Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Curve har nu stöd för Apple Pay

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Curve är tjänsten som samlar alla dina kort under ett tak och nu har tjänsten blivit ännu trevligare då de har lagt till stöd för Apple Pay.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-29 19:41

Fördelar med Curve vs Revolut, eller vice versa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-29 19:54
Ursprungligen av kladda:

Fördelar med Curve vs Revolut, eller vice versa?

Konkurrensen är hård inom fintech. Hittills har nog Revolut varit mest populärt, med något generösare avtal. Men det förändras ständigt. Nu kanske Curve tar ledarflaggan med Apple Pay.

https://www.curve.app/en/cards
https://www.revolut.com/en-SE/our-pricing-pla...

Och N26 är en annan
https://n26.com/en-eu/plans

Ursprungligen av kladda:

Fördelar med Curve vs Revolut, eller vice versa?

Jag skulle nog säga att den största fördelen för Curve är du inte behöver överföra pengar till tjänsten utan kopplar dina befintliga kort till den istället. Pengarna ska även dras direkt från dina kort vilket är trevligt jämfört med tex Klarna som går via autogiroteknik på alla transaktioner.

Det hade varit intressant att veta hur dessa tjänster kommer fungera när Brexit väl har blivit genomfört. Är det någon idé alls att skaffa dessa kort som väl har sin bas i UK (Curve och Revolut)? Nån som vet?
Jag hade gärna haft mina UK kort, mitt irländska och mitt svenska kort i en sån här tjänst om det fungerar smärtfritt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-30 15:14
Ursprungligen av suddgummi:

Det hade varit intressant att veta hur dessa tjänster kommer fungera när Brexit väl har blivit genomfört. Är det någon idé alls att skaffa dessa kort som väl har sin bas i UK (Curve och Revolut)? Nån som vet?
Jag hade gärna haft mina UK kort, mitt irländska och mitt svenska kort i en sån här tjänst om det fungerar smärtfritt.

Troligen blir allt som vanligt. Och många nya fintech-bolag är registrerade i Litauen. Låg skatt, osv … . Revolut är bland annat registrerade i Litauen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 16:19
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Jag skulle nog säga att den största fördelen för Curve är du inte behöver överföra pengar till tjänsten utan kopplar dina befintliga kort till den istället. Pengarna ska även dras direkt från dina kort vilket är trevligt jämfört med tex Klarna som går via autogiroteknik på alla transaktioner.

Använder du Curve själv, Marcus?

Ursprungligen av zinned:

Använder du Curve själv, Marcus?

Nepp! Men jag tänkte nog recensera tjänsten för att se hur bra det fungerar. Har själv bara erfarenhet av Revolut!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 19:26
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Nepp! Men jag tänkte nog recensera tjänsten för att se hur bra det fungerar. Har själv bara erfarenhet av Revolut!

Samma här Jag är intresserad för jag o frugan har ett gemensamt konto hos SEB som vi använder för alla gemensamma inköp, där har jag hittills fått använda fysiskt kort men är intresserad av att koppla Curve till detta. Dock får det ju inte tillkomma några kostnader, belastning av kontot måste ske direkt samt att jag gärna vill att säljare för ett aktuellt köp står tydligt på kontohistoriken.

Ursprungligen av zinned:

Samma här Jag är intresserad för jag o frugan har ett gemensamt konto hos SEB som vi använder för alla gemensamma inköp, där har jag hittills fått använda fysiskt kort men är intresserad av att koppla Curve till detta. Dock får det ju inte tillkomma några kostnader, belastning av kontot måste ske direkt samt att jag gärna vill att säljare för ett aktuellt köp står tydligt på kontohistoriken.

Har en dialog med Curve nu och enligt dem ska transaktioner synas med butikens namn på kontouttdrag och alla transaktioner görs direkt (inte som Klarna som har autogirotransaktioner). Så det låter helt klart intressant måste jag säga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-30 19:33

Det stora med Curve är Go Back In Time:
https://www.curve.app/en/go-back-in-time

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 20:31
Ursprungligen av iSweden:

Det stora med Curve är Go Back In Time:
https://www.curve.app/en/go-back-in-time

Den delen är en fin finess men inte det stora enligt mig utan det består i att kunna använda Apple Pay mot ett konto i en bank som annars inte erbjuder det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 20:32
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Har en dialog med Curve nu och enligt dem ska transaktioner synas med butikens namn på kontouttdrag och alla transaktioner görs direkt (inte som Klarna som har autogirotransaktioner). Så det låter helt klart intressant måste jag säga.

Absolut

Kan man spärra/ta bort/inaktivera sitt Curve-kort omedelbart också, om man vill?

Ursprungligen av zinned:

Absolut

Kan man spärra/ta bort/inaktivera sitt Curve-kort omedelbart också, om man vill?

Inte en susning!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 20:40
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Inte en susning!

Kolla upp!

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2020-01-31 06:44
Ursprungligen av zinned:

Absolut

Kan man spärra/ta bort/inaktivera sitt Curve-kort omedelbart också, om man vill?

Jag använder Curve dagligen och har alla mina kort kopplade till mitt Curvekonto (om man nu kan kalla det för konto).

Absolut kan man omedelbart spärra sitt konto. Det gör man i appen där man sköter allt från att bestämma vilket underliggande kort som ska belastas till att go-back-in-time osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-31 10:41
Ursprungligen av wemme:

Jag använder Curve dagligen och har alla mina kort kopplade till mitt Curvekonto (om man nu kan kalla det för konto).

Absolut kan man omedelbart spärra sitt konto. Det gör man i appen där man sköter allt från att bestämma vilket underliggande kort som ska belastas till att go-back-in-time osv.

Jag laddade ner appen och aktiverade ett konto mot vårt gemensamma SEB-kort. Funkade smärtfritt.

Men, vad jag vill minnas så ska där direkt finnas ett virtuellt kort man kan använda innan man får det fysiska kortet. Var hittar man det? Hur lägger man sedan till detta kort i Wallet-appen så man kan använda det med Apple Pay?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-01 09:20

Revolut har ju fördelen med Vault. Att man kan spara tillsammans men också själv. Runda av köp eller göra insättningar med vissa intervaller.

Finns säkert fler appar och tjänster som löser detta, men Revolut har bakat in flera bra saker i samma tjänst och lagt Apple Pay ovanpå

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-01 10:38
Ursprungligen av kladda:

Revolut har ju fördelen med Vault. Att man kan spara tillsammans men också själv. Runda av köp eller göra insättningar med vissa intervaller.

Finns säkert fler appar och tjänster som löser detta, men Revolut har bakat in flera bra saker i samma tjänst och lagt Apple Pay ovanpå

Curve går inte att jämföra med Revolut, två helt olika tjänster.

Att kunna göra insättningar med givna intervall är bra men det behövs inte ens med Curve då du där inte har något konto utan använder ditt befintliga i din svenska bank.

Vault är sedan ingen som helst fördel. Det är bara en psykologisk gimmick. Det ger inga extra pengar utan bara flyttar pengar du redan har till en en annan plats inom ditt Revolut-konto.

Har haft Curve i ca ett år och det funkar bra. Den största funktionen för mig är GBIT för att flytta transaktioner för att optimera poängintjäning.

Något jag vill varna om är att återbetalningar med Curve är långsammare och kan till och med strula. Jag hade exempelvis inte använt Curve för att köpa flygbiljetter då man förmodligen blir av med det underliggande korts reseförsäkring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 18:55
Ursprungligen av zinned:

Curve går inte att jämföra med Revolut, två helt olika tjänster.

Att kunna göra insättningar med givna intervall är bra men det behövs inte ens med Curve då du där inte har något konto utan använder ditt befintliga i din svenska bank.

Vault är sedan ingen som helst fördel. Det är bara en psykologisk gimmick. Det ger inga extra pengar utan bara flyttar pengar du redan har till en en annan plats inom ditt Revolut-konto.

Givetvis är det mina pengar jag sparar, men du har bortsätt från det fel. Det är en enorm fördel när man är flera (dvs 2 eller fler i samma Vault) som sparar och ju mer man köper med kortet, desto mer sparas.

Men då förstår jag skillnaden mellan Curve och Revolut i form av konto. Tack

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-03 10:57
Ursprungligen av kladda:

Givetvis är det mina pengar jag sparar, men du har bortsätt från det fel. Det är en enorm fördel när man är flera (dvs 2 eller fler i samma Vault) som sparar och ju mer man köper med kortet, desto mer sparas.

Men då förstår jag skillnaden mellan Curve och Revolut i form av konto. Tack

Vad har jag bortsett från? Det är ingen fördel alls, oavsett hur många användare man är, det ger absolut ingenting. Status quo.

Utan Vault :
Du har 100 kr på kontot. Du köper en glass för 9 kr och din fru köper en för 9 kr. Du har 82 kr kvar på kontot och 0 kr i Vault.
Totalt tillgänglig belopp för dig/er : 82 kr.

Med Vault (x1 på Acccelerator, spelar ingen roll vad du väljer) :
Du har 100 kr på kontot. Du köper en glass för 9 kr och din fru köper en för 9 kr. Du har 80 kr kvar på kontot och 2 kr i Vault.
Totalt tillgänglig belopp för dig/er : 82 kr.

Du sparar absolut ingenting. Du placerar bara en del av dina redan tillgängliga pengar på annan plats. Du har fortfarande tillgång till alla pengar, inga andra summor har dragits ifrån eller lagts till.

Ursprungligen av kladda:

Givetvis är det mina pengar jag sparar, men du har bortsätt från det fel. Det är en enorm fördel när man är flera (dvs 2 eller fler i samma Vault) som sparar och ju mer man köper med kortet, desto mer sparas.

Men då förstår jag skillnaden mellan Curve och Revolut i form av konto. Tack

Menar du "sparas" i bemärkelsen att dina avrundningsören sätts in på ett "sparkonto", ett valv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-04 21:22
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Nepp! Men jag tänkte nog recensera tjänsten för att se hur bra det fungerar. Har själv bara erfarenhet av Revolut!

Hur går det med recensionen?

Ursprungligen av zinned:

Hur går det med recensionen?

Inte börjat än! Tänkte vänta tills deras premiumfunktioner lanseras i Sverige!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-05 08:45
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Inte börjat än! Tänkte vänta tills deras premiumfunktioner lanseras i Sverige!

Oj, då lär du väl få vänta...

Jag hoppas på att få mitt kort nu i veckan.

Ursprungligen av zinned:

Oj, då lär du väl få vänta...

Jag hoppas på att få mitt kort nu i veckan.

Det lät inte som det när jag pratade med deras PR, en lansering i EU är inte jättelångt bort tydligen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-02-05 09:11
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det lät inte som det när jag pratade med deras PR, en lansering i EU är inte jättelångt bort tydligen

Hoppas de har rätt, dock tror jag det när jag ser det

Ursprungligen av zinned:

Hoppas de har rätt, dock tror jag det när jag ser det

Haha ja vi får se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-16 10:15

Har nu använt Curve ett tag, toppen.
Funkar hur bra som helst, kan ju lämna alla andra kort hemma.
Hur praktiskt som helst att i efterhand kunna flytta betalningarna mellan korten om man väljer fel av misstag.
Jag har ett privat och ett för företaget.

Det som är kvar att kolla är hur det lirar med bokföringen och underskott på kontot vid byte av kort.
SÅ om SEB hoppar på ApplePay så kommer jag hänga kvar med Curve, kommer att flytta mitt ApplePay ST1 kreditkort till Curve också.

Bevaka tråden