Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

information om appar - App store

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det första jag tittar på när jag ska installera en app är var det kommer ifrån, priset samt recensioner.
Ofta måste man leta sig runt för att få information och ändå blir jag osäker om vad som står. Är det bara jag som hittar dåligt?
Är det inte konstigt att man måste ibland leta sig runt för att få info om utvecklarens webbplats? Det kanske står ett företagsnamn men sedan får man ingen info om var ligger företaget. Även i själva apparna - klickar man på "om" så får man inte denna information.
Dessutom skulle man vilja ha tydligare info om priserna pga även om det är gratis så kanske inte är det hela sanningen. Den info är ofta svår att ta reda på.
Var brukar ni titta på först innan ni ska installera en app?

Senast redigerat 2020-01-21 22:38
  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-21 13:29

Nej det är inte svårt alls. Är den gratis att hämta hem så står det "köp i inuti app" Scrollar man ner till "köp inuti app" och trycker på pilen så ser man priset. Väldigt enkelt och intuitivt. Om man inte ser trädet för skogen så blir det svårt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-21 13:31
Ursprungligen av calinou:

Det första jag tittar på när jag ska installera en app är var det kommer ifrån, priset samt recensioner.
Ofta måste man leta sig runt för att få information och ändå blir jag osäker om vad som står. Är det bara jag som hittar dåligt?
Är det inte konstigt att man måste ibland leta sig runt för att få info om utvecklarens webbplats? Det kanske står ett företagsnamn men sedan får man ingen info om var ligger företaget. Även i själva apparna - klickar man på "om" så får man inte denna information.
Dessutom skulle man vilja ha tydligare info om priserna pga även om det är gratis så kanske inte är det hela sanningen. Den info är ofta svår att ta reda på.
Var brukar ni titta på först innan ni ska installera en app?

Jag brukar inte titta på något alls, varför skulle jag göra det? Behöver jag appen så installerar jag den.

Vad det gäller priset så, är det gratis så är det gratis. Det finns inga dolda kostnader.

Vad det gäller utvecklarens webbplats så är den lätt att hitta:

Ursprungligen av zinned:

Jag brukar inte titta på något alls, varför skulle jag göra det? Behöver jag appen så installerar jag den.

Vad det gäller priset så, är det gratis så är det gratis. Det finns inga dolda kostnader.

Vad det gäller utvecklarens webbplats så är den lätt att hitta:

Jag installerar inga appar från udda platser. Därför vill jag gärna se info om utvecklaren och företaget som står bakom produkten. Det framgår inte alltid.

Ursprungligen av Gäddnos:

Appar kan bara installeras från App Store, inga udda platser. Utvecklare står alltid angiven.

Jag menar Appar från appstore. Ska jag tillåta att en App får tillgång till min bilder-biblioteket så vill jag veta varifrån är produkten. Att utvecklaren står angiven är en sak men att det inte finns någon kompletterande information om var företaget finns mm är en brist.
Ta t ex appen mimeo på Appstore. Det står inget angivet om var företaget finns om man klickar på utvecklarens webbplats. Inte heller på deras hemsida via "about". Jag måste alltså googla mig fram för att få den info om företaget.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-21 22:34

Jag tog bort mitt inlägg, tråden handlar om Mac App Store då den ligger i Mac & MacOS. Och då kan man installera appar från ”udda platser”.

Köper du appar i Mac App Store så kan du räkna med att dom är kvalitetskontrollerade av Apple. Tar du hem appar från andra hemsidor kan det vara vad skit som helst.

På Mimeos hemsida står det att dom finns på en adress i New York, men vad spelar det för roll, tänker du åka dit och hälsa på? (den hemsida som Mac App Store länkar till)

Ursprungligen av Gäddnos:

Jag tog bort mitt inlägg, tråden handlar om Mac App Store då den ligger i Mac & MacOS. Och då kan man installera appar från ”udda platser”.

Köper du appar i Mac App Store så kan du räkna med att dom är kvalitetskontrollerade av Apple. Tar du hem appar från andra hemsidor kan det vara vad skit som helst.

På Mimeos hemsida står det att dom finns på en adress i New York, men vad spelar det för roll, tänker du åka dit och hälsa på? (den hemsida som Mac App Store länkar till)

Då har jag missat. Var står adressen någonstans?
Skulle vara intressant att veta hur det kontrolleras och selekteras.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-22 01:44

Märkligt att nu är det viktigt med integriteten men fläka ut sig på sociala medier går bra.

Ursprungligen av Innis:

Märkligt att nu är det viktigt med integriteten men fläka ut sig på sociala medier går bra.

Vad är det du tillför egentligen? bara dumma raljerande kommentarer.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-22 19:04
Ursprungligen av calinou:

Vad är det du tillför egentligen? bara dumma raljerande kommentarer.

Förstår att du tycker den är dum när den träffar en öm punkt. Faktum är att ena stunden vurmar du om din integritet men i nästa skämtar du bort den.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-22 19:08
Ursprungligen av calinou:

Är det inte konstigt att man måste ibland leta sig runt för att få info om utvecklarens webbplats? Är det bara jag som hittar dåligt?

Information om utvecklare står alltid om man orkar att scrolla ner lite. Nu har jag inte gått igenom alla appar men dom jag använder och tittat på finns information.
Frågan är om du ens har letat. Ge ett exempel på en app som inte visar sin webbplats.

Ursprungligen av Innis:

Information om utvecklare står alltid om man orkar att scrolla ner lite. Nu har jag inte gått igenom alla appar men dom jag använder och tittat på finns information.
Frågan är om du ens har letat. Ge ett exempel på en app som inte visar sin webbplats.

Se den appen jag har angivit i tidigare inlägg.
Det jag menar är att det finns en utvecklare och en webbplats men det räcker inte med ett namn. Man ska även ange om var företaget befinner sig, land och adressen.
Samt att om det inte finns angivet att det är gratis på App-store sidan (förekommer också) (Jag menar inte dom som anger med köp inuti app) så kan det visa sig att - det finns underliggande parametrar och villkor någonstans på hemsidan - att man tar in en viss summa.
Jag har möt många sådana.
Installerar inte appar från udda länder i min dator pga är mån om min integritet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-22 19:47

Vad ska du med informationen till? Du blir inge klokare för att du vet vilket land utvecklaren kommer ifrån

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-22 19:53
Ursprungligen av calinou:

Det jag menar är att det finns en utvecklare och en webbplats men det räcker inte med ett namn. Man ska även ange om var företaget befinner sig, land och adressen.

Varför? Har det någon betydelse för funktionen?

Ursprungligen av calinou:

Installerar inte appar från udda länder i min dator pga är mån om min integritet.

Fast vad är "udda länder" idag? Aftonbladet kan anlita ett företag i Bulgarien för att utveckla sin nyhetsapp. Gör det verkligen att du inte tänker ladda ner den med hänvisning till att den är utvecklad i ett land som du anser vara udda?

Ursprungligen av calinou:

Samt att om det inte finns angivet att det är gratis på App-store sidan (förekommer också) (Jag menar inte dom som anger med köp inuti app) så kan det visa sig att - det finns underliggande parametrar och villkor någonstans på hemsidan - att man tar in en viss summa.

Det går alltid att se om en app är kostnadsfri eller inte vid nedladdning. Och det debiteras aldrig en krona från Apple om det inte framgår av App Store att det kostar pengar att ladda hem den.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-22 20:02
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fast vad är "udda länder" idag? Aftonbladet kan anlita ett företag i Bulgarien för att utveckla sin nyhetsapp. Gör det verkligen att du inte tänker ladda ner den med hänvisning till att den är utvecklad i ett land som du anser vara udda?

Det går alltid att se om en app är kostnadsfri eller inte vid nedladdning. Och det debiteras aldrig en krona från Apple om det inte framgår av App Store att det kostar pengar att ladda hem den.

T.o.m prenumerationer som tar ockerpriser står klart och tydligt.

Om man t ex tittar via "kategorier" i App-store då får man i alla fall bättre översikt om kostnaderna. Men den är inte komplett enligt min mening.
Det finns 2 kategorier Betaltoppen och Gratistoppen.
Varför har LR hamnat bland gratistoppen-listan och inte i Betaltoppen eller egen lista med "köp inuti app"
Står det under LR "köp inuti app" borde det även stå kostnaden "för köp inuti app" direkt där också.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-23 08:59

Jag tror att du tittar genom samma snäva lilla ruta som den du klipper ut skärmdumpar med och därför ser du inte det viktiga.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-01-23 11:17
Ursprungligen av calinou:

Om man t ex tittar via "kategorier" i App-store då får man i alla fall bättre översikt om kostnaderna. Men den är inte komplett enligt min mening.
Det finns 2 kategorier Betaltoppen och Gratistoppen.
Varför har LR hamnat bland gratistoppen-listan och inte i Betaltoppen eller egen lista med "köp inuti app"
Står det under LR "köp inuti app" borde det även stå kostnaden "för köp inuti app" direkt där också.

Det skulle bli för mycket information i översikten. Då förlorar översikten just den funktionen och blir en komplett och lång lista. Gränsdragningen just nu i översikten upplever jag som genomtänkt och väl avvägd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-23 12:36

@calinou

Mina tidigare inlägg baserades på App Store för iOS, my bad.

Samma svar gäller dock för Mac App Store. Du talar om just Mac App Store men samtidigt använder du uttryck som "udda platser"? Om applikationen ligger på Mac App Store så är den screenad av Apple och du kan således ladda ner och installera den ganska tryggt. Om du inte litar på detta så, ja...

Jag skulle också vilja veta på vilket sätt du skulle vara betjänt av att veta var företaget befinner sig, vilket land och vilken adress de har. På vilket sätt blir du klokare då? Visa gärna också ett exempel på applikation som inte visar den informationen du efterfrågar.

Ursprungligen av zinned:

@calinou

Mina tidigare inlägg baserades på App Store för iOS, my bad.

Samma svar gäller dock för Mac App Store. Du talar om just Mac App Store men samtidigt använder du uttryck som "udda platser"? Om applikationen ligger på Mac App Store så är den screenad av Apple och du kan således ladda ner och installera den ganska tryggt. Om du inte litar på detta så, ja...

Jag skulle också vilja veta på vilket sätt du skulle vara betjänt av att veta var företaget befinner sig, vilket land och vilken adress de har. På vilket sätt blir du klokare då? Visa gärna också ett exempel på applikation som inte visar den informationen du efterfrågar.

Vad menas med screenad? antar att man tar den igenom viruskontroll som gör det ganska tryggt? Det räcker inte för mig. Men jag får förlita mig på att dom har koll på vad som tas in. Udda länder är för mig sådana länder som det står skrivet nästan dagligen i media att dom spionerar. Vem vet om dom inte spionerar på folk via sina appar? Dock har jag inget att dölja men ändå ger man tillgång till ens bilbibliotek och platstjänster så vill man veta att dom är pålitliga.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-23 21:16
Ursprungligen av calinou:

Vad menas med screenad? antar att man tar den igenom viruskontroll som gör det ganska tryggt? Det räcker inte för mig. Men jag får förlita mig på att dom har koll på vad som tas in. Udda länder är för mig sådana länder som det står skrivet nästan dagligen i media att dom spionerar. Vem vet om dom inte spionerar på folk via sina appar? Dock har jag inget att dölja men ändå ger man tillgång till ens bilbibliotek och platstjänster så vill man veta att dom är pålitliga.

Varför inte? Har du mer kunskap och förståelse att avgöra ifall en app i App Store är att lita på?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-23 21:17
Ursprungligen av calinou:

Vad menas med screenad? antar att man tar den igenom viruskontroll som gör det ganska tryggt? Det räcker inte för mig. Men jag får förlita mig på att dom har koll på vad som tas in. Udda länder är för mig sådana länder som det står skrivet nästan dagligen i media att dom spionerar. Vem vet om dom inte spionerar på folk via sina appar? Dock har jag inget att dölja men ändå ger man tillgång till ens bilbibliotek och platstjänster så vill man veta att dom är pålitliga.

Och hur ska det gå till? Din paranoia är ironisk när den inte gäller sociala medier

1
Bevaka tråden