Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installation extern SSD disk 2,5

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, jag har en extern disk som jag ska sätta in i en PoWERBOOK. Tänkte installera den innan installationen då jag inte har någon CD med system på.
Har ett USB kit för inkoppling av disken och kört skivkontroll och formaterat disken från annan Macbook. Men vid installation får jag upp disken med ett utropstecken på som står det kan inte installera. Vad är felet?

Ursprungligen av teknikern:

Hej, jag har en extern disk som jag ska sätta in i en PoWERBOOK. Tänkte installera den innan installationen då jag inte har någon CD med system på.
Har ett USB kit för inkoppling av disken och kört skivkontroll och formaterat disken från annan Macbook. Men vid installation får jag upp disken med ett utropstecken på som står det kan inte installera. Vad är felet?

PPC-macar kan inte boota via USB.

Ursprungligen av Zeugma:

PPC-macar kan inte boota via USB.

Men jag ska bara installera HD för att skruva dit den senare. Bota gör väl den sen när jag startar den PB den sitter i????????

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-30 03:25

Om du använder en intel-mac för att formatera den externa disken ska du inte använda det vanliga GUID-partitionskarta som är för intel-macar utan det äldre Apple-partitionskarta för att kunna boota PowerPC-macar. Och sedan MacOS Extended (journalförd, icke skiftlägeskänslig)

Men det framgår inte riktigt hur du försöker göra installationen sedan. Du kan inte installera OS X för PowerPC (eller gamla Mac OS 9) från en intel-mac. Undantaget är väl om du redan har en korrekt anpassad skivavbild av ett fungerande system för måldatorn så kan du klona det till en extern HD som du sedan monterar in i måldatorn.

1) Vilken OS-version försöker du installera? Från vilken källa om du inte har en installations-DVD?

2) Exakt vilken Powerbook-modell är det? Har den en fungerande inbyggd CD/DVD läsare?

Ursprungligen av Zeugma:

PPC-macar kan inte boota via USB.

Vissa PowerPC-macar kan boota från USB.

Om inte och om man saknar optisk läsare så kan en lösning vara en annan PowerPC-mac som man ansluter i FireWire-target läge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-30 03:41

Förresten, kom på att troligtvis har ju en gammal Powerbook PATA(IDE)-anslutning för hårddisken. Funkar inte med en vanlig modern SATA-SSD och PATA-SSDer tror jag är svåra/dyra att få tag på?

Ursprungligen av teknikern:

Men jag ska bara installera HD för att skruva dit den senare. Bota gör väl den sen när jag startar den PB den sitter i????????

Jag ska villigt erkänna att jag inte förstår hur du försöker göra. Kan du beskriva närmare? Vilken version av Mac OS X gäller det? Sista som passar både PPC och Intel var Leopard.

Ursprungligen av IngoX:

... Vissa PowerPC-macar kan boota från USB. ...

Jaså? Det var en nyhet för mig. Vilka modeller kan det?

Edit: Jag hittade att man kan det med lite tweakande i alla fall: http://hints.macworld.com/article.php?story=2...

Senast redigerat 2019-12-30 10:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-30 10:58
Ursprungligen av Zeugma:

Jaså? Det var en nyhet för mig. Vilka modeller kan det?

Edit: Jag hittade att man kan det med lite tweakande i alla fall: http://hints.macworld.com/article.php?story=2...

Helt rätt, det fanns ingen officiell support för start från USB, men vissa gamla macar med MacOS 9 och USB1 klarade att boota bara genom att hålla inne alt-knappen. Men det var ju oliiidligt långsamt via USB1 Och oklart vilka macar, men Powermac G4 (AGP) hade officiell support enligt dokumentationen.

Senare Powerbook G4 och iMac/Powermac G5 med USB2-portar kunde fås att boota om man hackade OpenFirmware enligt din länk.

Men innan tråden går in i nostalgins töcken behöver vi nog få bekräftat från @teknikern exakt vilken PowerPC-mac det gäller när han skriver ”PoWERMAC” så det inte egentligen handlar om en ”annan Macbook”.

Mer information behövs!

- Rubriken säger extern disk, men inlägget säger att den ska "sättas in i" datorn.
- Det pratas om ett "USB-kit". Vad innebär det?
- Handlar det verkligen om en Powerbook? Det har ju förekommit trådar här tidigare där det pratas om Powerbook när de egentligen menar MacBook Pro.
- Det pratas om "en annan Macbook". Vilken modell är det?

Så berätta mer i detalj vilka åtgärder du har gjort, vad du vill uppnå, exakt vilka datormodeller det handlar om, vilken sorts disk det gäller, hur den är tänkt att kopplas in, och vilken version av OS X/MacOS du försöker installera.

Om man skall hålla på och grotta i gamla macar är det inte fel att från början ha en uppsättning systeminstallations-cd/dvd liggande i byrålådan...

USB kit och HD på bilden. MB år 2007 på baksidan på chassit

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-30 18:37
Ursprungligen av teknikern:

USB kit och HD på bilden. MB år 2007 på baksidan på chassit

Det är en vanlig snurr-HD på bilden (Toshiba MK5065GSX) och inte en SSD som står i rubriken, men det spelar mindre roll just nu. Men för att kunna svara på din fråga "Vad är felet" i första inlägget så behöver vi fortfarande veta mer.

Eftersom du med stora bokstäver betonade att det gäller en "PoWERBOOK" har vi utgått från att det var en mac med PowerPC-processor det gäller. Apple slutade tillverka dessa 2006. Nu skriver du att det gäller en "MB 2007", det tolkar jag som en MacBook med intel-processor, det är stor skilnad. Men menar du datorn som ska ha hårddisken eller den andra du använde för att formatera hårddisken?

Du kan få hjälp att förstå exakt vilken datormodeller du har via sidan www.everymac.com. Du kan jämföra med bilderna där, slå upp på modellnummer med mera. Eller ta åtminstone bild på datorerna och lägg upp. Och förklara mer mer i detalj, t.ex vilken version på OS som datorerna har nu och vad du vill installera. Annars kommer vi ingen vart.

Senast redigerat 2019-12-30 18:56
Ursprungligen av teknikern:

USB kit och HD på bilden. MB år 2007 på baksidan på chassit

Om man vill ha hjälp så får man nog bjuda till lite mer. Du svarar knappt på någon av frågorna, och ökar sen förvirringen genom att visa en HDD när tråden sägs handla om SSD.

Senast redigerat 2019-12-31 11:28
Ursprungligen av IngoX:

Det är en vanlig snurr-HD på bilden (Toshiba MK5065GSX) och inte en SSD som står i rubriken, men det spelar mindre roll just nu. Men för att kunna svara på din fråga "Vad är felet" i första inlägget så behöver vi fortfarande veta mer.

Eftersom du med stora bokstäver betonade att det gäller en "PoWERBOOK" har vi utgått från att det var en mac med PowerPC-processor det gäller. Apple slutade tillverka dessa 2006. Nu skriver du att det gäller en "MB 2007", det tolkar jag som en MacBook med intel-processor, det är stor skilnad. Men menar du datorn som ska ha hårddisken eller den andra du använde för att formatera hårddisken?

Du kan få hjälp att förstå exakt vilken datormodeller du har via sidan www.everymac.com. Du kan jämföra med bilderna där, slå upp på modellnummer med mera. Eller ta åtminstone bild på datorerna och lägg upp. Och förklara mer mer i detalj, t.ex vilken version på OS som datorerna har nu och vad du vill installera. Annars kommer vi ingen vart.

Inte så enkelt att få fram info då jag inte kan titta under äpplet utan HD. Ok att det är en vanlig hårddisk, men som du skrev har ingen betydelse.
Modellnr är A1226 MacBookPro 3,1 EMC 2136 enligt MAC tracker

Varför får jag frågetecken i orange triangel? Jag har en original DVD Mac OS X Leopard CPU Drop in 10,5

Ursprungligen av teknikern:

Inte så enkelt att få fram info då jag inte kan titta under äpplet utan HD. Ok att det är en vanlig hårddisk, men som du skrev har ingen betydelse.
Modellnr är A1226 MacBookPro 3,1 EMC 2136 enligt MAC tracker

Varför får jag frågetecken i orange triangel? Jag har en original DVD Mac OS X Leopard CPU Drop in 10,5

En drop in-version kräver att förutvarande Mac OS X redan är installerad. Alltså 10.4 Tiger.

Ursprungligen av teknikern:

...Modellnr är A1226 MacBookPro 3,1 EMC 2136 enligt MAC tracker...

Så det var alltså inte en PowerBook. What a shocker...

Ursprungligen av Zeugma:

En drop in-version kräver att förutvarande Mac OS X redan är installerad. Alltså 10.4 Tiger.

Fungerar Sierra?

Ursprungligen av teknikern:

Fungerar Sierra?

El Capitan är sista för den modellen.

Ursprungligen av Zeugma:

El Capitan är sista för den modellen.

Tiger har jag men är PPC och nekas. Testar El Capitan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-12-31 14:44
Ursprungligen av teknikern:

Tiger har jag men är PPC och nekas. Testar El Capitan.

Du behöver inte prova något som det står PPC på -> fel CPU-familj.

Ursprungligen av frazze:

Du behöver inte prova något som det står PPC på -> fel CPU-familj.

Nä det vet jag men det var ingen orginalskiva.
Hur får jag tag i programen när man inte får med DVD längre? Helkass att man inte kan via inloggning få tillgång då man köpt dator. Ofta är det uppdateringa, man behöver startskivan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-12-31 18:58

Gamla versioner av OS X/Mac OS finns att ladda hem här.

Att överhuvud taget överväga att köra ett hyfsat modernt OS som El Cap/10.11 på en snurrdisk i en maskin från 2007 låter inte muntert... En SSD runt 128GB kostar ju bara från drygt 200 kr, en SSD runt 256 GB ca 350 kr. Exvis Kingston 240 GB för 349 kr på NetOnNet. Har haft bra erfarenhet av just dessa i flera olika halvgamla burkar.

Hur i h-vete ska man få un dator att starta på en USB sticka. Har en 64 GB och installerade system på den men inte kom den upp som startskiva. Försökt allt snart, trots 30 år som "mackare" har jag aldrig vart med om nåt hopplösare. Försökte att installera disken extern då klagade den på att systemet var nyare på dan datorn. Jag måste ju ha ett äldre system den datorn. Hur bränner man en startskiva med system på? Eller kan någon fixa det. jag har en uppdatering av Leopard men va hjälper det, datorn startar men sen är det stopp.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2020-01-01 18:54

Hur man gör ett USB-media:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Ursprungligen av mattiL:

Hur man gör ett USB-media:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Använd DiskMakerX i stället. https://diskmakerx.com/

Ursprungligen av mattiL:

Hur man gör ett USB-media:
https://support.apple.com/sv-se/HT201372

Det har jag testat, funkar inte att skriva in det i terminalen.
Det startar inte direkt på stickan heller.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Använd DiskMakerX i stället. https://diskmakerx.com/

Men den ska ju läggas i programmappen, kan jag lägga den på en USB? Startar datorn med detta?

Ursprungligen av teknikern:

Men den ska ju läggas i programmappen, kan jag lägga den på en USB? Startar datorn med detta?

Du lägger OS X/MacOS-installationsfilen i programmappen, och sen kör du DiskMaker X som gör alla momenten för att "bygga" ett boot-bart USB-minne.

Ursprungligen av teknikern:

Det har jag testat, funkar inte att skriva in det i terminalen.
Det startar inte direkt på stickan heller.

Markera texten, kopiera och klistra in. Annars blir det lätt fel. Jag kan intyga att metoden fungerar för El Capitan, jag gjorde det häromveckan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2020-01-01 23:55
Ursprungligen av teknikern:

Det har jag testat, funkar inte att skriva in det i terminalen.
Det startar inte direkt på stickan heller.

Kan du ladda upp skärmdumpar på den felmeddelanden som du får från terminalen? Det skulle underlätta oerhört för oss som hjälper dig.

Bevaka tråden