i den. Har aldrig sett honom använda den. Kort är bara att glömma. Men han klipper bra och priset fortfarande i särklass.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-18 10:56
Ursprungligen av Vesto:

Näst på tur verkar bli CarPay

Du hade rätt, kom ett mail idag.

Volvofinans Bank vars kort numera heter CarPay
https://www.carpay.se

Ursprungligen av IngoX:

Du hade rätt, kom ett mail idag.
Volvofinans Bank vars kort numera heter CarPay
https://www.carpay.se

Vad är det som är så bra med ett Volvokort - även om det skulle fungera med ApplePay? På deras hemsida står dock ” Snart kommer även Apple Pay!”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-18 11:10
Ursprungligen av adress@mac:

Vad är det som är så bra med ett Volvokort - även om det skulle fungera med ApplePay? På deras hemsida står dock ” Snart kommer även Apple Pay!”

Jag vet inte, jag varken är eller vill bli kund för tillfället. Men skrev upp mig på maillista angående deras ApplePay.

Ursprungligen av IngoX:

Jag vet inte, jag varken är eller vill bli kund för tillfället. Men skrev upp mig på maillista angående deras ApplePay.

Kanske för att utbudet med anslutna kort fortfarande är lite skralt - även om det räcker för mig.?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-02-18 11:36
Ursprungligen av adress@mac:

Vad är det som är så bra med ett Volvokort - även om det skulle fungera med ApplePay? På deras hemsida står dock ” Snart kommer även Apple Pay!”

Tankar på dom flesta ställen

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-02-18 12:15
Ursprungligen av adress@mac:

Vad är det som är så bra med ett Volvokort - även om det skulle fungera med ApplePay? På deras hemsida står dock ” Snart kommer även Apple Pay!”

Det är väl inga speciella fördelar med Volvokortet egentligen, så vitt jag vet. Men jag fick det "på köpet" när jag skaffade serviceavtal till Volvon, så när jag väl har det så är det ju trevligt att kunna använda med Apple Pay.

Ursprungligen av adress@mac:

Vad är det som är så bra med ett Volvokort - även om det skulle fungera med ApplePay? På deras hemsida står dock ” Snart kommer även Apple Pay!”

1% bonus på tankningar, 0,5% på andra köp. Utbetalas i form av virtuell bonuscheck som gäller för inköp av drivmedel eller tvättar.

Nuförtiden tankar jag bara elektroner i min bil men hustrun kör fortfarande bensinbil. Sen brukar jag använda det vid stora inköp. Köper jag en pryl för 10.000 kr så blir det en bensincheck på 50 kr.

Nu är väl inte ApplePay sådär jättemycket nytta på Volvokortet om man bara har det för tankningar, du kan ju inte starta pumpen med klockan, det får man göra med appen eller plastkortet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-18 12:45
Ursprungligen av Sir N.:

Nu är väl inte ApplePay sådär jättemycket nytta på Volvokortet om man bara har det för tankningar, du kan ju inte starta pumpen med klockan, det får man göra med appen eller plastkortet.

Just detta undrar jag när de ska ordna, att byta ut deras terminaler så man kan betala contactless.

Ursprungligen av zinned:

För mig är effektivitet det viktigaste när det kommer till själva handhavandet. Det skulle absolut kunna vara så att andra värden fick väga tyngre och jag fick tumma på effektiviteten men så är inte fallet med någon bank. Alla banker är as

Så då har du ingen bank? För du stöder väl ingen asbank genom att vara kund i den?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-18 13:22
Ursprungligen av Zeugma:

Så då har du ingen bank? För du stöder väl ingen asbank genom att vara kund i den?

Jodå, då jag inte vill ha pengarna i madrassen Det förtar dock inte att alla banker är as

Poängen var dock att för mig så erbjuder ingen traditionell bank någonting som skulle få mig att försämra den praktiska effektiviteten för att få ta del av deras "tjänster".

Ursprungligen av zinned:

Jodå, då jag inte vill ha pengarna i madrassen Det förtar dock inte att alla banker är as

Poängen var dock att för mig så erbjuder ingen traditionell bank någonting som skulle få mig att försämra den praktiska effektiviteten för att få ta del av deras "tjänster".

Så du väljer frivilligt att stödja en asbank? Eftersom den ger dig kundnytta? Ska jag förstå det så? ?

Ge er nu!

Ursprungligen av Sir N.:

1% bonus på tankningar, 0,5% på andra köp. Utbetalas i form av virtuell bonuscheck som gäller för inköp av drivmedel eller tvättar.

Nuförtiden tankar jag bara elektroner i min bil men hustrun kör fortfarande bensinbil. Sen brukar jag använda det vid stora inköp. Köper jag en pryl för 10.000 kr så blir det en bensincheck på 50 kr.

Nu är väl inte ApplePay sådär jättemycket nytta på Volvokortet om man bara har det för tankningar, du kan ju inte starta pumpen med klockan, det får man göra med appen eller plastkortet.

En fördel med CarPay är att man kan ha ett delat konto. Man väljer själv om man vill koppla ett extrakort till sin kredit eller dela krediten på två personer (och kort). Jag har väntat på att ett kort ska stödja detta (för hushållskassan) och Apple Pay. Därför signade jag upp på CarPay när jag hörde att Apple Pay var på G. CarPay har även en föredömligt snygg app och "internetbank". Man kan bland annat se vilken butik som har reserverat belopp direkt efter köp. På Preem MC som jag hade innan fick man vänta ett par dagar tills transaktionen var bokförd innan man kunde se vilken butik som dragit pengar.

Ursprungligen av zinned:

Just detta undrar jag när de ska ordna, att byta ut deras terminaler så man kan betala contactless.

Har någon mack lyckats lösa detta? Jag betalar kortlöst genom app på ST1 och Tanka, men har ännu inte hittat någon mack som hanterar contactless direkt i pumpen...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-18 15:29
Ursprungligen av nikbr998:

Har någon mack lyckats lösa detta? Jag betalar kortlöst genom app på ST1 och Tanka, men har ännu inte hittat någon mack som hanterar contactless direkt i pumpen...

Är det inte så på många ställen utomlands? Jag har fått för mig det men det kan vara fel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-18 18:24
Ursprungligen av IngoX:

Det konstiga är att Swedbank efter två månader och cirka 4 uppdateringar av sidan ännu inte tagits med. Mailade Apple om det för några veckor sedan.

Idag har Apple uppdaterat sin lista med så att Swedbank finns med. Även lagt till Volvofinans och Swedbank i de baltiska länderna.
https://support.apple.com/en-us/HT206637

Ursprungligen av zinned:

Just detta undrar jag när de ska ordna, att byta ut deras terminaler så man kan betala contactless.

Tankar bara St1 via telefonen. Men inte så ofta numera med Hybrid. Gå ur och stoppa i och ur handtaget får man dock göra fortfarande tills det blir ren elbil. Å andra sidan skall det ”handtaget” i och ur ännu oftare.......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-19 15:10
Ursprungligen av adress@mac:

Tankar bara St1 via telefonen. Men inte så ofta numera med Hybrid. Gå ur och stoppa i och ur handtaget får man dock göra fortfarande tills det blir ren elbil. Å andra sidan skall det ”handtaget” i och ur ännu oftare.......

Ja, det momentet slipper vi ännu inte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-19 17:18
Ursprungligen av adress@mac:

Tankar bara St1 via telefonen. Men inte så ofta numera med Hybrid. Gå ur och stoppa i och ur handtaget får man dock göra fortfarande tills det blir ren elbil. Å andra sidan skall det ”handtaget” i och ur ännu oftare.......

Men man blir inte kladdig....

Ursprungligen av adress@mac:

Tankar bara St1 via telefonen. Men inte så ofta numera med Hybrid. Gå ur och stoppa i och ur handtaget får man dock göra fortfarande tills det blir ren elbil. Å andra sidan skall det ”handtaget” i och ur ännu oftare.......

Det tar 5 sek att stoppa in på kvällen och 5 sek att plocka ut på morgonen. Så en dryg minut i veckan får man ägna åt tankning.

Dieselbilen fick jag köra en omväg för att tanka en gång i veckan. Plus att det tog väl minst 5 minuter att starta pumpen och fylla bränsle. Och ibland fick man köa också eller att pumpen var trasig så man fick åka någon annanstans.

Så livet med Tesla spar både tid och pengar. Pengar som man lagt på Teslaaktier som snart tripplat sitt värde. ???

Bevaka tråden