Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör du när du vaknar?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det första jag gör är kolla på mobilen:
Mail, Omni, Facebook, Instagram, 99mac.se, Youtube om det finns tid över. Förutom Slate, Nyteknik och forskning.se samt div. nyhetsbrev via Mail.
Det känns som man blivit totalt beroende. ?
Vilka är det ni följer?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-27 14:04

Inget. Har stängt av alla notiser på allting

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-27 15:49

Under frukosten startar jag YR.no-appen och inspekterar vädret, tittar ut för att se om det stämmer någorlunda. Sen är jag redo för dagen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-27 18:10

När det gäller digital media så brukar jag börja med att kolla:
SvD, GP, Hacker News, bevakningsmejl från auktionssajter, 99, Weather Pro.

Om jag har mer tid så ingår även dessa:
YouTube, IDG, Veckans Affärer, Ny Teknik med flera

Men använder inte notiser för nyheter. Gillar inte att bli störd i onödan.

Senast redigerat 2019-12-27 18:52
Ursprungligen av Innis:

Inget. Har stängt av alla notiser på allting

Har sållat bort en del på sistone men ändå är jag så nyfiken på allt att några måste jag följa.
Du tittar väl i alla fall på 99mac.se varje dag antar jag eftersom du är ganska aktiv?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-27 21:49

Det första jag gör när jag vaknar är att försöka somna om. Om jag kan/får/har tid.

Ursprungligen av Gäddnos:

Under frukosten startar jag YR.no-appen och inspekterar vädret, tittar ut för att se om det stämmer någorlunda. Sen är jag redo för dagen.

Varför kolla på vädret när man bor i Sverige?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-28 16:14
Ursprungligen av calinou:

Varför kolla på vädret när man bor i Sverige?

För att i Sverige HAR vi väder.
Till skillnad från t.ex södra californien. Sol och blå himmel vareviga dag. Tråkigt.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-12-28 16:39

Äter frukost sedan kollar mail, 99mac och Facebook om det hänt något spännande.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-28 20:48
Ursprungligen av calinou:

Har sållat bort en del på sistone men ändå är jag så nyfiken på allt att några måste jag följa.
Du tittar väl i alla fall på 99mac.se varje dag antar jag eftersom du är ganska aktiv?

Nej

Jag kollar om jag har fått några meddelanden eller mejl över natten då stör ej-funktionen har varit påslagen. Om jag känner för att ligga och dra mig så tittar jag efter nyheter.

När jag vaknar så äter jag frukost och kollar vilken dag det är på min iPad.
/Anna Maria

  • Medlem
  • 2019-12-28 21:52
Ursprungligen av Anna Maria:

När jag vaknar så äter jag frukost och kollar vilken dag det är på min iPad.
/Anna Maria

Fast tvärtom väl? Först kollar du vilken dag det är på din iPad och sedan äter du frukost? Det är ju lite skillnad på en tråkig måndagsfrukost och en lång och skön söndagsdito.

Ursprungligen av Ljung:

Fast tvärtom väl? Först kollar du vilken dag det är på din iPad och sedan äter du frukost? Det är ju lite skillnad på en tråkig måndagsfrukost och en lång och skön söndagsdito.

För mej är alla veckodagar lika för jag har ingen skola eller jobb att gå till för tillfället...
/Anna Maria

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-29 10:12

Så här ser mina mornar ut, om jag inte skall ut och jaga, eller är på event.

Vaknar tidigt, även på helger, ca 4:30. Kliver upp, går ner till köket. Klappar katterna och ger dotterns marsvin var sin morotsbit så att de blir tysta. Kokar vatten till kaffe och te. Besöker toan. Dricker kaffet (pressbryggare), kollar på youtube via Apple TV, surfar för nattens händelser på MacBook eller iPhone. Visst är detta ett Apple/Macforum
Diskar.

Om det är vardag så framåt 6:30 är det så dags att göra sig i ordning och 7:15 åker jag till jobbet. Hemma 18:00.

Är det helg och ok väder tar jag kaffet ute i solen. Händer även då jag jobbar. Har ofta något att göra sedan, röja i skogen, hugga ved osv. Vinter så blir det snöröjning ute eller något pyssel i verkstan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2020-01-02 11:29

Du fick väl ett nytt jobb för inte så väldigt länge sedan (våras/somras), vad var det, trivs du?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-01-03 12:28
Ursprungligen av kenjon:

Du fick väl ett nytt jobb för inte så väldigt länge sedan (våras/somras), vad var det, trivs du?

Är det mig du frågar? I så fall så är jag nöjd med mitt arbete. Varierat jobb med allt från grafisk produktion till webmakeri och lite programmering. Får byta från win till Mac nu, så då blir det nästa perfekt ?

Glad att jag ö h t vaknat!
Efter en snabb iPhonekoll på toan blir det en slät kopp te' tillsammans med den fysiska morgontidningen.
Sedan en knapp timmes pass på gymmet för att lätta på samvetet och drömnattens ångestar.
Väl hemkommen blir det en stor kopp kaffe och två kokta ägg innan dagens övriga vedermödor tar vid.
Ja nu vet ni vad det kan innebära att vara pensionär.

Jag gnuggar sömnen ur ögonen, går upp ur sängen och frågar min sambo hur morgonen med sonen har varit och sedan passar jag på att göra frukost till både henne och mig innan det är dags att uppdatera nyhetsflödet. Så småningom, men ibland inte alls, så försöker jag att anstränga mig att kolla sociala medier för att se om någon inte har lärt sig att det är enklast att nå mig genom stenåldersteknik så som telefonsamtal, sms och e-post. Jag har just nu bara heltidsstudier och inte något arbete så min tid är relativt fri när inte sonen eller sambon gör anspråk på den.

För 00-talisterna så kan jag avslöja redan nu att en väckarklocka är en sån där manick som visar tiden med stora siffror och som spelar upp antingen en FM-radiokanal eller ett pipande när det är dags att gå upp. FM-radio är då alltså en kvarleva så många av oss "äldre" (1986) tycker om och fortfarande håller varmt om hjärtat.

Andas...

Skämt å sido, sätter igång en minut Andas på Apple Watch för att mäta HRV (Heart Rate Variation) för Autosleeps algoritm. Plockar på mig telefonen och går upp. Snabbkollar på nyheterna (twitter, RSS) innan jag går iväg till jobbet

Jag vaknar, stänger dörren till sovrummet så att frugan och barnen kan få sova vidare (fall om barnen har kommit in under natten).
Trycker på min "God morgon" ShortCut som gör följande
Tänder vissa lampor i huset fall om solen fortfarande är nere.

  • Skickar en notis om vad det är för temperatur ute som den hämtar från min givare.

  • Stänger av Stör Ej på mobilen

  • Sätter på kaffebryggaren.

  • Kollar fall om mitt tåg är försenat.

Sedan så äter jag frukost undertiden jag läser lite nyheter i appen Reeder där jag har alla mina RSS feeds.

Sen tar jag en promenad till tågstationen (ca 40min) för att sedan ta tåget till jobbet (ca 1h).

Kliver upp klockan 05:00 varje morgon och börjar promenaden klockan 05:30.

1
Bevaka tråden