Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

.bak -filer

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå.

Installerade nyligen "Textmaker Free 2018" som nån sorts gratisvariant till MS Word. Av någon anledning så skapas automatiskt en .bak -fil med samma filnamn som .docx. Detta är ju tämligen irriterande.
Någon som vet varför, och hur man skulle kunna komma runt det?

Sitter på en MacBook från 2016 med Catalina installerat.

Det är ett enkelt sätt att ge dig möjligheten att ha en kopia av den textfil du arbetar med ifall något skulle gå fel. Du kan säkert stäng av den funktionen i programmet om du vill, har du kollat i hjälpen till programmet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-07 01:31

Gratisversionen sparar en backup av senaste version i samma mapp. Men man kan stänga av funktionen helt.

Betalversionen sparar flera generationer i en separat backupmapp.

FreeOffice TextMaker manual sidan 415

Ja, efter lite letande hittade jag den inställningen. Jag upplever det som irriterande med ett massa drällande extra-filer som dräller, Tänker att man får göra backup på något annat sätt.
Tack för svaren

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-09 15:40

Ifall programmet skulle hänga sej och man måste tvångsavsluta det (eller det kraschar), då skulle jag vara väldigt glad för en .bak-fil av det dokument jag har jobbat på och kanske missat/glömt spara det!

Inte vad du vill ha svar på, men varför kör du inte med Apple Pages istället?

Kan spara och öppna Word-format, och är fantastiskt trevligt!

https://apps.apple.com/se/app/pages/id4092015...

1
Bevaka tråden