Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS-installation funkar inte – vad göra?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökte installera nytt OS på en nu rätt gammal iMac och fastnade på den här bilden. Vad göra? Det skulle förmodligen vara ok att bara komma åt disken (för att rädda en del dokument) och sen formattera om.

Edit: Det är en Imac från 2007 och systemet jag försökte installera var El Capitan. Det vill säga det senaste som ska funka på den modellen.

Senast redigerat 2020-01-11 13:59
Ursprungligen av Themotie:

Försökte installera nytt OS på en nu rätt gammal iMac och fastnade på den här bilden. Vad göra? Det skulle förmodligen vara ok att bara komma åt disken (för att rädda en del dokument) och sen formattera om.

Du får gärna berätta mer om vad du har för iMac och vilken version av macOS som du försöker att installera. Då blir det enklare för någon användare i detta forum att hjälpa dig att lösa problemet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-11 14:16

Om du ska rädda dokument på hårddisken varför försöker du installera macOS på den för?

Hur försöker du installera?

Ursprungligen av Innis:

Om du ska rädda dokument på hårddisken varför försöker du installera macOS på den för?

Hur försöker du installera?

Det är för att installationen misslyckades som jag vill rädda dokumenten. Planen var att installationen skulle lyckas och jag skulle kunna fortsätta använda datorn. Installerade via nätet, över WiFi. Vilket verkar vara Apples default-variant för de senaste åtskilliga systemversionerna.

För att enklare veta i vilken ända vi ska ge råd för ditt problem. Hur färsk och komplett säkerhetskopia av dina dokument har du?

Ursprungligen av hummel:

För att enklare veta i vilken ända vi ska ge råd för ditt problem. Hur färsk och komplett säkerhetskopia av dina dokument har du?

Hade allt varit säkerhetskopierat hade jag ju inte haft ett problem Annars hade jag blåst disken och bara petat in allt igen. Osannolikt nog hade Time Machine-disken gett upp när jag kopplade in den. Jag flyttade i samma veva, och möjligen fick den en törn där. Jag behöver alltså komma åt dokument som *bara* finns på den där iMac-disken. Det allra mesta fanns i min Dropbox, och det här är en dator jag sällan använt. Men det finns en del dokument där som jag gärna skulle vilja få tag på.

Ok, då skulle undvika att skriva något på disken (inte kopiera inte över dokument till disken, installera inger OS!) om även den kanske fått någon skada i din flytt.
Testa Target mode och anslut datorn till en annan dator och kopiera över dina dokument.

Grundplanen är att försöka hitta en lämplig sladd (Firewire400 till Firewire800 verkar vara det som går att få tag på) och försöka starta den i hårddiskläge och tanka över det jag vill ha till en annan dator, och sen blåsa hårddisken. Jag undrade mest om någon stött på det felmeddelande som bilden visar. Och hur man i så fall eventuellt kan komma runt det.

Ursprungligen av hummel:

Ok, då skulle undvika att skriva något på disken (inte kopiera inte över dokument till disken, installera inger OS!) om även den kanske fått någon skada i din flytt.
Testa Target mode och anslut datorn till en annan dator och kopiera över dina dokument.

Ja, det var väl ungefär det jag kommit fram till också. Som jag skriver ovan. Måste ha postat samtidigt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2020-01-12 17:11
Ursprungligen av Themotie:

Ja, det var väl ungefär det jag kommit fram till också. Som jag skriver ovan. Måste ha postat samtidigt

En möjligen dum fråga, men: vilket OS har du på din gamla 2007 års-maskin? Har du kört den på samma gamla system som den sannolikt levererades med (version 10.5) får du precis ett sådant svar som din bild visar. I så fall måste du installera v 10.6 (snöleoparden som kom 2009) med hjälp av skiva innan du kan ladda ner de senare systemen.

Ursprungligen av Jutas:

En möjligen dum fråga, men: vilket OS har du på din gamla 2007 års-maskin? Har du kört den på samma gamla system som den sannolikt levererades med (version 10.5) får du precis ett sådant svar som din bild visar. I så fall måste du installera v 10.6 (snöleoparden som kom 2009) med hjälp av skiva innan du kan ladda ner de senare systemen.

Haha. Nä. Jag har uppdaterat när jag måste för att några av mina nyckelprogram ska funka, i synnerhet dropbox. Det var det som den här uppdateringen handlade om också. Så det var "bara" ett par, tre systemiterationer sedan som jag senast uppdaterade.

Hittade så småningom relevant kabel (vilket inte var helt enkelt, en 6- till 9-pins Firewire ...) för att starta i hårddiskläge, så nu är filerna jag ville ha hämtade i alla fall. Men fortfarande nyfiken på vad som hände och varför det där felmeddelandet dök upp. Finns det någon man kan kolla på disken via hårddiskläget?

1
Bevaka tråden