Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig bygga Hackintosh (Virtuell/Dualbot)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2020-01-26 20:58

Hej.

Då allas tid är dyrbar ska jag försöka fatta mig kort och pedagogisk så ni kan hjälpa mig snabbt och effektivt.

Förstått sedan jag startade min sökning om detta att det inte kommer bli en dans på rosor. Men jag försöker hitta en lösning stabil nog att förverkliga det resultat jag söker. Vilket är Att kunna ha kvar min gaming pc, och samtidigt få ett redigerings monster för mitt video intresse i en och samma burk. (Önskar arbeta i Final Cut Pro därav övergången är viktig för mig).

Som jag förstått det efter ett par dagars googlande finns det ett x antal olika sätt att förverkliga detta på, vissa verkar fungera bättre än andra. Så jag söker hjälp hos er experter.

Min första fråga:

Är det möjligt att göra det jag önskar med vad jag besitter i hårdvaru väg idag?
Behöver jag komplettera ? Vad behövs isåfall?

Om jag har båda operativsystemen i en och samma disk( dual bot ) alternativt om dem ligger på varsin disk. Kan jag då ändå använda mina andra diskar i datan för att spara filer ? Eller är det bara köpa allt nytt på den fronten och dela det på mitten rent ut sagt ?

Vilket sätt blir enklast att göra detta på om det är möjligt? Är det att köra någon form av Dualbot?
Eller ska man köra via någon virtuell lösning ?

Vilket är stabilast? Enklast ?

Jag besitter detta i min pc idag:

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-G GAMING WiFi,

Processor: Intel Core i7-8700K Processor (O-Klockad)

Gpu: ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX
GAMING

Ram: HyperX Predator DDR4 3000MHz 16GB
(Skall utökas till minst 16GB till)

Corsair Hydro Series H60 CPU Kylare
Samt 2 fläktar För ut blås

Nätaggregat: CORSAIR RM850x 850W PSU

Hårddisk: M2 500gb (Win 10 på denna idag)
Hårddisk: Data 1000gb (lagrings disk)
Extern: 2000gb (Backups)

Samt en 1000gb sata disk av model äldre.
Denna är ej inkopplad då den suttit i min gamla MacBook Pro mid 2012 innan jag uppgraderade den till ssd.

Huvudvärk av allt läsande? Jag med efter dessa dagar

Hoppas nu på hjälp utav er Mac/Windows/Hackintosh människor med gott hjärta som kan hjälp mig i denna sömnbrist.

Tack för att du tog dig tiden att läsa igenom allt, och extra stort tack om du är en av dem som kommer försöka hjälpa mig lösa detta på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • 2020-01-26 22:32
Ursprungligen av barbapappa_86:

Ta en titt här: https://www.tonymacx86.com/

Har varit där inne lite smått och snurrat. Men blev bara det, snurrig.

Försökte va så utförlig som ja bara kunde från start då ja hoppades någon här satt och på dem magiska svaren ?

Ursprungligen av Ohwan:

Har varit där inne lite smått och snurrat. Men blev bara det, snurrig.

Försökte va så utförlig som ja bara kunde från start då ja hoppades någon här satt och på dem magiska svaren ?

Sök på forumet efter den hårdvara du har och försök skapa dig en bild om vad som går och vad som inte går. Tex genom att skumma igenom några trådar så verkar ditt moderkort fungera bra, dock så kanske grafikkortet kan vara svårt att få till.

Lycka till

  • Medlem
  • 2020-01-26 23:49
Ursprungligen av barbapappa_86:

Sök på forumet efter den hårdvara du har och försök skapa dig en bild om vad som går och vad som inte går. Tex genom att skumma igenom några trådar så verkar ditt moderkort fungera bra, dock så kanske grafikkortet kan vara svårt att få till.

Lycka till

Ska in där och söka ?

Fått fram att det ska fungera med moderkortet.
Att min processor ska fungera.
Grafikkortet ska det tydligen finnas drivisar till nu, men troligtvis någonting i bios som behöver styras upp innan.

Sen är det frågorna kring allting mina hårddiskar. Om dem behöver bytas ut, eller om ja bara behöver komplettera med en ny för mitt Mac OS? Samt om dem isåfall kommer fungera så ja kan använda dem för lagring även i Mac OS och pc läge ?!

Vilket blir bäst med min setup? Dual bot, eller virtuell lösning ?

Sorry tusen frågor, men har ingen kunskap bara stora drömmar och det Känns som du är någon med mycket koll ?

Du kanske ka få tips via denna tråd? Min första Hackintosh - reflektioner

  • Medlem
  • 2020-01-27 00:07
Ursprungligen av calinou:

Du kanske ka få tips via denna tråd? Min första Hackintosh - reflektioner

Hej.
Vilken tråd? Hitta ingen länk ?:s Ja kanske e blind ?

  • Medlem
  • 2020-01-27 00:33
Ursprungligen av calinou:

Du kanske ka få tips via denna tråd? Min första Hackintosh - reflektioner

Hittade till den nu. Tack så mycket ❤️

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-27 13:56

Jag skulle också gärna på sikt vilja bygga en Hackintosh, helst med AMD Ryzen.

Andra bra källor utöver tonymacx86.com:

Snazzy Labs på YT har många filmer om HT byggen.
https://www.youtube.com/user/ThatSnazzyiPhone...

eGPU forumet har mycket info om grafikkort.
https://egpu.io/

  • Medlem
  • 2020-01-27 14:39
Ursprungligen av iSweden:

Jag skulle också gärna på sikt vilja bygga en Hackintosh, helst med AMD Ryzen.

Andra bra källor utöver tonymacx86.com:

Snazzy Labs på YT har många filmer om HT byggen.
https://www.youtube.com/user/ThatSnazzyiPhone...

eGPU forumet har mycket info om grafikkort.
https://egpu.io/

Har beslutat mig för att göra bygget virtuellt.
Beställt mer ram och en ny ssd 128gb för Mac OS och där står jag fast för tillfället.

Jag stänger tråden med hänvisning till att diskussionen ser ut att ha flyttat. / Mod

1
Bevaka tråden