Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ICA-kortet går nu att lägga till i Wallet

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skåneland
  • 2019-11-09 14:30

Testade idag på Ica Kvantum Emporia i Malmö och det funkade men var oerhört trögt att skanna koden. Känns som om det behöver snabbas upp för att dra kortet går så mycket snabbare.

Detta kom helt plötsligt idag. Känns relativt smidigt

Testade idag på Maxi här i Östersund och jäklar vad smidigt vid scanning för att få handscannern och betalning ??????

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Sjukt, trodde det var fixat i alla butiker sedan länge. Fick funktionen tidigt i våras till vår butik.

”Min” ICA Maxi bytte ut hela systemet i våras till modernare scanners osv, men valde att inte aktivera stöd för detta. Hjärnsläpp.

Ursprungligen av Sperious:

”Min” ICA Maxi bytte ut hela systemet i våras till modernare scanners osv, men valde att inte aktivera stöd för detta. Hjärnsläpp.

Den är ju sjukt märklig Hur tänkte de där?

Ursprungligen av Marcus Attefors:

Den är ju sjukt märklig Hur tänkte de där?

Inte alls. När man ändå tar investeringen liksom...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-11 11:22

Samma i Karlskoga

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-12-06 18:41

Kommer bli en bra ändring med ICA-kortet i början på 2020. Många kommer bli glada för den ändringen Vet inte hur mycket jag vågar säga nu innan

Ang bytet till uppdateringen i "ICA Scanna" så är det upp till varje butik, men öppnar upp många möjligheter för butikerna. Vi kan använda dom som en handdator nu, tex för daglig drift i butik som ändra pris och lager mm, sen kan vi inventera med dom istället för att hyra handdatorer till varje person. Så den uppdateringen kommer fler och fler butiker att ta. Jag har suttit och testat inventering idag, så efter nyår kör vi med dessa.

Senast redigerat 2019-12-06 18:55
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-12-07 11:02
Ursprungligen av Zitram:

Kommer bli en bra ändring med ICA-kortet i början på 2020. Många kommer bli glada för den ändringen Vet inte hur mycket jag vågar säga nu innan

Ang bytet till uppdateringen i "ICA Scanna" så är det upp till varje butik, men öppnar upp många möjligheter för butikerna. Vi kan använda dom som en handdator nu, tex för daglig drift i butik som ändra pris och lager mm, sen kan vi inventera med dom istället för att hyra handdatorer till varje person. Så den uppdateringen kommer fler och fler butiker att ta. Jag har suttit och testat inventering idag, så efter nyår kör vi med dessa.

nu gör du mig nyfiken. Menar du det är värt att göra bytet från Länsförsäkringar som 2020 inte är gratis längre?

  • Medlem
  • Götene
  • 2019-12-07 19:31
Ursprungligen av iller:

nu gör du mig nyfiken. Menar du det är värt att göra bytet från Länsförsäkringar som 2020 inte är gratis längre?

Det vågar jag inte svara på dock. Nyheten gäller bonus-upplägget, så har du ett enkelt bonuskort på ICA så kommer du kunna utnyttja nyheten

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-12-08 00:03
Ursprungligen av Zitram:

Det vågar jag inte svara på dock. Nyheten gäller bonus-upplägget, så har du ett enkelt bonuskort på ICA så kommer du kunna utnyttja nyheten

Kommer man kunna registrera sitt kreditkort istället som andra kört länge

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-09 10:55
Ursprungligen av Zitram:

Det vågar jag inte svara på dock. Nyheten gäller bonus-upplägget, så har du ett enkelt bonuskort på ICA så kommer du kunna utnyttja nyheten

Jag UTGÅR från att butikerna inte kommer kräva att man har ett fysiskt kort med sig för att ha möjligheten att lösgöra en handskanner från väggen...

Ursprungligen av zinned:

Jag UTGÅR från att butikerna inte kommer kräva att man har ett fysiskt kort med sig för att ha möjligheten att lösgöra en handskanner från väggen...

Det behövs inte, på mitt Ica Maxi visar man upp en kod på mobilen eller klockan så kan man hämta ut scannern

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-10 09:06
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Det behövs inte, på mitt Ica Maxi visar man upp en kod på mobilen eller klockan så kan man hämta ut scannern

Precis, men så är det inte i alla butiker och det är det jag syftar till bör vara något som ska förändras i och med detta projektet.

Ursprungligen av zinned:

Precis, men så är det inte i alla butiker och det är det jag syftar till bör vara något som ska förändras i och med detta projektet.

Tror det har med leasingavtal att göra. Vissa handlare sitter säkert kvar med gamla enheter till avtalet löper ut.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-10 09:20
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Tror det har med leasingavtal att göra. Vissa handlare sitter säkert kvar med gamla enheter till avtalet löper ut.

Må så vara, kan dock tycka det skulle vara konstigt om ett avtal inte gör det möjligt att förbättra produkterna under tidens gång.

I mitt fall en stor Ica Maxi i Malmö.

Ursprungligen av zinned:

Må så vara, kan dock tycka det skulle vara konstigt om ett avtal inte gör det möjligt att förbättra produkterna under tidens gång.

I mitt fall en stor Ica Maxi i Malmö.

Är rätt vanligt att företag ligger under sådana avtal och att uppgradera tidigare än avtalstiden kan medföra höga kostnader ibland. Lite som med NFC-terminalerna

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-10 11:05
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Är rätt vanligt att företag ligger under sådana avtal och att uppgradera tidigare än avtalstiden kan medföra höga kostnader ibland. Lite som med NFC-terminalerna

Personligen tycker jag det är väldigt märkligt om man skriver avtal som inte medför att hårdvaran tillåts uppdateras kontinuerligt för att hålla sig ajour med marknaden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-10 11:48
Ursprungligen av zinned:

Personligen tycker jag det är väldigt märkligt om man skriver avtal som inte medför att hårdvaran tillåts uppdateras kontinuerligt för att hålla sig ajour med marknaden.

Det är tillåtet, men inte utan extra kostnad...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-10 15:31
Ursprungligen av frazze:

Det är tillåtet, men inte utan extra kostnad...

Ok då, att man skriver på ett avtal där sådana kostnader skulle vara så höga att de är orimliga.

  • Medlem
  • Skåne
  • 2019-12-10 17:09

Bara kass att man måste ha en app också och inte kan ha sitt kort i digitala plånboken utan app.

Ursprungligen av dfgh:

Bara kass att man måste ha en app också och inte kan ha sitt kort i digitala plånboken utan app.

Nja, jag har svårt att se det som ett större problem

Ursprungligen av dfgh:

Bara kass att man måste ha en app också och inte kan ha sitt kort i digitala plånboken utan app.

Jag har lagt in min QR-kod i Wallet så jag använder inte appen. Funktionen finns inbyggd från ICA numera. Du behöver bara appen en gång för att skicka koden till Wallet, sedan kan du radera den.

Kan en kassörska i en vanlig kassa scanna QR-koden? Jag försökte tidigare be kassörskan scanna Ica-koden från Stocard, men det funkade inget vidare. Bäst vore ju om man själv kunde scanna av koden i bemannad kassa också (som man gör på bl. a. Ikea, Mc Donald's). Jag vill varken ha med plastkortet eller rabbla mitt personnummer

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-27 14:27
Ursprungligen av Zitram:

Kommer bli en bra ändring med ICA-kortet i början på 2020. Många kommer bli glada för den ändringen Vet inte hur mycket jag vågar säga nu innan

Ang bytet till uppdateringen i "ICA Scanna" så är det upp till varje butik, men öppnar upp många möjligheter för butikerna. Vi kan använda dom som en handdator nu, tex för daglig drift i butik som ändra pris och lager mm, sen kan vi inventera med dom istället för att hyra handdatorer till varje person. Så den uppdateringen kommer fler och fler butiker att ta. Jag har suttit och testat inventering idag, så efter nyår kör vi med dessa.

Har du någon koll på kopplingen av bonuskort till det vanliga bankkortet? Det var det du tänkte på antar jag? Det är ju perfekt. Men jag undrar lite om det funkar med Apple Pay?

Får jag mina rabatter och bonuspoäng om jag blippar med telefonen? Telefonen använder samma kort som det jag ska koppla till bonusen, men den genererar väl ett random kortnummer för varje betalning? Jag tror att det ställer till det för kortläsaren?

Hade varit skönt att slippa fysiska kort.

Ps. Om jag självscannar borde man väl få bonus även med Apple Pay?

Jag undrar samma som ovan men med tillägget, hur får jag ut min handscanner för självscanning utan mitt ICA-kort eller min QR-kod? För om jag ändå måste använda QR-koden för att få ut scannern så förstår jag inte riktigt poängen med att registrera ett betalkort. Om man däremot väljer en bemannad kassa så spar man förstås ett moment.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-27 20:41
Ursprungligen av Json_81:

Kommer man kunna registrera sitt kreditkort istället som andra kört länge

Frågar du om man kan koppla valfritt betal/kredit-kort till sitt Ica-kort för poängen? Det lärde jag mig igår att man kan göra!

Har provat att få loss scanner med qr-kupongen, men att scanna i lämna-tillbaka-terminalen/kassan var riktigt svårt, höll på i flera minuter...
QR är INTE framtiden.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-27 20:51
Ursprungligen av reboot81:

Frågar du om man kan koppla valfritt betal/kredit-kort till sitt Ica-kort för poängen? Det lärde jag mig igår att man kan göra!

Har provat att få loss scanner med qr-kupongen, men att scanna i lämna-tillbaka-terminalen/kassan var riktigt svårt, höll på i flera minuter...
QR är INTE framtiden.

Ja, det kom med det nya stammis konceptet.
Inte testat än.

Ursprungligen av reboot81:

QR är INTE framtiden.

QR är väl okej?

Ursprungligen av reboot81:

Frågar du om man kan koppla valfritt betal/kredit-kort till sitt Ica-kort för poängen? Det lärde jag mig igår att man kan göra!

Har provat att få loss scanner med qr-kupongen, men att scanna i lämna-tillbaka-terminalen/kassan var riktigt svårt, höll på i flera minuter...
QR är INTE framtiden.

Håll scannern 20-40 cm från telefon/klocka så går det utmärkt.

Bevaka tråden