Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa MacBook Pro - Vilken butik?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag undrar vilken butik som jag bör köpa min dator hos? Så man får dom bästa förutsättningarna.

Jag har tidigare köpt på Media Markt men
Netonnet ligger närmare mig. Nyfiken på att prova ett nytt ställe. Men priset skiljer sig mellan butikerna. På Netonnet kostar MacBook Pro (2019) ca 1500 kr mer och trygghetsförsäkringen kostar 500 kr mer.
Jag har hört att det exempelvis kostar extra om man vill ha allt färdigt installerat på Media Markt. Kan det vara det som gör att det skiljer sig i pris? Kontaktade kundservice hos Netonnet och fick ett vagt svar, kunde inte svara på min fråga. Så därför vänder jag mig hit

Sen undrar jag om det är värt med tilläggsförsäkring hos butiken eller om det räcker med min allriskförsäkring?

Tacksam för alla tips!

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2020-01-13 21:22

Du köper den på Apples hemida. https://www.apple.com/se/mac/
Eller i någon av dom Apple Store butiker som finns. https://www.apple.com/se/retail/storelist/

MacOS är alltid färdiginstallerat.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-13 21:32

Trygghetsförsäkring? Är du slarvig, har kreativa/destruktiva småbarn?
Skämt åsido, lägg pengarna på hemförsäkringen istället. Du har garanti och reklamationsrätt.

Skulle föredra att köpa i en Apple butik som erbjuder service ifall man behöver hjälp - även om det är lite dyrare. Sedan vet jag inte vilket är egentligen att föredra. Apple Care eller sådana försäkringar som varuhus erbjuder.

Ursprungligen av Cyberninja:

Jag har hört att det exempelvis kostar extra om man vill ha allt färdigt installerat på Media Markt.

Vad är det du ska ha intsallerat? Mjukvara?

  • Medlem
  • 2020-01-14 19:54
Ursprungligen av calinou:

Skulle föredra att köpa i en Apple butik som erbjuder service ifall man behöver hjälp - även om det är lite dyrare. Sedan vet jag inte vilket är egentligen att föredra. Apple Care eller sådana försäkringar som varuhus erbjuder.

Rätta mig om jag har fel men visst har du hjälp i vilket fall som helst då det oftast ingår 90 dagars support (telefon) samt att jag själv aldrig blivit nekad kostnadsfri felsökning / hjälpa i en Apple store butik.

Mina Apple produkter har jag köpt i olika butiker och aldrig haft ett problem att åberopa garantin under garanti tiden.

Reklamation är annorlunda och måste då göras från butiken man köpt produkten ifrån om produkten inte är köpt på Apple store.

Om man vill ha extra skydd och hjälp skulle jag inte satsa på en trygghetsförsäkring via butiken. För allmänna klantigheter -> kolla upp/skaffa drulle på hemförsäkringen (du vet nog bäst själv om du är en sådan person som ofta råkar ut för allehanda missöden). För tekniska problem/support i allmänhet -> köp Apple Care.

Ursprungligen av Cyberninja:

Hej! Jag undrar vilken butik som jag bör köpa min dator hos? Så man får dom bästa förutsättningarna.

Jag har tidigare köpt på Media Markt men
Netonnet ligger närmare mig. Nyfiken på att prova ett nytt ställe. Men priset skiljer sig mellan butikerna. På Netonnet kostar MacBook Pro (2019) ca 1500 kr mer och trygghetsförsäkringen kostar 500 kr mer.
Jag har hört att det exempelvis kostar extra om man vill ha allt färdigt installerat på Media Markt. Kan det vara det som gör att det skiljer sig i pris? Kontaktade kundservice hos Netonnet och fick ett vagt svar, kunde inte svara på min fråga. Så därför vänder jag mig hit

Sen undrar jag om det är värt med tilläggsförsäkring hos butiken eller om det räcker med min allriskförsäkring?

Tacksam för alla tips!

Är det någon försäkring eller liknande man ska ha så är det AppleCare+ kostar ca 2-3.000kr och då gäller den i 3 år och fungerar hos alla AASP. Riktigt smidigt. Har det på min dator köper jag en dator för 30k så ser jag till att ha den försäkrad med.

Min 16" däremot finns det inget på, men det är min arbetsdator så det får företaget stå för

1
Bevaka tråden