Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mac och hjälpmedel

Tråden skapades och har fått 180 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av reboot81:

Du skrev: "Det verkar nästan som om jag bara kan ha 16 färger i min Mac mini nu ??"

Bilderna du lagt upp visar minst 256 olika färger. Så vad avser du?

Skalning gör allt större eller mindre. Har du verkligen ändrat här:

Jag måste ringa supporten och de får hjälpa mej med att få färgerna att funka på min dator... I forumet verkar de bli bra.
/Anna Maria

Ursprungligen av Innis:

Borde väl kanske inte visa detta men väldigt tidigt la jag till detta som bokmärke

https://i.imgur.com/kQL4rzp.png

Det är en viss skillnad på en iPad Pro och Mac mini... Pä Ipad är det inga problem att ladda ner appar. Jag använder Touch ID.
/Anna Maria

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-26 19:21
Ursprungligen av Anna Maria:

Det är en viss skillnad på en iPad Pro och Mac mini... Pä Ipad är det inga problem att ladda ner appar. Jag använder Touch ID.
/Anna Maria

Om man bara använder AppStore är det ingen skillnad mellan enheterna.
Förfarandet är oerhört lika.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-27 10:38
Ursprungligen av Anna Maria:

Det är en viss skillnad på en iPad Pro och Mac mini... Pä Ipad är det inga problem att ladda ner appar. Jag använder Touch ID.
/Anna Maria

TouchID har inget med nedladdning/installation att göra, det är en verifieringsmetod.
Under Äpplet - App Store kan du hitta och ladda ner program.

Ursprungligen av kenjon:

TouchID har inget med nedladdning/installation att göra, det är en verifieringsmetod.
Under Äpplet - App Store kan du hitta och ladda ner program.

Då ska jag testa detta... Jag hoppats det funkar... På den första Macen jag använde var alla program installerade och den var inte ansluten till nätet. Det var 1987 nångång på AMI...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Då ska jag testa detta... Jag hoppats det funkar... På den första Macen jag använde var alla program installerade och den var inte ansluten till nätet. Det var 1987 nångång på AMI...
/Anna Maria

Hjälp, jag är nybörjare på Mac?

Ursprungligen av Saffran:

Hjälp, jag är nybörjare på Mac?

Ja då skrev jag bara lite i ett orbehandlingsprogram... Och alla program som jag använde var installerade på den av andra. Nästa gång jag använde en Mac var på bibblan flera år efter att jag hade använt Mac några gånger på AMI... Jag surfade inte så mycket på macen på bibblan för de filer som jag ville ta hem på diskett kunde inte läsas bra i mitt word for Windows som jag använde då... Därefter surfade jag på en PC... Efter detta har jag inte använt en Mac förrän jag köpte denna Mac mini  som jag använder nu.
/Anna Maria

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-28 12:59

Sluta tjata om den där gamla Macen från 87 nu. Mycket har hänt sedan dess och det är inte samma OS som används. Vi använder inte diskett, brännbara arkiv-CD eller liknande numera.

Vad har du försökt med för att få rätt på problemen med din nya moderna Mac, vilka råd av dom vi har gett har du provat?

Måste vara någon slags rekord. Efter 70 inlägg vet vi inte mycket mer än efter de första inläggen.

Några av problemen borde vara lösta med hjälp av tipsen och länkarna du har fått här. Bekräfta gärna detta.

Men de problem som kvarstår - skriv ner dem. Spalta gärna upp dem lite snyggt i en numrerad lista, så blir det lättare att hålla isär de olika frågorna.

Berätta vad du vill uppnå. Vad du har provat för att lösa det. Vad som händer när du försöker. Så detaljerat som möjligt, utan en massa sidosnack om gamla disketter.

Senast redigerat 2019-12-28 13:41

Som jag förstår har du köpt en ny mac-dator?
Det var också väldigt rörigt för mig i början efter jag haft PC. Alting är så annorlunda.
Var har du köpt den? pga du kan få mycket hjälp ifall du har köpt den i en Apple Butik. Du kan boka en tid i Täby centrum för att få hjälp. Även i stan erbjuds det hjälp /ibland mot viss betalning. Lycka till!

Ursprungligen av calinou:

Som jag förstår har du köpt en ny mac-dator?
Det var också väldigt rörigt för mig i början efter jag haft PC. Alting är så annorlunda.
Var har du köpt den? pga du kan få mycket hjälp ifall du har köpt den i en Apple Butik. Du kan boka en tid i Täby centrum för att få hjälp. Även i stan erbjuds det hjälp /ibland mot viss betalning. Lycka till!

Jag har köpt den på Webbhallen... Men jag har också lite annat att göra än att hålla på med datorn ... Jag har även ringt supporten men först var det så lång kö och andra gången jag ringde eller om det var tredje gången så sa de att jag skulle ringa senare det var en telefonsvarare...
. Det är visst många som ringer nu under jul och nyår ... De kanske inte heller har samma öppettider som när det inte är jul och nyårshelger...
/Anna Maria

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Måste vara någon slags rekord. Efter 70 inlägg vet vi inte mycket mer än efter de första inläggen.

Några av problemen borde vara lösta med hjälp av tipsen och länkarna du har fått här. Bekräfta gärna detta.

Men de problem som kvarstår - skriv ner dem. Spalta gärna upp dem lite snyggt i en numrerad lista, så blir det lättare att hålla isär de olika frågorna.

Berätta vad du vill uppnå. Vad du har provat för att lösa det. Vad som händer när du försöker. Så detaljerat som möjligt, utan en massa sidosnack om gamla disketter.

Jag har iallafall kunnat installera ett par appar bl.a. Alfred. Det är Apple id som är problemet...
/Anna Maria

Ursprungligen av Anna Maria:

Jag har iallafall kunnat installera ett par appar bl.a. Alfred. Det är Apple id som är problemet...
/Anna Maria

Har du glömt ditt lösenord till ditt Apple ID så kan du återställa det, tex här: https://iforgot.apple.com/password/verify/app...

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du glömt ditt lösenord till ditt Apple ID så kan du återställa det, tex här: https://iforgot.apple.com/password/verify/app...

Då ska jag kolla den sidan men apple lösenordet gjorde jag till Ipad och det är det jag har glömt bort. Jag har inte lyckats göra något till min Mac mini för jag väljer för lätta lösenord...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2019-12-28 22:39
Ursprungligen av Anna Maria:

Då ska jag kolla den sidan men apple lösenordet gjorde jag till Ipad och det är det jag har glömt bort. Jag har inte lyckats göra något till min Mac mini för jag väljer för lätta lösenord...
/Anna Maria

Du behöver bara ett Apple ID som du använder till alla dina enheter.

Ursprungligen av reboot81:

Bara 16 färger? Vad menar du?

För att få saker större på macOS så ändrar du skalningen i Bildskärmens inställningspanel.

Det är fixat nu!... Jag fick hjälp av en från syncentralen som kom hem till mej och fixade så den bärbara Windows datorn som jag har fått låna som texttelefon funkar med rätt färger...

I Min Mac min hade jag råkat aktivera gråskala... Så kan det gå när man är nybörjare på att använda Mac. Det jag gjorde på Mac för flera år sedan var bara att surfa på den och att skriva i ett ordbehandlingsprogram. Och mycket har ändrats sedan dess... Jag använde varken appar eller USB-minnen då...
/Anna Maria

Senast redigerat 2020-01-07 21:51

Jag får inge ordning på Catalina...

Jag får ingen ordning på Catalina... Och färgerna är bedrövliga... Jag kan inte ens söka i tråden Catalina här på forumet...Det går inte att skriva något i sökrutan ... Jag har ett  tangentbord . Jag kan inte heller installera nya program...
/Anna Maria

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-25 11:13

Vad är det du inte får ordning på?

Varför en ny tråd? Svara på frågorna här istället? https://www.99mac.se/forum/t/328502-hjalp-jag...

Ursprungligen av Innis:

Vad är det du inte får ordning på?

Jag får ingen ordning på färgerna... Det är en del bilder som blir jätte fula... Jag misstänker att detta inte syns här i forumet utan bara på min Mac mini.
Jag får nog ringa till Apple support... Det är bara dumt att det är så lång telefonkö ibland...
Anna Maria

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-25 20:49
Ursprungligen av Anna Maria:

Jag får ingen ordning på färgerna... Det är en del bilder som blir jätte fula... Jag misstänker att detta inte syns här i forumet utan bara på min Mac mini.
Jag får nog ringa till Apple support... Det är bara dumt att det är så lång telefonkö ibland...
Anna Maria

Vad är det för färger du ä'r ute efter. Supporten är ett bra val. Ringde i förrgår och fick vänta mindre än en minut.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2019-12-29 19:11

1920x1080 eller 1080p ska den skärmen köras i.

Ursprungligen av Innis:

Vad är det för färger du ä'r ute efter. Supporten är ett bra val. Ringde i förrgår och fick vänta mindre än en minut.

Nu har jag fått ordning på det! Jag fick hjälp av en från syncentralen som kom till mej för att fixa så att min dator som jag har som texttelefon funkar med rätt färger.

I Min Mac mini hade jag råkat aktivera gråskala. Han från syncentralen fixade det också .
/Anna Maria

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-07 17:46
Ursprungligen av Anna Maria:

Nu har jag fått ordning på det! Jag fick hjälp av en från syncentralen som kom till mej för att fixa så att min dator som jag har som texttelefon funkar med rätt färger.

I Min Mac mini hade jag råka aktivera gråskala. Han från syncentralen fixade det också .
/Anna Maria

Så bra att det löste sig!
Och äntligen har vi fått reda på att ”fula färger” åsyftade svartvitt. ?

Fula färger på min Mac mini...

Jag har helt plötligt fått färgerna ändrade... Det verkar som om det bara är 16 färger... Jag har försökt ändra det men det verkar inte funka... Men har på forumet verkar bilderna bli bra ...
/Anna Maria

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2020-04-17 18:12

Ser inget fel med de screenshots du bifogat, det är många fler färger än 16st. Utifrån bilderna kan jag se att du har ett mörkt tema i MacOS och troligtvis har ökad kontrast påslaget i dina hjälpmedel/skärminställningar.

Tre trådar sammanslagna om färgproblem med mera. /Moderator

Ursprungligen av Zeugma:

Tre trådar sammanslagna om färgproblem med mera. /Moderator

Det lustiga är att det ser normalt ut på inloggningssidan med bakgrundsbilden... Det funkade ju med färgerna efter att jag hade fått hjälp av han på syncentralen... Jag trodde först att det var något fel på bildskärmskortet,,, Men nu har en inställning ändrats så nu är det bara 16 färger igen på de flesta sidor efter att jag har loggat in...
/Maria

Ursprungligen av joakimo:

Ser inget fel med de screenshots du bifogat, det är många fler färger än 16st. Utifrån bilderna kan jag se att du har ett mörkt tema i MacOS och troligtvis har ökad kontrast påslaget i dina hjälpmedel/skärminställningar.

Ursprungligen av Anna Maria:

Det lustiga är att det ser normalt ut på inloggningssidan med bakgrundsbilden... Det funkade ju med färgerna efter att jag hade fått hjälp av han på syncentralen... Jag trodde först att det var något fel på bildskärmskortet,,, Men nu har en inställning ändrats så nu är det bara 16 färger igen på de flesta sidor efter att jag har loggat in...
/Maria

Har du sett efter om du har slagit på Öka kontrast (Systeminställningar, Hjälpmedel, Bildskärm) som Joakimo angav ovan? Du kan behöva starta om öppna fönster för att få effekt.

Jag har fortfarande fula färger på min Mac mini ...

Det kom hem en datakonsult eller vad han nu var och hjälpte mej med min bärbara Windows dator som jag har som texttelefon och sen bad jag honom att fixa färgerna på min Mac mini... Det kunde han göra men han talade inte om hur han gjorde...

Nu har dessa inställningar som han gjorde förstörts p.g.a. att jag har installerat ett nytt program eller någon uppdatering... Nu är det bara 16 färger på min skärm...:-(

Men på inloggningssidan verkar alla färger funka och här på forumet verkar de också funka om jag bifogar bilder... Mina filer som jag sparar som safari -arkiv kan inte läsas så bra i min Linux dator eller Windows dator Där funkar iallafall alla färger som de ska... För övrigt så surfar jag inte på Windows datorn... Då får jag bara virus... Svart vitt skulle faktiskt vara bättre än bara 16 färger om ingen vet hur man får alla färger att funka?
/Maria

[

Bevaka tråden