Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Reklamera MacBook Pro som går sönder om och om igen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-02 22:05

Jag tänkte kolla om det finns några erfarenheter kring reklamation, alltså att "häva köpet" och få pengarna tillbaka med hänvisning till konsumentköpslagen, från Apple. Bakgrunden är att jag i januari 2017 köpte en MacBook Pro som har gått sönder upprepade gånger, både under garantitid och under den treåriga konsumentköpslagen.

Det har varit fel på tangentbordet en gång; två gånger har en högtalare lagt av; samt att skärmens gångjärn knäppte högt och ljudligt med några minuters mellanrum.

Två gånger har de redan bytt ut top case för att åtgärda fel med högtalare som har lagt av och (det ökända) fjärilstangentbordet. De har bytt skärm och upphängning. Häromdagen gick ena högtalaren sönder igen – för tredje gången och efter två tidigare försök till avhjälpning av samma fel, alltså.

Jag ska inte bli långvarig över min besvikelse med kvalitén. Ni fattar säkert. Det är otroligt att en dator för nästan 30 000 kr, som väl ändå får anses vara en premiumprodukt, ska vara så här dålig. Mitt tålamod har börjat tryta.

Istället för att kräva reparation så funderar jag på att kräva att få häva köpet i enighet med konsumentköplagen. Läser man lite hur praxis verkar tillämpas så anses konsumenten gett säljaren en skälig chans att åtgärda felet efter två försök.

Nu undrar jag, som sagt, om det finns lite erfarenheter kring Apples hantering av såna här ärenden? Datorn är köpt direkt från Apple Store (online) och service har gjorts av auktoriserad Apple-återförsäljare (Digital Inn, som alltid har varit hjälpsamma och proffsiga). Jag tänkte börja med att prata med Digital Inn igen, men jag antar att jag förr eller senare måste börja snacka med Apple?

Senast redigerat 2020-01-02 22:15

Tveksamt att du skulle kunna häva köpet så här i elfte timmen (att ditt tålamod har börjat tryta kanske mest har med tidsgränsen att göra?). Du har ju låtit dig nöja med ett stort antal reparationer. Men du kan alltid begära det! Skulle du få ett nej kan du gå till ARN.

Är datorn köpt på en firma så är dina reklamationsrättigheter dessvärre dåliga. Prata ändå med Apple, de kan i sällsynta fall ge med sig (jag har varit med om det två gånger på 25 års tid för klienters räkning).

Har du köpt den som privatperson så är de däremot goda. Jag tycker isåfall att du ska kräva reklamation/hävning av köpet, baserat på dina erfarenheter. Du ska hävda att maskinen har varit fel från fabrik från början, annars har du inga lagliga rättigheter att ångra köpet.
Kräv byte till en ny produkt eller pengarna tillbaka. Även om maskinen lagas så kommer du alltid att vara osäker på om felen kommer tillbaka. Som du säger, det är en premiumprodukt och du ska inte behöva acceptera dessa problem.

Prata både med Digital Inn, Apple och ARN. Dokumentera ALLT. Stå på dig. Det kan mycket väl bli så att Apple tar tillbaka maskinen och erbjuder dig en helt ny av samma modell.

Lycka till!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2020-01-03 09:42
Ursprungligen av Zeugma:

Tveksamt att du skulle kunna häva köpet så här i elfte timmen

Inget tveksamt med det pga någon "elfte timme", det är vad lagen är till för. Däremot kan nyttoavdrag göras, men TS kan också hävda omkostnader och kräva ränta om man hårddrar allt.

Nu kan de dock slingra sig på om det inte är samma fel som uppstått varje gång.

Börja med att prata med Apple. Hänvisa till konsumentköplagen.

Ursprungligen av Json_81:

Inget tveksamt med det pga någon "elfte timme", det är vad lagen är till för. Däremot kan nyttoavdrag göras, men TS kan också hävda omkostnader och kräva ränta om man hårddrar allt.

Nu kan de dock slingra sig på om det inte är samma fel som uppstått varje gång.

Börja med att prata med Apple. Hänvisa till konsumentköplagen.

Jag vet att man kan häva ett köp inom tre år, min tveksamhet gäller att det faktiskt blir utgången i det beskrivna fallet.
Avseende det fetade ovan: Vad gäller att häva köpet på grund av visst fel har samma fel enligt beskrivning skett tre gånger avseende samma högtalare. Top case har bytts två gånger. Så rent objektivt är hävande av köp uppfyllt enligt praxis.
Men tidsutdräkten i ärendet ska inte underskattas vad gäller utfallet, det är alltför lätt hänt att man bortser från sådant.
För övrigt heter det hårdrar, man ”drar hår”.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-01-03 12:13
Ursprungligen av Zeugma:

För övrigt heter det hårdrar, man ”drar hår”.

Båda är rätt. Hårdra finns belagt från 1700-talet och hårddra från 1800-talet. Har historiskt använts lite olika men ok med båda i dag.

För övrigt beror utgången av detta fall med den bärbara Macen också på hur felen uppstått. Är det fabrikationsfel eller hårdhänt hanterande? Har Apple varit snälla tidigare eller?

Senast redigerat 2020-01-03 12:25
Ursprungligen av MatsOlov:

Båda är rätt. Hårdra finns belagt från 1700-talet och hårddra från 1800-talet. Har historiskt använts lite olika men ok med båda i dag. ...

Det var en intressant uppgift. Vilken är din källa? Jag får ingen träff i SAOL, SO eller SAOB på hårddra.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2020-01-03 15:14
Ursprungligen av Zeugma:

Det var en intressant uppgift. Vilken är din källa? Jag får ingen träff i SAOL, SO eller SAOB på hårddra.

Faktoider.nu eller Ordbajsaren.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-03 20:08
Ursprungligen av Zeugma:

Tveksamt att du skulle kunna häva köpet så här i elfte timmen (att ditt tålamod har börjat tryta kanske mest har med tidsgränsen att göra?). Du har ju låtit dig nöja med ett stort antal reparationer. Men du kan alltid begära det! Skulle du få ett nej kan du gå till ARN.

Nej, att tålamodet börjar tryta har att göra med att högtalaren gick sönder igen i förra veckan. Jag hade inte ens kolla på treårsgränsen förrän jag började läsa på. Det var då jag också upptäckte att praxis är att tillåta två reparationsförsök, vilket ju redan har gått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-03 20:15
Ursprungligen av carlsson:

Är datorn köpt på en firma så är dina reklamationsrättigheter dessvärre dåliga. Prata ändå med Apple, de kan i sällsynta fall ge med sig (jag har varit med om det två gånger på 25 års tid för klienters räkning).

Nej, den är köpt för skattade pengar av mig som privatperson, så det har jag till min fördel!

Ursprungligen av carlsson:

Kräv byte till en ny produkt eller pengarna tillbaka. Även om maskinen lagas så kommer du alltid att vara osäker på om felen kommer tillbaka. Som du säger, det är en premiumprodukt och du ska inte behöva acceptera dessa problem.

Ja, det är lite så jag tänker också. Det är alltid en chansning att köpa första generationen av en produkt, men att det skulle vara så här illa hade jag inte räknat med.

Ursprungligen av orbited:

Jag tänkte kolla om det finns några erfarenheter kring reklamation, alltså att "häva köpet" och få pengarna tillbaka med hänvisning till konsumentköpslagen, från Apple. Bakgrunden är att jag i januari 2017 köpte en MacBook Pro som har gått sönder upprepade gånger, både under garantitid och under den treåriga konsumentköpslagen.

Det har varit fel på tangentbordet en gång; två gånger har en högtalare lagt av; samt att skärmens gångjärn knäppte högt och ljudligt med några minuters mellanrum.

Två gånger har de redan bytt ut top case för att åtgärda fel med högtalare som har lagt av och (det ökända) fjärilstangentbordet. De har bytt skärm och upphängning. Häromdagen gick ena högtalaren sönder igen – för tredje gången och efter två tidigare försök till avhjälpning av samma fel, alltså.

Jag ska inte bli långvarig över min besvikelse med kvalitén. Ni fattar säkert. Det är otroligt att en dator för nästan 30 000 kr, som väl ändå får anses vara en premiumprodukt, ska vara så här dålig. Mitt tålamod har börjat tryta.

Istället för att kräva reparation så funderar jag på att kräva att få häva köpet i enighet med konsumentköplagen. Läser man lite hur praxis verkar tillämpas så anses konsumenten gett säljaren en skälig chans att åtgärda felet efter två försök.

Nu undrar jag, som sagt, om det finns lite erfarenheter kring Apples hantering av såna här ärenden? Datorn är köpt direkt från Apple Store (online) och service har gjorts av auktoriserad Apple-återförsäljare (Digital Inn, som alltid har varit hjälpsamma och proffsiga). Jag tänkte börja med att prata med Digital Inn igen, men jag antar att jag förr eller senare måste börja snacka med Apple?

Ring AppleCare dom kan göra en CS på den och byta ut den mot en nyare modell. Endast Tier2 som kan göra det.

Med andra ord om du har en 15” blir de en 16” med motsvarande prestanda i ditt fall kollar dom på RAM och lagring.
Men 16” kommer väll minst med 16GB ram så de är väll minsta.

Eller så häver du köpet. Men allt de du skriver om ska vara åtgärdat i 16”

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-30 23:44

En uppdatering från TS här!

Jag kontaktade Apple och blev kopplad till de otroligt hjälpsamma och trevliga personerna i kundservice. Rätt snabbt fick jag prata med seniorrådgivare. Efter en tur till Apple Store i Täby för att bekräfta den trasiga högtalaren och efter att de gått igenom reparationsloggarna från tidigare åtgärder så erbjöd de mig att häva eller få en motsvarande produkt från gällande sortiment, alltså en MacBook Pro 16-tum, 2019.

Jag valde det sistnämnda och sitter nu här med datorn framför mig. Extra smidigt blev det då jag har 14 dagar på mig att skicka tillbaka den gamla, vilket innebär att jag har gott om tid att flytta över allt material. Nu hoppas jag att den nya modellen ska fungera bättre, men jag har en bra känsla!

Jag måste säga att jag var otroligt trött på Apple där ett tag – det är frustrerande när saker går sönder. Men hanteringen av ärendet var över all förväntan. Det är väl värt Apple att vara världens rikaste företag när kundservicen är så här bra.

Slutet gott, allting gott. Och tack till alla här för hjälp!

1
Bevaka tråden