Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara en vanlig PDF från Acrobat reader

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-20 12:26

Jag blir tokig på Adobe... Skatteverkets blanketter måste öppnas i Acrobat för att fyllas i, sen kan man inte spara ut en PDF för att maila. (Utan att köpa Acrobat då). Jag försöker bli fri från allt vad Adobe heter... Finns det nån annan väg att spara en vanlig PDF från Acrobat? Jag vill sen öppna den i Preview för att signera (har min signatur där). Laddade ner PDF Expert (som kostar runt en 1000 lapp, (7 dagar gratis), den kan inte heller öppna en Adobe pdf. Grrr!

Min workaround nu är att ta ett screenshot av blanketten, inte helt optimalt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 13:15

Går det inte att exportera eller skriva ut (och spara i skriva ut menyn) i Acrobat Reader?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-20 13:19
Ursprungligen av iSweden:

Går det inte att exportera eller skriva ut (och spara i skriva ut menyn) i Acrobat Reader?

Nope, det går att printa, men om man försöker exportera PDF, Word eller nåt annat format så kommer man direkt till Adobes website för en betald uppgradering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 13:30
Ursprungligen av Ken:

Nope, det går att printa, men om man försöker exportera PDF, Word eller nåt annat format så kommer man direkt till Adobes website för en betald uppgradering.

Om det går att printa så går det också att spara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-20 14:23

Skriv ut, längst ner till vänster, PDF....?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 14:31
Ursprungligen av iSweden:

Om det går att printa så går det också att spara.

Nej, Acrobat Reader använder en egen utskriftsdialog, inte den inbyggda i macOS där man kan välja ”spara som pdf”. I Acrobat Pro tror jag det finns en knapp där man kan växla till systemets dialogruta om man t.ex har en skrivare som kräver det.

@Ken, tidigare har man ändå inte fått maila pdf till skatteverket utan de vill ha den ifyllda blanketten utskriven i pappersform. Men det kanske har ändrats, eller det är inte direkt dit du vill maila den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 14:39
Ursprungligen av IngoX:

Nej, Acrobat Reader använder en egen utskriftsdialog, inte den inbyggda i macOS där man kan välja ”spara som pdf”. I Acrobat Pro tror jag det finns en knapp där man kan växla till systemets dialogruta om man t.ex har en skrivare som kräver det.
...

Ja Acrobat Reader använder en egen utskriftsdialog, men det går att spara PDF: Skriv ut > Skrivare… > PDF > Spara som PDF.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 14:45
Ursprungligen av iSweden:

Ja Acrobat Reader använder en egen utskriftsdialog, men det går att spara PDF: Skriv ut > Skrivare… > PDF > Spara som PDF.

Aha, den vägen trodde jag bara gick i Acrobat Pro. Många år sedan jag hade Acrobat installerat på min mac. Senast jag ville fylla i skatteverkets pdf vägrade jag besudla den och installerade istället Acrobat Reader för windows på bootcamp-partitionen

@Ken, vilken version av macOS och Acrobat Reader har du?

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-20 15:15

Jag har OS X Mojave 10.14.6, Acrobat Reader 2019.021.20061. Jo, Skatteverket kan ta mailad PDF enl. min revisor. Och försöker jag printa som PDF genom Apples print dialog så säger den: "Saving a PDF file when printing is not supported. Instead, choose File > Save"
Och Då sparas den endast som en Adobe PDF såklart, kan ej öppnas av Preview.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 15:22

Jag har lyckats med detta. Kanske fyllde jag i PDFen via Skatteverkets hemsida direkt i webbläsaren och genererade statisk PDF därifrån. Minns ej exakt.

Annars får du testa andra verktyg, ex. GhostScript och konvertera PDF:
https://apple.stackexchange.com/questions/307...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 15:25
Ursprungligen av Ken:

Jag har OS X Mojave 10.14.6, Acrobat Reader 2019.021.20061. Jo, Skatteverket kan ta mailad PDF enl. min revisor. Och försöker jag printa som PDF genom Apples print dialog så säger den: "Saving a PDF file when printing is not supported. Instead, choose File > Save"
Och Då sparas den endast som en Adobe PDF såklart, kan ej öppnas av Preview.

Verkar som om det är SKV som blockat utskrift i PDF inställningarna.
Vänta lite, är "Spara som..." dolt på din dator? I så fall så får du hålla ned ALT innan.

Senast redigerat 2020-01-20 18:44
  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-20 19:19
Ursprungligen av iSweden:

Verkar som om det är SKV som blockat utskrift i PDF inställningarna.
Vänta lite, är "Spara som..." dolt på din dator? I så fall så får du hålla ned ALT innan.

Jag hittade endast nerladdningsbara blanketter hos SKV.
Nä, jag kan "spara som" men bara som Adobe PDF.
Löste det tillfällning nu, gjorde ett screenshot från Acrobat som jag importerade i Preview och signade där, sparade som PDF.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 20:20
Ursprungligen av Ken:

Jo, Skatteverket kan ta mailad PDF enl. min revisor.

OK, det kanske går för vissa uppgifter och blanketter? När jag skulle skicka in uppgifter för vår förening i höstas (som jag företräder med Mobilt Bank-ID) var enda lösningen en pappersutskrift, alternativt .sru-filer från ett bokföringsprogram. Och då gick det ju enklast att skriva ut och signera helt manuellt. Med penna! Sedan skannade jag i och för sig det underskrivna dokumentet så jag har en sparad kopia...

Ursprungligen av iSweden:

Verkar som om det är SKV som blockat utskrift i PDF inställningarna.
Vänta lite, är "Spara som..." dolt på din dator? I så fall så får du hålla ned ALT innan.

Nja, ytterst är Adobe som blockerar eftersom Adobe XFA-form är proprietärt och inte ingår i den öppna pdf-standarden. Sedan kunde kanske SKV välja att använda Adobes lösning för mobilanpassade HTML5-formulär, men jag har inte sett några sådana på deras sajt.

Att "spara som" i Acrobat Reader ger en pdf i samma proprietära pdf-format som Förhandsgranskning inte kan öppna. Och Reader blockerar användningen av Spara som PDF eller PostScript om man växlar till macOS egen utskriftsdialog.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 20:42
Ursprungligen av iSweden:

Annars får du testa andra verktyg, ex. GhostScript och konvertera PDF:
https://apple.stackexchange.com/questions/307...

Ja, det går att lura Acrobat Reader. Eftersom det i OSX/macOS alltid måste skapas en .ps-fil under utskriften kan man "knycka" den om man gräver djupt i /private/var/spool/cups.

Exempel i denna tråd, alltså helt utan tredjepartsprogram men med mycket bök i Terminal.

Ursprungligen av Ken:

Löste det tillfällning nu, gjorde ett screenshot från Acrobat som jag importerade i Preview och signade där, sparade som PDF.

Det blir väl inte så hög upplösning på det dokumentet?

Men det finns faktiskt en enkel lösning! Man installerar en virtuell skrivare som man väljer i Readers utskriftsdialog. Det påminner om print-to-pdf lösningarna man använde på gamla Mac OS 9.

Jag testade nu PDF Printer lite från App-store. Appen har av någon fått ett dåligt betyg men fungerade helt felfritt tillsammans med Acrobat Reader DC och SKVs ifyllda pdf-formulär, på Catalina 10.15.2.

Gratisversionen är begränsad till att bara skriva ut konvertera/spara två sidor i taget av dokumentet, men det är bara att upprepa så kan man ju sammanföra dem till ett dokument i Förhandsvisning sedan.

Senast redigerat 2020-01-20 21:14

Det här är intressant. Hatar det där proprietära PDF-formatet!!
Går det inte i Acrobat att spara som JPEG? Då kan man ju spara i högre upplösning än en skärmdump tänker jag...
Eller går den att öppna i Photoshop?

Själv prenumerant jag på Adobe CC, men det är alltid kul att överlista systemet! Det bor en liten anarkist i mig....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-20 21:02
Ursprungligen av carlsson:

Det här är intressant. Hatar det där proprietära PDF-formatet!!
Går det inte i Acrobat att spara som JPEG? Då kan man ju spara i högre upplösning än en skärmdump tänker jag...
Eller går den att öppna i Photoshop?

Själv prenumerant jag på Adobe CC, men det är alltid kul att överlista systemet! Det bor en liten anarkist i mig....

I Reader går det bara att spara som... Adobe PDF. Kanske annorlunda i Standard eller Pro?

Men en virtuell skrivare låter som sagt var (operativ)systemet överlista Acrobat

Jag har följande val i Acrobat Pro, se bilaga.

Var kan jag ladda ner en låst PDF för att testa?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 11:47

Jag har nästan samma önskemål som @carlsson.
Kan TS, @Ken, dela en länk PDF:en i fråga. Jag blir nyfiken på att labba lite.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 12:12
Ursprungligen av carlsson:

Var kan jag ladda ner en låst PDF för att testa?

De är inte "låsta" utan det är för att de har en pdf-version med formulärformat som ägs av Adobe och inte ingår i den öppna PDF-standarden

Välj bland skatteverkets Blanketter A-Ö, hämta som "ifyllnadsbar pdf".

Jag bifogar den första som exempel om vi vill experimentera med samma
(SKV 7580 Adressändring utomlands bosatt fastighetsägare)

Senast redigerat 2020-01-21 12:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 13:32
Ursprungligen av carlsson:

Jag har följande val i Acrobat Pro, se bilaga.

Acrobat Pro kan alltså exportera till PostScript, då borde ju ifylld formulärdata följa med och dokumentet kan öppnas direkt i Förhandsvisning som konverterar ps till pdf. Finns det val under Spara som... att spara i en enklare pdf-version?

I Acrobat Reader finns dessa val:

Spara som... har bara alternativet Adobe PDF som inte läses av Förhandsvisning
Konvertera till Word, Excel... kräver abonnemang Pro DC, PDF Pack eller Export PDF (sista kostar bara 20 kr/mån)
Spara som text... sparar ett tomt .txt-dokument på 0 K. Inte ens inmatad och sparad formulärinformation exporters. Konstig funktion.
Dela fil låter en dela via Document Cloud eller bifoga filen i ett mail. I mailet förhandsvisas bara en generisk text liknande som när man försöker öppna dokumentet med Förhandsvisning. Texten hänvisar till http://www.adobe.com/go/pdf_forms_configure som förklarar att det beror på XFA-formatet.

Skriv ut... Ja det funkar. Till pappers skrivaren.
Men funkar som sagt även till en virtuell print-to-pdf skrivare Den tar med all ifylld formulärinfo och sparar om till mer generisk pdf-version.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 15:12

Nu har jag labbat lite med delad fil ovan.
Testade att konvertera till .ps och tillbaka till .pdf med GhosScript (pdf2ps resp. ps2pdf), men det hjälpte inte. Tillbaka på ruta ett.

PDF-skrivare fungerar. Märkte dock att jag redan hade en installerad. CUPS-PDF heter den. Jag har haft den länge. Kanske laddade jag ned härifrån https://www.cups-pdf.de/. Den finns även via homebrew https://www.cups.org/ (brew install cups).
För min gamla CUPS så landar utskriften default i: /var/spool/cups-pdf/[user]
Du kan ändra det i filen: /etc/cups/cups-pdf.conf

När jag ser CUPS-PDF så minns jag att jag labbat med PDF:er förr och även tidigare löst liknande problem som TS. Nöjde mig nog då med CUPS-PDF. Jag föredrar öppen källkod om det finns.

Sorgligt att Adobe har strypt funktionalitet. Det skadar dem i längden.

Senast redigerat 2020-01-21 15:40
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 16:19
Ursprungligen av iSweden:

Testade att konvertera till .ps och tillbaka till .pdf med GhosScript (pdf2ps resp. ps2pdf), men det hjälpte inte.

Nej, GhostScript verkar inte kunna hantera Adobes XFA-formulärdata. Det kan nog ingen som inte licensierat det.

Att pdf-skrivare fungerar beror på att Acrobat vid utskrift måste exportera ut en tillfällig generisk postscript-fil, eftersom det är skrivarspråket i macOS. Det kan inte Adobe komma runt. Kanske @carlsson kan testa om ps-export direkt från Acrobat Pro också ger en .ps med sparad formulärdata som kan läsas av andra ps/pdf-tolkare.

Ursprungligen av iSweden:

PDF-skrivare fungerar. Märkte dock att jag redan hade en installerad. CUPS-PDF heter den.
....
Jag föredrar öppen källkod om det finns.

Ja det finns några olika PDF-skrivare som är open source. Jag valde första bästa på App Store eftersom det borde vara enklast/tryggast för vem som helst att använda. Den finns även via Flyingbee´s hemsida.

Att den fått så lågt betyg beror nog på att det ju är en helt onödig programvara att någonsin betala för fullversion, när funktionen finns inbyggt i macOS. Förutom för detta smala ändamål och om man inte vill betala till Adobe.

Japp, exportera som PS eller EPS funkar!

Skillnader:
PS genererar 1 fil med flera sidor.
EPS genererar 1 fil per sida.
PS skapar ingen förhandsvisning
EPS skapar förhandsvisning.

Dock blev bägge filtyperna bisarrt stora...!? (2-4 MB styck)

Sparar jag dem sedan som PDF från Apple Preview/Förhandsvisning ser det helt korrekt, och de blir då "bara" 10 x så stora som originalet (dvs drygt 600 KB istället för 60 KB)...

Bifogar för de som vill kolla. Nähä det gjorde jag inte. Går inte bifoga filer större än 1 MB...

Bifogar bara filen som den blev efter att gått från Acrobat PDF > PS > PDF via Preview.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-21 22:24

Det är denna blankett jag har problem med: (Justering av bilförmån)
https://skatteverket.se/4.39f16f103821c58f680...
Klicka på "Ladda ner" bara.
Nu har jag skickat in den iaf, gjorde ett screenshot, öppnade i Preview och justerade storleken till normal A4, upplösningen är helt OK, har en MacBook Pro med retinaskärm, screenshots blir ganska stora. Orkar inte strula mycket med detta, gör det bara en gång om året.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-21 23:57

7580_01_web.pdf original: 60 KB
CUPS-PDF utskrift: 125 KB

Min erfarenhet av Förhandsvisning är också att om man sparar om en PDF så blir den oftast mycket stor.

  • Medlem
  • Älvkarleby
  • 2020-01-27 16:31

testade PDF Expert, den appen sa sej kunna hantera allt, dock inte denna PFD. Men...när jag påpekade det till dom (dom mailade och undrade om jag gillade PDF Expert och tänkte köpa det), då konverterade dom Adobe PDF'en till mej, jag vet inte vad dom gjorde med den, men nu funkart den i Preview, kanske nån här vill öppna den och undersöka? Länk till den konverterade:
https://www.dropbox.com/s/gs8nun1hi6fen2y/Bil...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-27 16:37
Ursprungligen av Ken:

PDF Expert […] konverterade […] Adobe PDF'en till mej

Intressant. Fråga gärna hur de gjorde.
För mig fungerade den konverterade PDF:en med Förhandsvisning på High Sierra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-27 18:22
Ursprungligen av iSweden:

Intressant. Fråga gärna hur de gjorde.

Antagligen använde de Acrobat Pro för att konvertera dokumentet från en PDF med Adobe XML Forms Architecture (XFA), till troligtvis AcroForms som ingår i den öppna PDF-standarden.

Acroforms kan bara vara statiska medan XFA även kan vara dynamiska så till vida att den som fyller i formuläret själv kan skapa nya poster och fält vid behov, och att fälten kan expandera så att hela dokumentet vid behov kan brytas över flera sidor. I alla fall ungefär så jag förstår det om jag läser hos Adobe: PDF Forms and Documents

Layouten i Skatteverkets pdf-filer utgår väl alla från den fysiska blanketten och behöver knappast funktionerna med dynamiska blanketter. De skulle alltså kunna välja att spara sina ifyllnadsbara pdf i ett generiskt pdf-format som inte kräver Acrobat Reader utan kan läsas av alla pdf-läsare.

Någon PRAO-elev på SKV skulle kunna fylla hela sin vecka med att konvertera varenda blankett

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-27 18:38
Ursprungligen av Ken:

testade PDF Expert...
... då konverterade dom Adobe PDF'en till mej, jag vet inte vad dom gjorde med den, men nu funkart den i Preview, kanske nån här vill öppna den och undersöka? Länk till den konverterade:
https://www.dropbox.com/s/gs8nun1hi6fen2y/Bil...

Japp, fint ifyllnadsbar i Förhandsvisning

Läser man felmeddelandet i PDF Expert så är det en skillnad mellan Acrobat Pro för macOS och Windows. För att konvertera dokumentet behöver man windows-version. Men slutsatsen är ändå att SKV bara skulle behöva lära sig att trycka på Save as... > Adobe Static PDF Form.

Senast redigerat 2020-01-27 18:48
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-27 18:42

Bra info @IngoX
Obs! Den omsparade PDF:en från PDF Expert hade bibehållna formulärrutor i Förhandsvisning.

Bevaka tråden