Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Roterade filmer hamnar i fel ordning/bilder-appen

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag bearbetar varje film separat för att sedan göra bildspel av enstaka filmer och bilder (i Bilder-appen)
Vissa filmer är felvända vilket medför att jag måste rotera dom i en annan app eftersom funktionen inte finns bland verktygen i appen bilder.
Brukar högerklicka och öppna filmen i Movie Clips Free / rotera filmen rätt för att sedan exportera. Då måste man döpa om filmen och sedan hamnar den i finder/movies. Sedan drar jag filmen tillbaks i appen bilder.
Tyvärr hamnar filmerna i slutet av bildbiblioteket dvs som senaste filmer. Hur kan man göra att dessa hamnar enligt datumordning som förut?
Kanske också att det finns bättre appar för att rotera och döpa utan att det ska blir så invecklat?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-26 16:12

Dom hamnar sist eftersom du har redigerat dom utanför Bilder och då hanteras den som en ny bild och då hamnar den sist.
Varför roterar du inte den i Bilder för? Funktionen finns under Ändra

Edit: Nu syftar jag på iOS

Senast redigerat 2020-01-26 17:14
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-26 18:18

Rotera videos i Bilder för iOS var nytt från iOS 13.

Tyvärr verkar inte funktionen aktiverats för videos i Bilder för macOS Catalina. MEN, det går enkelt att rotera videos direkt i Finder.
Högerklick > Snabbåtgärder > Rotera vänster.
Eller i förhandsgranskningsfönstret i kolumnvy:

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-26 19:48
Ursprungligen av IngoX:

Rotera videos i Bilder för iOS var nytt från iOS 13.

Tyvärr verkar inte funktionen aktiverats för videos i Bilder för macOS Catalina. MEN, det går enkelt att rotera videos direkt i Finder.
Högerklick > Snabbåtgärder > Rotera vänster.
Eller i förhandsgranskningsfönstret i kolumnvy:

Ja det är lite märkligt att det inte är aktiverat i Bilder på macOS.

Ursprungligen av IngoX:

Rotera videos i Bilder för iOS var nytt från iOS 13.

Tyvärr verkar inte funktionen aktiverats för videos i Bilder för macOS Catalina. MEN, det går enkelt att rotera videos direkt i Finder.
Högerklick > Snabbåtgärder > Rotera vänster.
Eller i förhandsgranskningsfönstret i kolumnvy:

Toppen! ska man exportera dom i mappen filmer först? pga hittar inte filmerna/kommer inte åt mappen bilder i finder. ....Normalt skulle man kunna göra som i LR dvs högerklick visa i Finder men det finns inte ens i Bilder-appen. Däremot kan man via högerklick redigera i iTunes. ?

Senast redigerat 2020-01-27 14:31
Ursprungligen av Innis:

Dom hamnar sist eftersom du har redigerat dom utanför Bilder och då hanteras den som en ny bild och då hamnar den sist.
Varför roterar du inte den i Bilder för? Funktionen finns under Ändra

Edit: Nu syftar jag på iOS

Då har jag fel IOS fast jag uppdaterat nyss (12.4.4). pga finns inte verktyget på min mobil. Hur kan det komma sig?

Senast redigerat 2020-01-26 23:57
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-28 10:35
Ursprungligen av calinou:

Toppen! ska man exportera dom i mappen filmer först? pga hittar inte filmerna/kommer inte åt mappen bilder i finder. .

Du kan dra filmen från översikten i Bilder till skrivbordet eller välj menyn Arkiv > Exportera. Men det löser inte ditt grundproblem, importerar du en roterad film igen blir det en ny film i Bilder-appen.

I appen Bilder kan man använda vissa tredjeparts tillägg och appar. Då bevaras all originalinformation och man kan alltid ångra ändringarna och återgå till original.
Så här redigerar du med tillägg och appar från tredje part i Bilder
Men jag vet inte om det finns något tillägg som kan vända på videor, de flesta är för bilder.
Lista i Mac App Store

Ursprungligen av calinou:

Då har jag fel IOS fast jag uppdaterat nyss (12.4.4). pga finns inte verktyget på min mobil. Hur kan det komma sig?

Då har du antagligen en äldre modell än iPhone 6s
iOS 13 - iPhone-modeller som stöds

Senast redigerat 2020-01-28 10:47
Ursprungligen av IngoX:

Du kan dra filmen från översikten i Bilder till skrivbordet eller välj menyn Arkiv > Exportera. Men det löser inte ditt grundproblem, importerar du en roterad film igen blir det en ny film i Bilder-appen.

I appen Bilder kan man använda vissa tredjeparts tillägg och appar. Då bevaras all originalinformation och man kan alltid ångra ändringarna och återgå till original.
Så här redigerar du med tillägg och appar från tredje part i Bilder
Men jag vet inte om det finns något tillägg som kan vända på videor, de flesta är för bilder.
Lista i Mac App Store

Då har du antagligen en äldre modell än iPhone 6s
iOS 13 - iPhone-modeller som stöds

Tack för utförlig beskrivning. Har letat efter tredjeparts. Det finns många appar som man kan vända video men inte som tredjeparts. Jag får leta vidare. Man kanske kollar på datumet på filmen som ska roteras och lägger till därefter efter exportering datumet i info så kanske flyttar sig filmen tillbaka på den plats den var frän början?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-29 21:10
Ursprungligen av calinou:

Tack för utförlig beskrivning. Har letat efter tredjeparts. Det finns många appar som man kan vända video men inte som tredjeparts. Jag får leta vidare. Man kanske kollar på datumet på filmen som ska roteras och lägger till därefter efter exportering datumet i info så kanske flyttar sig filmen tillbaka på den plats den var frän början?

Dom apparna ÄR tredjepart

Ursprungligen av Innis:

Dom apparna ÄR tredjepart

Det jag menar det inte finns för filmer. Har provat med en som hamnar i tillägg men är utanför dvs inte integrerat eftersom man ska i alla fall exportera efter redigering.

1
Bevaka tråden