Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regionslåst iPhone?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-05 08:25

Hej!

Fick ta över en kollegas mobil (iPhone X) som var inköpt och använd i USA. Telefonen köptes till fullpris (på företaget, har fått kvitto, kartong, IMEI) och ska där med inte vara operatörslåst(?).

Ändå så klagar den på ogiltigt SIM-kort när jag stoppar i mitt svenska SIM (Telia).

Läste någonstans att även icke operatörslåsta iPhones kan vara regionslåsta, dvs att de enbart funkar med operatörer i ett visst land. Kan detta vara fallet?

Har kontaktat Best Buy där telefonen köptes men de säger att jag ska lösa det via min lokala operatör, men Telia påstår att de inte kan lösa problemet.

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-05 10:56

Vilken operatör användes i USA? En del av dem (de flesta?) har ett annat radionät än nästan alla andra länder, och då är det kört eftersom de använder olika radiochip i telefonerna.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-05 11:00

T-mobile. Läste lite om det där med olika radio chip men det såg ut som att det fanns flera överlappande frekvenser så det borde väl fungera även om det kanske inte är optimalt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-02-05 11:03

Tmobile tror jag ska vara kompatibelt med våra (AT&T tror jag inte är det), men det var länge sedan, så minnet kanske sviker.
Jo, frekvensbanden kan skilja, och då beror det lite på vilken svensk operatör du väljer och om du är i t ex en storstad eller på landet. Men då borde du inte få det felmeddelandet.
Är det ett "standard"-SIMkort, eller ett du har klippt ner själv?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-05 11:05

Helt vanligt SIM-kort från Telia.

Edit: kan tillägga att samma simkort fungerar fint i min privata telefon

Ursprungligen av kenjon:

Tmobile tror jag ska vara kompatibelt med våra (AT&T tror jag inte är det)...

T-Mobile och AT&T är samma modell. Det är den "globala" modellen.

Det är Verizon/Sprint-modellen som är annorlunda.

Källa: https://everymac.com/systems/apple/iphone/iph...

Så om den har använts med T-Mobile i USA, så ska den fungera i Europa också.

Ursprungligen av oskob:

...kan vara regionslåsta, dvs att de enbart funkar med operatörer i ett visst land...

Nja, inte till en region eller ett land, utan det finns olika modeller som funkar på olika typer av nät som kanske bara finns i en viss del av världen (se länk i mitt förra inlägg).

Ursprungligen av oskob:

...ska där med inte vara operatörslåst(?)...

Här kan du kolla om den är operatörslåst:
https://www.t-mobile.com/resources/bring-your...

Senast redigerat 2020-02-05 13:27
  • Medlem
  • Örebro
  • 2020-02-05 13:27

Den köptes alltså på Best Buy utan abonnemang, den förra ägaren använde den med sitt privata T-mobile abonnemang. Så det finns egentligen ingen koppling mellan telefonen och T-mobile. Ser inget sånt på varken kvitto eller kartong och priset ser ut att vara fullpris för olåst telefon.

Om det inte är så att Best Buy lurades och att det bara råkade fungera med T-mobile... :S Antar att jag kan kontakta T-mobile för att iaf få reda på om den är låst eller ej.

Ursprungligen av oskob:

...Antar att jag kan kontakta T-mobile för att iaf få reda på om den är låst eller ej.

Det finns ett formulär, där du slår in IMEI-numret, och bl.a. får reda på om den är låst eller ej.

Jag har uppdaterat mitt förra inlägg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-05 15:25
Ursprungligen av oskob:

Den köptes alltså på Best Buy utan abonnemang, den förra ägaren använde den med sitt privata T-mobile abonnemang. Så det finns egentligen ingen koppling mellan telefonen och T-mobile. Ser inget sånt på varken kvitto eller kartong och priset ser ut att vara fullpris för olåst telefon.

Om det inte är så att Best Buy lurades och att det bara råkade fungera med T-mobile... :S Antar att jag kan kontakta T-mobile för att iaf få reda på om den är låst eller ej.

Det verkar som att iphones i USA kunnat säljas via tredjepartssäljare med en ”US Reseller Flex Policy”. Det innebär att fastän telefonen sålts till fullpris utan abonnemang så är den förutbestämd till att bli låst till den amerikanske operatör som används när telefonen först aktiveras. I ditt fall med ett SIM-kort från T-Mobile.

En varning till alla som skaffar en telefon på USA-resan, om företeelsen fortfarande finns. Verkar som om det tidigare även förekommit i Storbritannien.
https://forums.macrumors.com/threads/best-buy...
https://kenstechtips.com/index.php/apple-ipho...

Googlar man verkar en del också haft svårigheter att få telefonen upplåst hos operatören, eftersom operatören aldrig fått kännedom om telefonen och dess IMEI-nummer via ett avtal vid försäljning. Men rätt väg för dig bör vara att gå via T-mobile och be att få den upplåst.

1
Bevaka tråden