Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-28 15:11
Ursprungligen av BlackSmp:

Curve har nu Apple Pay

Spännande!

De har ju den där Time Travel-funktionen också, hur pass mycket nytta man nu skulle ha av den. Vet du om det något annat unikt för Curve? Kan man ha samma kort i flera telefoner, som att jag har ett och frugan har ett där båda går mot samma konto? Eller det kanske man kan med övriga aktörer också...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-28 15:30

Lite info jag hittade:

Ursprungligen av zinned:

Spännande!

De har ju den där Time Travel-funktionen också, hur pass mycket nytta man nu skulle ha av den. Vet du om det något annat unikt för Curve? Kan man ha samma kort i flera telefoner, som att jag har ett och frugan har ett där båda går mot samma konto? Eller det kanske man kan med övriga aktörer också...

Nej, jag var inte. När jag skaffade kortet var jag ute efter möjligheten att koppla mitt OKQ8 kort och mitt Coop kort så att jag kunde lämna dem hemma. Men det blev inte så mycket med det utan curvekortet blev kvar hemma. Nu ska jag eventuellt sätta igång igen när jag kan nå allt från klockan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-29 08:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, jag var inte. När jag skaffade kortet var jag ute efter möjligheten att koppla mitt OKQ8 kort och mitt Coop kort så att jag kunde lämna dem hemma. Men det blev inte så mycket med det utan curvekortet blev kvar hemma. Nu ska jag eventuellt sätta igång igen när jag kan nå allt från klockan.

Känns dock lite sådär när de tar ut avgifter för debiteringarna samt att det verkar bli tal om en valuta konvertering och där lär man inte få någon kanonbra kurs.

Ursprungligen av zinned:

Känns dock lite sådär när de tar ut avgifter för debiteringarna samt att det verkar bli tal om en valuta konvertering och där lär man inte få någon kanonbra kurs.

Jag har aldrig fått någon debitering eller valutakonvertering utan det är alltid beloppet som jag betalar i kassan som dras.

Men jag ska kontrollera en extra gång så att det inte blir någon extrakostnad - för så mycket är det inte värt.

Edit: Du missade en punkt i listan, se skärmdumpen nedan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-29 13:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Edit: Du missade en punkt i listan, se skärmdumpen nedan

Ah, just det...det läste jag också tidigare men glömde bort det. Hur som helst så känns det konstigt att de skriver så, när de på ett annat ställe skriver att kortet är ett UK-kort och kommer hantera köp som ett sådant.

När man försöker lägga till Curve så finns det ingen Curve i listan i Wallet. Har ni fått det att funka?

Ursprungligen av westerlu77:

När man försöker lägga till Curve så finns det ingen Curve i listan i Wallet. Har ni fått det att funka?

Curve har väl aldrig gått att lägga till i Wallet. Revolut går av dom udda - men inte Curve - vad jag vet.

Då får vi hoppas det funkar snart. Artikeln du ref till var från igår. Kanske inte hunnit bli implementerat ännu.
Provade nu - fungerade direkt. Lade in det manuellt.

Det fungerar. Man gör det från curves egna app. Det var en av de enklaste gångerna hittills att lägga till kortet till Wallet

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2020-01-30 06:27

Har både lagt till Curve och handlat med det via AP.

Fungerar bra!

Så man kan inte lägga till sitt Visa eller Mastercard i Curve och sedanefter Apple Pay?

Ursprungligen av westerlu77:

Så man kan inte lägga till sitt Visa eller Mastercard i Curve och sedanefter Apple Pay?

Det har jag gjort.

Ursprungligen av westerlu77:

Så man kan inte lägga till sitt Visa eller Mastercard i Curve och sedanefter Apple Pay?

Det är väl just det som är en av de stora funktionerna för just Curve. Möjligheten att lägga till sitt eget Visa/Mastercard och sedan använda det för Apple Pay. Just därför är jag också skeptisk till att använda tjänsten då det känns så där att ge ett utländskt företag den tillgången till mina kort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 16:18
Ursprungligen av adress@mac:

Då får vi hoppas det funkar snart. Artikeln du ref till var från igår. Kanske inte hunnit bli implementerat ännu.
Provade nu - fungerade direkt. Lade in det manuellt.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det fungerar. Man gör det från curves egna app. Det var en av de enklaste gångerna hittills att lägga till kortet till Wallet

Ursprungligen av wemme:

Har både lagt till Curve och handlat med det via AP.

Fungerar bra!

Ursprungligen av thekai:

Det är väl just det som är en av de stora funktionerna för just Curve. Möjligheten att lägga till sitt eget Visa/Mastercard och sedan använda det för Apple Pay. Just därför är jag också skeptisk till att använda tjänsten då det känns så där att ge ett utländskt företag den tillgången till mina kort.

Nu som då använder Curve, blir ni omedelbart belastade på ert svenska bankkort när ni betalar med Curve? Hur ser det ut om du loggar in med din svenska banks app och tittar på köphistoriken? Ser du debiteringen direkt där då? Är den också tydlig var någonstans du har köpt något?

Blir du också debiterad den exakta summan i SEK som det du köpte kostade? Inga extra avgifter?

Ärligt talat så har jag aldrig brytt mig om att kontrollera utom en enda gång när jag tankade bensin och debiterade mitt bensinkort. Då stämde det.

Kommer inte ihåg vad det stod på kontoutdraget men jag var inte så brydd men tittade efter nu och det är tydligt markerat med crv + inköpsstället plus London

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 19:28
Ursprungligen av BlackSmp:

Ärligt talat så har jag aldrig brytt mig om att kontrollera utom en enda gång när jag tankade bensin och debiterade mitt bensinkort. Då stämde det.

Kommer inte ihåg vad det stod på kontoutdraget men jag var inte så brydd men tittade efter nu och det är tydligt markerat med crv + inköpsstället plus London

Ok, och kontot belastas omedelbart när du betalar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-30 19:53

En enkel fråga, hoppas på ett enkelt svar. Typ ja!
Kan man lägga till ett SEB Mastercard betalkort!

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2020-01-30 20:34
Ursprungligen av ne100:

En enkel fråga, hoppas på ett enkelt svar. Typ ja!
Kan man lägga till ett SEB Mastercard betalkort!

Ja

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-30 20:34
Ursprungligen av ne100:

En enkel fråga, hoppas på ett enkelt svar. Typ ja!
Kan man lägga till ett SEB Mastercard betalkort!

I stort sett alla kort ska kunna knytas till ditt Curve-kort.

https://support.imaginecurve.com/hc/en-gb/art...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-31 00:02

Kollade mot mitt SEB Mastercard nummer men nix ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-31 00:12
Ursprungligen av ne100:

Kollade mot mitt SEB Mastercard nummer men nix ...

Vad kollade du och hur gjorde du? Andra här som har kortet kanske kan hjälpa till.

Ursprungligen av zinned:

Ok, och kontot belastas omedelbart när du betalar?

Har aldrig kollat. De kort som jag har kopplat är kreditkort med debitering så jag är inte så brydd om det.

Senast redigerat 2020-01-31 08:01
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-31 10:42
Ursprungligen av BlackSmp:

Har aldrig kollat. De kort som jag har kopplat är kreditkort med debitering så jag är inte så brydd om det.

Jag körde igång ett konto men hur får jag in det till Wallet-appen för Apple Pay?

Jag vill minnas att jag läste att där direkt finnas ett virtuellt kort man kan använda innan man får det fysiska kortet. Var hittar man det? Hur lägger man sedan till detta kort i Wallet-appen så man kan använda det med Apple Pay?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-31 11:23
Ursprungligen av zinned:

Vad kollade du och hur gjorde du? Andra här som har kortet kanske kan hjälpa till.

Kollade igen på länken du la ut. Misstog mig och trodde att mitt kortnummerserie behövde finnas i tabellen.
https://support.imaginecurve.com/hc/en-gb/art...

Såg nu att kortnummerna i tabellen var till något de kallade ”pre paid” och där ibland Pleo som är kopplat till bokföringstjänsten Fortnox.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-31 12:00
Ursprungligen av ne100:

Kollade igen på länken du la ut. Misstog mig och trodde att mitt kortnummerserie behövde finnas i tabellen.
https://support.imaginecurve.com/hc/en-gb/art...

Såg nu att kortnummerna i tabellen var till något de kallade ”pre paid” och där ibland Pleo som är kopplat till bokföringstjänsten Fortnox.

Precis, den listan är inte aktuell att kolla i.

Jag la till mitt SEB-kort utan problem, dock lyckas jag inte lägga till Curve-kortet till Wallet så jag får tillgång till Apple Pay utan detta verkar kräva det fysiska Curve-kortet som tar 1-2 veckor att skickas hem till mig. Det motsäger informationen som jag läste någonstans på deras site, där det stod att man direkt efter att ha lagt till sitt befintliga kort i appen skulle få tillgång till ett virtuellt Curve-kort som man direkt kan använda. Detta sägs även i appen men jag har inte den blekaste hur man rent praktiskt kan använda sitt kort, hur man faktiskt betalar med det.

Ursprungligen av zinned:

Jag körde igång ett konto men hur får jag in det till Wallet-appen för Apple Pay?

Jag vill minnas att jag läste att där direkt finnas ett virtuellt kort man kan använda innan man får det fysiska kortet. Var hittar man det? Hur lägger man sedan till detta kort i Wallet-appen så man kan använda det med Apple Pay?

Jag tryckte på knappen som fanns i Curve appen under Card ”fliken”

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-31 13:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tryckte på knappen som fanns i Curve appen under Card ”fliken”

Grejen är att jag har inte den knappen där. Frågan är då, hade du fått ditt fysiska kort när denna knappen dök upp? För hos mig finns det istället en knapp där det står "Activate your card" och för att fullfölja det så verkar det krävas att man har det fysiska kortet tillgängligt.

För mitt fysiska kort har gått från status "Building" till "Shipping" så jag har inte fått det än. Jag läste dock innan jag registrerade mig att man skulle få ett virtuellt kort direkt, så man kunde handla med Curve även innan man fått det fysiska kortet.

  • Medlem
  • 2020-01-31 14:30
Ursprungligen av zinned:

Grejen är att jag har inte den knappen där. Frågan är då, hade du fått ditt fysiska kort när denna knappen dök upp? För hos mig finns det istället en knapp där det står "Activate your card" och för att fullfölja det så verkar det krävas att man har det fysiska kortet tillgängligt.

För mitt fysiska kort har gått från status "Building" till "Shipping" så jag har inte fått det än. Jag läste dock innan jag registrerade mig att man skulle få ett virtuellt kort direkt, så man kunde handla med Curve även innan man fått det fysiska kortet.

Samma för mig

Bevaka tråden