Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mellanslagstangent har fastnat (MacBook Pro 16)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Happ, så har det hänt ändå då. Ny MacBook Pro 16" med mellanslagstangenten har fastnat i nertryckt läge. Den fungerar "normalt" så den verkar liksom ha hängt sig alldeles på millimetern. Det är bara att den är helt stum men reagerar som vanligt. Någon som vet om det har hänt andra och hur man "pillar upp" den på nytt? Otrevligt om man ska behöva få in maskinen på service när den är i princip ny och välvårdad.

Finns en hel del info om vad man kan göra om man googlar på problemet, men jag hade inte accepterar det på en ny dator. Vänd dig till Apple så får de reda ut det.

Ursprungligen av sextontio:

Happ, så har det hänt ändå då. Ny MacBook Pro 16" med mellanslagstangenten har fastnat i nertryckt läge. Den fungerar "normalt" så den verkar liksom ha hängt sig alldeles på millimetern. Det är bara att den är helt stum men reagerar som vanligt. Någon som vet om det har hänt andra och hur man "pillar upp" den på nytt? Otrevligt om man ska behöva få in maskinen på service när den är i princip ny och välvårdad.

Apple har ett reparationsprogram för det där bara att kontakta AppleCare

Ursprungligen av RStolpe:

Apple har ett reparationsprogram för det där...

Har du någon källa till det?

Jag tror inte att det finns något reparationsprogram för den nya 16-tummaren.

Det finns inget reparationsprogram för den, RStolpe slog stolpe ut.

Här har du en fin video som visar hur du kan lösa problemet själv: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+2016...

Lycka till!

Ursprungligen av carlsson:

Här har du en fin video som visar hur du kan lösa problemet själv: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+2016...

Är det verkligen samma procedur på det nya tangentbordet? Jag trodde det såg annorlunda ut än på MacBook Pro 2016.

Göra själv? Det är ju en sprillans ny dator för bövelen (16"). Bara att lämna in.

Om det är en 2016 års modell (m fl) så finns det visst ett reparationsprogram: https://support.apple.com/sv-se/keyboard-serv...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa till det?

Jag tror inte att det finns något reparationsprogram för den nya 16-tummaren.

Så sant, 16” omfattades inte av programmet såg ja. MEN han har garanti

Ursprungligen av carlsson:

Det finns inget reparationsprogram för den, RStolpe slog stolpe ut.

Här har du en fin video som visar hur du kan lösa problemet själv: https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+2016...

Lycka till!

Såg det att 16” inte omfattades men han har garanti så bara att lämna in den.

Ibland (oftast) vill man inte bli av med sin dator i 1-2 veckor när man kan lösa enkla problem själv, garanti eller inte.

Man blir (oftast ) inte av med datorn i flera veckor utan man 1) går in till Appleverkstan, blir diagnosticerad och får ett ärendenr. 2) När delen finns i lager centralt (i mitt fall topcase då det famösa tangentbordet på MBP 15" 2017 pajat) så blir man kontaktad. Detta kan iofs ta ett antal dagar, men datorn kan man ju köra under tiden så länge den inte är helt död. 3) Man lämnar då in datorn och verkstan lägger samtidigt ordern på reservdelen. Den brukar anlända typ dagen efter. 4) Om reparationen går geschwinnt och enligt planerna (dvs det är just det felet man diagnosticerat och fått reservdel till) kan man hämta ut datorn typ samma dag eller max någon dag senare. Hyfsat godtagbart.

Ursprungligen av johan_tanying:

Man blir (oftast ) inte av med datorn i flera veckor utan man 1) går in till Appleverkstan, blir diagnosticerad och får ett ärendenr. 2) När delen finns i lager centralt (i mitt fall topcase då det famösa tangentbordet på MBP 15" 2017 pajat) så blir man kontaktad. Detta kan iofs ta ett antal dagar, men datorn kan man ju köra under tiden så länge den inte är helt död. 3) Man lämnar då in datorn och verkstan lägger samtidigt ordern på reservdelen. Den brukar anlända typ dagen efter. 4) Om reparationen går geschwinnt och enligt planerna (dvs det är just det felet man diagnosticerat och fått reservdel till) kan man hämta ut datorn typ samma dag eller max någon dag senare. Hyfsat godtagbart.

Tyvärr inte min erfarenhet....

Funkade iaf så på Macforum i Göteborg när jag bytte topcase pga strulande tangent förra året. YMMV tydligen.

Sedan är det förstås värre om datorn är helt obrukbar i väntan på att reservdelar skall finnas tillgängliga. Det kan ju ta en stund. I mitt fall gick dock tangentbordet att använda hjälpligt efter lite tejplagningar - värsta fall kunde jag koppla in ett externt - så någon veckas väntan med datorn hemma hos mig gjorde inget. Tiden på verkstan var sedan väldigt kort.

Ursprungligen av johan_tanying:

Man blir (oftast ) inte av med datorn i flera veckor utan man 1) går in till Appleverkstan, blir diagnosticerad och får ett ärendenr. 2) När delen finns i lager centralt (i mitt fall topcase då det famösa tangentbordet på MBP 15" 2017 pajat) så blir man kontaktad. Detta kan iofs ta ett antal dagar, men datorn kan man ju köra under tiden så länge den inte är helt död. 3) Man lämnar då in datorn och verkstan lägger samtidigt ordern på reservdelen. Den brukar anlända typ dagen efter. 4) Om reparationen går geschwinnt och enligt planerna (dvs det är just det felet man diagnosticerat och fått reservdel till) kan man hämta ut datorn typ samma dag eller max någon dag senare. Hyfsat godtagbart.

Ursprungligen av carlsson:

Tyvärr inte min erfarenhet....

När jag har besökt en riktig Apple Store så har det varit ok att ha kvar datorn och invänta reservdel. Däremot när det har gått genom exempelvis mStore och Macsupport så har datorn blivit inlämnad och jag har inte kunnat använda den förrän allt är ordnat. Senast det inträffade var vid servicereparation av tangentbordet med butterfly-mekanism. Jag tror därför att det här beror på var man lämnar in sin enhet för reparation och hur mycket "service minded" de är.

Jag vill dock poängtera att mStore har varit oerhört trevliga och har ett fantastiskt bemötande.

1
Bevaka tråden