Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara en vanlig PDF från Acrobat reader

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 15:41

Nu har jag haft möjlighet att testa den ursprungliga PDF:en i Acrobat Pro.

Arkiv > Spara en kopia… gav följande varning (som lät hoppfull):

Men den gick inte att öppna i Förhandsvisning.

Arkiv > Spara som annan… här finns fler verktyg.

Så här ser det ut när man väljer PDF/A och följande inställningar:

Efter Spara som annan… så ges denna varning.

Samma sak vid både PDF/A och PDF/X.

Varningen hänvisade att använda Redigera > Preflight… . Analysen gav följande:

Men Preflight Korrigera lyckades inte fixa felen. Den exporterade filen gick inte att öppna i Förhandsvisning.

Frågan kvarstår. Hur lyckades PDF Expert konvertera PDF:en med bibehållen funktionalitet så att den även gick att öppna och hantera i Förhandsvisning?

Sedan är Acrobat ett idag märkligt program. Nytt välputsat gränssnitt, men när man går in under mer avancerade inställningar så faller det samman. Man hamnar då i menyer och verktyg som känns mycket ingenjörsmässiga och nästan lite beta. Påminner om Windows 10s ofullständiga omarbetning.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-28 17:38

Jag skall fråga den som konverterade om dom vill dela med sej av infon.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 18:17
Ursprungligen av iSweden:

Nu har jag haft möjlighet att testa den ursprungliga PDF:en i Acrobat Pro.
...
Arkiv > Spara som annan… här finns fler verktyg.

Vilka alternativ finns under Spara som annan > Reader-utökad PDF > ?

Ursprungligen av iSweden:

Samma sak vid både PDF/A och PDF/X.

PDF/X och PDF/A är mer hårt definierade format för standardiserade utskrifter respektive arkivering, därför måste vissa kriterier uppfyllas. T.ex måste PDF/A ha även standardtypsnitten inbäddade i filen.

Ursprungligen av iSweden:

Frågan kvarstår. Hur lyckades PDF Expert konvertera PDF:en med bibehållen funktionalitet så att den även gick att öppna och hantera i Förhandsvisning?

Enligt dialogrutan från PDF Expert i inlägg #29 krävs Adobe LiveCykle Designer som bara fanns i Win-versionen av Acrobat Pro, inte för mac.

Numera verkar LiveCykle vara ersatt med Adobe Experience Manager Forms för att skapa dynamiska formulär. Den ska finnas för mac men kräver kanske mer än bara vanlig AdobeCC-licens?

För övrigt anser jag att SKV borde spara sina pdf-blanketter som statiska pdf-formulär.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 19:28
Ursprungligen av IngoX:

Vilka alternativ finns under Spara som annan > Reader-utökad PDF > …

Jag testade även "Reader-Utökad PDF". Det hjälpte tyvärr inte.

Adobe LiveCycle Designer och Adobe LiveCycle Manager är starkt misstänkta.

Det vore bra om det fanns PDF-verktyg med öppen källkod och som gärna gick att köra via terminalen.

Ursprungligen av IngoX:

För övrigt anser jag att SKV borde spara sina pdf-blanketter som statiska pdf-formulär.

De gör de redan. De har två versioner per dokument. Men bäst vore nog om de hade aktiva formulär som fungerade i alla läsare. Precis som den konverterade PDF:en från PDF Expert.

Senast redigerat 2020-01-28 21:54
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 21:38
Ursprungligen av iSweden:

De gör de redan. De har två versioner per dokument. Men bäst vore nog om de hade aktiva formulär som fungerade i alla läsare. Precis som den konverterade PDF:en från PDF Expert.

Du missförstod vad jag (och Adobe) menar med statiskt vs dynamiskt formulär. Se inlägg #28.

SKV har två nedladdningsbara pdf-versioner.

  • En icke-ifyllnadsbar pdf som kan läsas av alla pdf-läsare. Den får man skriva ut och får fylla i manuellt, med PENNA!

  • En ifyllnadsbar pdf som bara kan läsas av Acrobat Reader. Alltså ett formulär där man kan knappa in text, sedan skriva ut men INTE spara dokumentet. Då krävs Acrobat Pro, men det kan fortfarande inte spara om dokumentet i ett format som andra läsare klarar av.

Det är den sistnämnda vi diskuterar här. Problemet är att den är sparad i Adobes egna XFA-format. Det har fördelen att man kan skapa dynamiska formulär, där tex textrutorna kan ändra storlek. Men det behövs inte till SKVs blanketter, där är ju de ifyllnadsbara formulärrutorna ändå statiska.

SKV skulle alltså kunna använda Adobes äldre formulärformat AcroForms som ingår i den generiska pdf-standarden, klarar statiska formulärfält och kan öppnas av alla pdf-läsare.

Lite saxat från Adobe: PDF Forms and Documents:

Citat:

Adobe uses the term PDF form to refer to the interactive and dynamic forms you create with AEM Forms Designer. It’s important to note that there’s another type of PDF form, called an Acroform, that’s different from the PDF forms you create in AEM Forms Designer. The forms and files you create with Designer are based on Adobe’s XML Forms Architecture (XFA). In many ways, the XFA PDF file format is closer to an HTML file than it is to a traditional PDF file.
...
Static XFA PDF forms won’t change their layout at runtime, but they can be interactive for the user.
...
Dynamic XFA PDFs can change their layout at runtime
...
Acroforms are Adobe’s older interactive form technology; they date back to Acrobat version 3.
Acroforms are a combination of the following items:
- A traditional PDF that defines the static layout and graphics of the form.
- Interactive form fields that are bolted on top with the form tools of the Adobe Acrobat program.

To move beyond the limits of Acroform technology, Adobe has invested in XFA to provide an XML form structure that’s both interactive and dynamic.

AEM Forms Designer can edit a PDF form created in Acrobat, but Acrobat cannot edit a PDF form created in Designer.

Sista raden är förklaringen varför du inte kunde spara om dokumentet med ditt Acrobat Pro. Det kräver det tidigare LiveCykle Designer i windows eller Adobe Experience Manager Forms.

Det är programvara som SKV har. Så jag fortsätter som Cato att alltid upprepa:
För övrigt anser jag att SKV borde spara sina ifyllnadsbara pdf-blanketter som statiska Acroform-formulär, som kan läsas av alla pdf-läsare!

Senast redigerat 2020-01-28 21:56
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 21:47
Ursprungligen av IngoX:

Det är den sistnämnda vi diskuterar här. Problemet är att den är sparad i Adobes egna XFA-format. Det har fördelen att man kan skapa dynamiska formulär, där tex textrutorna kan ändra storlek. Men det behövs inte till SKVs blanketter, där är ju de ifyllnadsbara formulärrutorna ändå statiska.

Tack för tydlig och bra information! Jag lär mig mer om PDF:ers "mörka sidor"
Du verkar ha bra koll på PDF och har en mycket bra poäng i det jag citerar. Försök gärna höra av dig till SKV. Kanske litet naivt, men man vet aldrig. I det bästa av världar har deras utvecklare redan konto på 99.

Ursprungligen av IngoX:

[...]En icke-ifyllnadsbar pdf som kan läsas av alla pdf-läsare. Den får man skriva ut och får fylla i manuellt, med PENNA! :-)[...]

Jag brukar använda mig av "skrivmaskinen" i min gamla Acrobat Pro för att fylla i sådana formulär. Och det kan man väl göra med Förhandsvisning också: Verktyg -> Anteckna -> Text.

Har man flera varianter av samma dokument får man göra en "spara som".

Ursprungligen av johan_tanying:

Jag brukar använda mig av "skrivmaskinen" i min gamla Acrobat Pro för att fylla i sådana formulär. Och det kan man väl göra med Förhandsvisning också: Verktyg -> Anteckna -> Text.

Har man flera varianter av samma dokument får man göra en "spara som".

Det funkar, men är inte rätt.

Ursprungligen av carlsson:

Det funkar, men är inte rätt.

Precis likas rätt som att skriva ut, fylla i med penna, scanna in och sedan mejla. Till och med "rättare" skulle jag vilja påstå...

Om det nu är frågan om just ett sådant "korkat" formulär, alltså.

Att det inte borde vara ett korkat formulär, eller vilken sorts smart formulär det borde vara, är en annan diskussion som någon hugad gärna får ta med RSV et consortes...

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-31 00:40
Ursprungligen av johan_tanying:

Precis likas rätt som att skriva ut, fylla i med penna, scanna in och sedan mejla. Till och med "rättare" skulle jag vilja påstå...

Om det nu är frågan om just ett sådant "korkat" formulär, alltså.

Att det inte borde vara ett korkat formulär, eller vilken sorts smart formulär det borde vara, är en annan diskussion som någon hugad gärna får ta med RSV et consortes...

Haha! Helt ärligt så tänkte jag inte ens på det alternativet!! Mycket enklare än att strula med PDF'er...

Men jag fick svar iaf, från PDF expert:
Kenneth,

Citat:

We use Adobe Livecycle app in order to save dynamic XFA form as a static PDF.

You're always welcome to contact us in case you have any additional questions regarding this app. I'm happy to assist you.

Have an awesome day ahead!

Best regards,

Anastasiia Zelinska
Readdle Team

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-31 21:24
Ursprungligen av Ken:


Men jag fick svar iaf, från PDF expert: …
We use Adobe Livecycle app in order to save dynamic XFA form as a static PDF.

Stort tack för klargörande i detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 21:18
Ursprungligen av iSweden:

Tack för tydlig och bra information! Jag lär mig mer om PDF:ers "mörka sidor"
Du verkar ha bra koll på PDF och har en mycket bra poäng i det jag citerar. Försök gärna höra av dig till SKV. Kanske litet naivt, men man vet aldrig. I det bästa av världar har deras utvecklare redan konto på 99.

Nja, bara amatör-koll, men läser på vid behov. Diskussion om skatteverkets pdf:er har jag stött på förut, kanske här på 99mac?

En gammal forumräv som hade helkoll på Adobes mjukvaror var @Richard Rönnbäck, finns du kvar?

Jag har mailat skatteverket, får se om de orkar svara eller hittar tråden

Fokuserade frågeställningen utifrån att de ifyllnadsbara pdf-formulären inte kan öppnas alls på iOS, inte ens med Acrobat Reader. Testade appen på en iPhone, och då hänvisas till att det krävs Acrobat Reader DC för Mac eller Windows för att öppna formuläret

Dold text:

Hej Skatteverket,

Varför sparar ni inte era ifyllnadsbara pdf-filer i ett öppet pdf-format som kan läsas av alla pdf-läsare?

På er hemsida kan man ladda ner era blanketter, antingen som ifyllnadsbar pdf eller som en icke ifyllnadsbar pdf för utskrift. De senare är det inga problem med. De kan läsas och skrivas ut via alla pdf-läsare.

De ifyllnadsbara pdf-filerna är sparade i Adobes XFA-format. Det ägs av Adobe och ingår INTE i den öppna pdf-standarden. Man måste använda gratis- eller betalversion av Adobe Acrobat för att öppna dessa filer. Detta informerar ni om och det är ju ofta inte värre än att man får hämta hem gratisversionen av Adobe Acrobat, om man sitter med en dator. Det är dock ett onödigt steg för den datorovane, då ni lika gärna kunde hålla er till den öppna generiska pdf-standarden.

Det blir också allt vanligare att många bara har t.ex en iPad där man gör alla sina dator-ärenden, även utskrift av blanketter. Av någon anledning går det inte att öppna Adobe XFA-formulär i iOS-versionen av Acrobat, utan de hänvisar till Acrobat för Mac eller Windows.

Om ni istället för XFA-formatet hade sparat era ifyllnadsbara pdf i det formulärformat som ingår i den öppna pdf-standarden (AcroForm) hade de kunnat läsas och fyllas i med alla pdf-läsare, på alla typer av enheter. XFA-formatet kan ha viss fördel om man har formulärfält som dynamiskt behöver ändra storlek. Men alla era ifyllnadsbara pdf baseras ju på en pappersblankett där formulärfälten är statiska.

Jag kan därför inte se något hinder till att ni skulle kunna använda er av det öppna AcroForms-formatet i era ifyllnadsbara pdf-filer, och därmed vara tillgängliga för alla skattebetalare! Även de som inte äger en dator utan skriver ut från en mobiltelefon eller iPad.

Frågan diskuterades nyligen på datorforumet 99mac.se i denna tråd:
https://www.99mac.se/forum/t/328657-spara-en-...

Med vänlig hälsning

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 21:20
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag brukar använda mig av "skrivmaskinen" i min gamla Acrobat Pro för att fylla i sådana formulär. Och det kan man väl göra med Förhandsvisning också: Verktyg -> Anteckna -> Text.

En sån pragmatisk lösning! Med Förhandsvisning är ju alla pdf-filer på sätt och vis "ifyllnadsbara". En kanonapp, många som inte vet vad den klarar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-02-02 21:28
Ursprungligen av Ken:

Jag har OS X Mojave 10.14.6, Acrobat Reader 2019.021.20061. Jo, Skatteverket kan ta mailad PDF enl. min revisor.
.....
Löste det tillfällning nu, gjorde ett screenshot från Acrobat som jag importerade i Preview och signade där, sparade som PDF.

Vet du hur din revisor mailar underskriven pdf? Behöver han logga in? Eller mailade du bara till revisorn som sedan skickade med post? Skatteverket är ganska tydliga på sin sida att man inte kan maila in blanketter:
https://www.skatteverket.se/privat/etjanstero...

Citat:

Du får inte skicka en blankett som pdf-fil
Än så länge så måste du skriva ut blanketterna och lämna/sända in dem i pappersform. Det går alltså inte att skicka in blanketten med till exempel e-post. Men under de närmaste åren kommer vi att införa olika e-tjänster på vår webbplats. Vi återkommer med mer information!

Jag antar att de bara vill ha underskrift i original på papper. Deras tjänster kräver ju annars inloggning med elektroniskt ID.

Skatteverket är ju också mycket medvetna om att deras ifyllnadsbara formulär inte kan sparas utan betalversion av Acrobat:

Citat:

För att spara en ifylld blankett behöver du extra program
Du kan inte spara en ifylld blankett om du använder gratisprogrammet Adobe Reader. Vill du kunna spara dina ifyllda blanketter på din dator måste du ha tillgång till något av programmen Adobe Acrobat, Adobe Business Tools eller Adobe Acrobat Approval. Dessa är inte gratis.

Min konspiratoriska tanke är att detta är en medveten strategi för att slippa översvämmas av inmailade blanketter som inte är verifierade. Nu är det bara den lilla procentandel skattebetalare som betalar för Acrobat Pro som kan "råka" göra detta. Och påhittiga personer som hittar på omvägarna vi diskuterat i denna tråd

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-02-03 09:50
Ursprungligen av IngoX:

Vet du hur din revisor mailar underskriven pdf? Behöver han logga in? Eller mailade du bara till revisorn som sedan skickade med post? Skatteverket är ganska tydliga på sin sida att man inte kan maila in blanketter:
https://www.skatteverket.se/privat/etjanstero...
Jag antar att de bara vill ha underskrift i original på papper. Deras tjänster kräver ju annars inloggning med elektroniskt ID.

Skatteverket är ju också mycket medvetna om att deras ifyllnadsbara formulär inte kan sparas utan betalversion av Acrobat:
Min konspiratoriska tanke är att detta är en medveten strategi för att slippa översvämmas av inmailade blanketter som inte är verifierade. Nu är det bara den lilla procentandel skattebetalare som betalar för Acrobat Pro som kan "råka" göra detta. Och påhittiga personer som hittar på omvägarna vi diskuterat i denna tråd

Jag vet att min revisor mailade in blanketten, men hon mailade till en personlig kontakt på SV. Det var ju bara en blankett för förmånsvärde på tjänstebil, inget superviktigt.

Ursprungligen av Ken:

Jag vet att min revisor mailade in blanketten, men hon mailade till en personlig kontakt på SV. Det var ju bara en blankett för förmånsvärde på tjänstebil, inget superviktigt.

Glöm inte att det är SKATTEVERKET vi diskuterar... Det finns inget som inte är superviktigt i deras värld.

Bevaka tråden