Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Årets iPhone-modeller ryktas vara tunnare och ha förbättrad Face ID

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Självklart florerar redan rykten om nästkommande iPhone-modeller. Ett av ryktena är ett förbättrat Face ID-system.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-21 14:39

Minska tjockleken med en halv mm.... öka på den istället så vi får större batteri!
Och några mm längre, varför joxa så där, det ställer bara till det för alla skal och andra tillbehör. Eller har de ett hemligt avtal med skaltillverkarna...

Face ID kör redan 3D väl? Men detta blir förstås förbättringar.

Ursprungligen av kenjon:

Minska tjockleken med en halv mm.... öka på den istället så vi får större batteri!
Och några mm längre, varför joxa så där, det ställer bara till det för alla skal och andra tillbehör. Eller har de ett hemligt avtal med skaltillverkarna...

Är batteritiden något problem på 11-versionerna?

Jag har inget större behov av förlängd battteritid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-22 14:44
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Face ID kör redan 3D väl? Men detta blir förstås förbättringar.

Helt korrekt, macrumors-artikeln talar bara om ett ”uppfräschat” FaceID.
https://www.macrumors.com/2020/01/16/2020-iph...

Däremot nämns ett nytt 3D-system för baksideskameran, för bättre bildkvalitet och AR. Time-of-fligt system som bygger på led eller laser och kartlägger djup upp till 5 m. FaceID använder IR och når 25-50 cm.
https://www.macrumors.com/2019/07/29/kuo-2020...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-22 18:35
Ursprungligen av BlackSmp:

Är batteritiden något problem på 11-versionerna?

Jag har inget större behov av förlängd battteritid.

Nej, inget större problem. Men kan jag få längre batteritid skulle det vara välkommet. Ibland klarar den två dygn, ibland inte. Och hellre större batteri än tunnare telefon.

Ursprungligen av IngoX:

Helt korrekt, macrumors-artikeln talar bara om ett ”uppfräschat” FaceID.
https://www.macrumors.com/2020/01/16/2020-iph...

Däremot nämns ett nytt 3D-system för baksideskameran, för bättre bildkvalitet och AR. Time-of-fligt system som bygger på led eller laser och kartlägger djup upp till 5 m. FaceID använder IR och når 25-50 cm.
https://www.macrumors.com/2019/07/29/kuo-2020...

Precis, tack för att du påpekade det. Jag läste om förbättrat djupseende i Face-ID och råkade slå ihop de båda sakerna jag läst. Men nu är det fixat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-22 23:42

Jag tycker lite som @kenjon Tunnare behöver de inte bli. Inte några millimeter hit och dir heller som kräver nytt skal. En viktig sak är dock att den inte blir tyngre, där tycker jag vi är vis smärtgränsen nu. Sitter med en XS och tycker den är i tyngsta laget.

Batteritiden är numera helt ok. Men idag var första gången där jag drog ur batteriet helt innan jag var hemma. Hade inte med mig någon powerbank så det var lite surt. Så även om batteriet håller hyfsat bra nu för tiden skulle inte jag säga nej till någon timmes användning till.

Håller med om att de nya telefonerna är i tyngsta laget. Hade förut en 6+ som min mor nu har och den är så jäkla skön att ta upp och använda. Lätt, tunn och smidig fast att den är rätt stor. Sen de började med glasbaksida så tycker jag telefonerna är för tunga, så jag hoppas de hittar något annat material som de kan ha på baksidan för att få ner vikten.

Själv väljer jag hellre 1 mm tjockare mobiler för bättre batteri. Men vikten är ett problem förstås.
Jag tycker den idealiska lösningen var lite det som Nokia Lumia 920 hade med en gjuten färgad polykarbonat, alltså inte målad plast som var repkänslig. Den hade även trådlös laddning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia_Lumia_920

Får hoppas nån tillverkare tar bort steget från glasbaksida.

Ursprungligen av johnh3:

Själv väljer jag hellre 1 mm tjockare mobiler för bättre batteri. Men vikten är ett problem förstås.
Jag tycker den idealiska lösningen var lite det som Nokia Lumia 920 hade med en gjuten färgad polykarbonat, alltså inte målad plast som var repkänslig. Den hade även trådlös laddning:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nokia_Lumia_920

Får hoppas nån tillverkare tar bort steget från glasbaksida.

Vad menar du med steget?

Ursprungligen av calinou:

Vad menar du med steget?

Ja som jag skrev. Något annat material än glas.

Ursprungligen av calinou:

Vad menar du med steget?

Det är ett skrivfel. Det ska nog stå ”Tar steget bort från” istället för ”tar bort steget från”

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ett skrivfel. Det ska nog stå ”Tar steget bort från” istället för ”tar bort steget från”

Ja det är korrekt. Men i vilket fall som helst så skulle det vara kul om tillverkare testade nåt annat material än glasbaksida.

Har för mig att Essential Phone var gjord i Keramik som såg bra ut.
Så det finns alternativ.

Senast redigerat 2020-01-26 10:42
  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-27 13:40
Ursprungligen av kenjon:

Minska tjockleken med en halv mm.... öka på den istället så vi får större batteri!

Ursprungligen av kenjon:

Och några mm längre, varför joxa så där, det ställer bara till det för alla skal och andra tillbehör. Eller har de ett hemligt avtal med skaltillverkarna...

Om du tycker att tjockleken ska ökas lär du få samma problem med skalen som om höjden ökas.

Ursprungligen av kenjon:

Nej, inget större problem. Men kan jag få längre batteritid skulle det vara välkommet. Ibland klarar den två dygn, ibland inte. Och hellre större batteri än tunnare telefon.

Varför skulle man behöva att en telefon klarar två eller fler dygn? Märkligt om du inte har en laddare tillgänglig under så pass lång tid.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ett skrivfel. Det ska nog stå ”Tar steget bort från” istället för ”tar bort steget från”

Det spelar ingen roll pga tolkade fel ändå. Tänkte på "ett stege" och kunde inte förstå vad det var frågan om.

Finns en del rykten som säger att iPhone 12 i princip ser ut som årets iPhone 11 modeller förutom att de får 5G. Lite av en besvikelse om det blir så:
https://www.youtube.com/watch?v=USI2eaWKCbI

Ursprungligen av johnh3:

...i princip ser ut som årets iPhone 11 modeller förutom att de får 5G. Lite av en besvikelse om det blir så:

Om man tycker att det är en besvikelse så har man kanske lite orealistiska förväntningar.

Utseendet har genom alla åren gått i två-års-cykler:
2G --> 3G --> 3Gs
4 --> 4s
5 --> 5s
6 --> 6s
7 --> 8
X --> Xs
11 --> 12(?)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man tycker att det är en besvikelse så har man kanske lite orealistiska förväntningar.

Utseendet har genom alla åren gått i två-års-cykler:
2G --> 3G --> 3Gs
4 --> 4s
5 --> 5s
6 --> 6s
7 --> 8
X --> Xs
11 --> 12(?)

Ja fast jag har läst att en del hade hoppats att få en mer kantig design i stil med iPad Pro/iPhone 4 ungefär.

Gillar den stilen själv. Men som sagt smaken är olika.

1
Bevaka tråden