Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så mycket kostar Mac Pro i Sverige

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Idag går det att beställa Mac Pro och Pro Display XDR och vill du gå all in så får du sälja många njurar.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2019-12-10 19:15
Ursprungligen av Redaktionen:

Idag går det att beställa Mac Pro och Pro Display XDR i USA men i Sverige går den ännu inte att klicka hem.

Läs hela artikeln här

Det går bra att klicka hem den från svenska Apple Store.

Ursprungligen av Ljung:

Det går bra att klicka hem den från svenska Apple Store.

Yes råkade klicka på pubba lite tidigt, artikeln är komplett nu )

Tänka sig.....Kostar nästan lika mycket som en ny volvo.....

Ursprungligen av calinou:

Tänka sig.....Kostar nästan lika mycket som en ny volvo.....

Skulle hellre ha en Mac Pro än en volvo.

Hjulen kostar 4400 kr. Vill till att de presterar därefter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-11 09:05
Ursprungligen av calinou:

Tänka sig.....Kostar nästan lika mycket som en ny volvo.....

Ursprungligen av torbjorneklund:

Hjulen kostar 4400 kr. Vill till att de presterar därefter

Man får inga bra nya däck till Volvon för 1100 kr/styck, så här har Apple prissatt hjulen riktigt konkurrenskraftigt. ?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2019-12-11 14:53

Finns snart även i rackutförande till ett påslag av 5300 kr!

Prisvärd då man, beroende på konfig, får ca 4x till 2x Mac Pro om man betalar med "ny Volvo" (300 kkr - ~1 milj)...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-11 15:59

Tråden saknar direktlänkar.

Dator
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/mac-pro
Skärm
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/pro-dis...

Och skärmdumpar.

Kommer snart: 8 TB ssd-lagring (ej med i priset)

Senast redigerat 2019-12-11 16:09

Ska bli intressant när recensioner av skärmen och jämförelse mellan dom två olika modellerna dyker upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-11 18:31
Ursprungligen av jurassic579:

Ska bli intressant när recensioner av skärmen och jämförelse mellan dom två olika modellerna dyker upp.

Ja. Och det ska bli intressant att jämföra skärmen mot andra tillverkare. Eizo är industristandard för proffs. Och deras närmast motsvarande modell är Eizo ColorEdge CG319X.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=488...

Nu har Apple uppfunnit en helt ny nivå av höga priser. Eizo är kända för superkvalitet och har haft priser där efter, men Apple dubblar marknadspriset! Jag skulle nästan alla lägen välja två Eizo ColorEdge CG319X före en Pro Display XDR.

Det känns nästan som att Apples nya skärm är ett smycke. Den lilla grupp som utan någon som helst reflektion köper en ny och välutrustad Mac Pro kan markera detta med att även köpa Pro Display XDR, så att de skiljer sig från vanliga dödliga som "bara" har råd med nya Mac Pro.

Apples priser och tillval börjar påminna om supersportbilar. Där kan någon ovanlig lackering enkelt passera 100 tusen, eller en liten behållare i kolfiber kan kosta 60 000 kr.

Tim skrattar hela vägen till banken.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2019-12-11 19:02
Ursprungligen av iSweden:

Ja. Och det ska bli intressant att jämföra skärmen mot andra tillverkare. Eizo är industristandard för proffs. Och deras närmast motsvarande modell är Eizo ColorEdge CG319X.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=488...

Nu har Apple uppfunnit en helt ny nivå av höga priser. Eizo är kända för superkvalitet och har haft priser där efter, men Apple dubblar marknadspriset! Jag skulle nästan alla lägen välja två Eizo ColorEdge CG319X före en Pro Display XDR.

Det känns nästan som att Apples nya skärm är ett smycke. Den lilla grupp som utan någon som helst reflektion köper en ny och välutrustad Mac Pro kan markera detta med att även köpa Pro Display XDR, så att de skiljer sig från vanliga dödliga som "bara" har råd med nya Mac Pro.

Apples priser och tillval börjar påminna om supersportbilar. Där kan någon ovanlig lackering enkelt passera 100 tusen, eller en liten behållare i kolfiber kan kosta 60 000 kr.

Tim skrattar hela vägen till banken.

Otroligt haltande jämförelse. Dom är mil ifrån varandra på varje teknisk specifikation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-11 19:46
Ursprungligen av mizi83:

Otroligt haltande jämförelse. Dom är mil ifrån varandra på varje teknisk specifikation.

Nej, men Apples nya skärm har högre upplösning.

Ursprungligen av iSweden:

Ja. Och det ska bli intressant att jämföra skärmen mot andra tillverkare. Eizo är industristandard för proffs. Och deras närmast motsvarande modell är Eizo ColorEdge CG319X.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=488...

Nu har Apple uppfunnit en helt ny nivå av höga priser. Eizo är kända för superkvalitet och har haft priser där efter, men Apple dubblar marknadspriset! Jag skulle nästan alla lägen välja två Eizo ColorEdge CG319X före en Pro Display XDR.

Det känns nästan som att Apples nya skärm är ett smycke. Den lilla grupp som utan någon som helst reflektion köper en ny och välutrustad Mac Pro kan markera detta med att även köpa Pro Display XDR, så att de skiljer sig från vanliga dödliga som "bara" har råd med nya Mac Pro.

Apples priser och tillval börjar påminna om supersportbilar. Där kan någon ovanlig lackering enkelt passera 100 tusen, eller en liten behållare i kolfiber kan kosta 60 000 kr.

Tim skrattar hela vägen till banken.

Jag har nog jobbat mer Eizo-skärmar i 15 år på retuschsidan. Dock aldrig sett dom som ledande i post-delen av film. Eller någon anna del heller.

Men med tanke pä att många fotografer rör sig mellan stillbild och rörligt nu så hoppas jag Apple skapat ”världens bästa all round skärm”.

Sen är Apples (och Eizos) priser ingenting mot säg en Dolby referens monitor som går på en halv mille.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-11 20:05
Ursprungligen av jurassic579:

Sen är Apples (och Eizos) priser ingenting mot säg en Dolby referens monitor som går på en halv mille.

Så är det. Och det är väl just detta som Apple har som säljargument och ursäkt. Relativiteten. Jämfört mot den typen av hårdvara så ter sig 80k som ”billigt”. Man kan snabbt bli fartblind.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-12-13 20:59
Ursprungligen av torbjorneklund:

Hjulen kostar 4400 kr. Vill till att de presterar därefter

Ryktet säger att man hittar kompatibla hjul på ikea. Riktiga gjutgärns fäljar som tål lite smällar ?

  • Medlem
  • International user
  • 2019-12-13 21:02
Ursprungligen av iSweden:

Ja. Och det ska bli intressant att jämföra skärmen mot andra tillverkare. Eizo är industristandard för proffs. Och deras närmast motsvarande modell är Eizo ColorEdge CG319X.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=488...

Nu har Apple uppfunnit en helt ny nivå av höga priser. Eizo är kända för superkvalitet och har haft priser där efter, men Apple dubblar marknadspriset! Jag skulle nästan alla lägen välja två Eizo ColorEdge CG319X före en Pro Display XDR.

Det känns nästan som att Apples nya skärm är ett smycke. Den lilla grupp som utan någon som helst reflektion köper en ny och välutrustad Mac Pro kan markera detta med att även köpa Pro Display XDR, så att de skiljer sig från vanliga dödliga som "bara" har råd med nya Mac Pro.

Apples priser och tillval börjar påminna om supersportbilar. Där kan någon ovanlig lackering enkelt passera 100 tusen, eller en liten behållare i kolfiber kan kosta 60 000 kr.

Tim skrattar hela vägen till banken.

Eizo tävlar väl inte med referns monitorer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-15 20:19
Ursprungligen av juanito:

Eizo tävlar väl inte med referns monitorer?

Nej, problemet är väl inte vad skärmen kostar, utan att Apple inte har några skärmar för de som inte kör iMac, och som inte sysslar med färgläggning av filmer med stor budget. Skärmen jämförs med skärmar som kostar flera hundratusen kronor, och verkar vara mycket rimligt prissatt jämfört med konkurrensen.

Med det sagt är den verkligen inget för mig. Knappt för någon.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-15 22:14
Ursprungligen av juanito:

Eizo tävlar väl inte med referns monitorer?

Va, ehhh?
Eizo är ju "das referenz". Blanda inte ihop deras kontorsskärmar, FlexScan, med de avsedda för bildhantering, ColorEdge. Dolby själva rekommenderade just en Eizo skärm i samma serie som den jag föreslog ovan som ersättare, när Dolby befann sig mellan modeller förra gången. Källa:
http://www.engstroms.nu/SE/Catalog/monitor/mo...

Sedan kan säkert de dyra bildskärmarna från Dolby och Sony erbjuda andra fördelar, ex. att de kan kalibrera med deras inspelningsutrustning. Vilket kan vara en anledning till att Eizo inte är lika vanligt för video som för stillbild inom stora produktioner.

  • Medlem
  • International user
  • 2019-12-16 13:32
Ursprungligen av iSweden:

Va, ehhh?
Eizo är ju "das referenz". Blanda inte ihop deras kontorsskärmar, FlexScan, med de avsedda för bildhantering, ColorEdge. Dolby själva rekommenderade just en Eizo skärm i samma serie som den jag föreslog ovan som ersättare, när Dolby befann sig mellan modeller förra gången. Källa:
http://www.engstroms.nu/SE/Catalog/monitor/mo...

Sedan kan säkert de dyra bildskärmarna från Dolby och Sony erbjuda andra fördelar, ex. att de kan kalibrera med deras inspelningsutrustning. Vilket kan vara en anledning till att Eizo inte är lika vanligt för video som för stillbild inom stora produktioner.

Intressant, jag hade fått för mig att eizo skiftat till mera konsument produkter.
Nåja lite last gammal. Senast jag satt framför en eizo var det CRT som gällde.
Men trevligt att de ännu håller ångan uppe då.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-16 14:01
Ursprungligen av Ylan:

Nej, problemet är väl inte vad skärmen kostar, utan att Apple inte har några skärmar för de som inte kör iMac, och som inte sysslar med färgläggning av filmer med stor budget. Skärmen jämförs med skärmar som kostar flera hundratusen kronor, och verkar vara mycket rimligt prissatt jämfört med konkurrensen.

Med det sagt är den verkligen inget för mig. Knappt för någon.

Vänligen, Ylan

Nu förstår jag inte riktigt ditt inlägg här. Du vill att Apple skall tillhandahålla en lågbudgetskärm så att du kan koppla den till en Mac Pro?

Eller tänker du på Mac Mini som säljs som en BYODKM.

Alla andra av Apples enheter har en skärm, som i de allra flesta fall, är bättre än vad du betalar för.

Mac Pro är till för verkliga proffs (och de med extra mycket pengar), inte vi som tror att vi är proffs, hur gärna vi än vill. Och de flesta där har förmodligen råd med denna skärm, även om de väljer någon annan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-16 21:27
Ursprungligen av MatsOlov:

Nu förstår jag inte riktigt ditt inlägg här. Du vill att Apple skall tillhandahålla en lågbudgetskärm så att du kan koppla den till en Mac Pro?

Eller tänker du på Mac Mini som säljs som en BYODKM.

Alla andra av Apples enheter har en skärm, som i de allra flesta fall, är bättre än vad du betalar för.

Mac Pro är till för verkliga proffs (och de med extra mycket pengar), inte vi som tror att vi är proffs, hur gärna vi än vill. Och de flesta där har förmodligen råd med denna skärm, även om de väljer någon annan.

Det jag menar är att många proffs som skulle ha glädje av en fet burk inte lägger färg i dyra filmproduktioner. Jag tror att Apple gjorde en miss när de lade ned sin skärmproduktion.

Jag kör själv på en iMac från 2017 och är mycket nöjd med skärmen. Jag förstår varför det inte kom någon 5K-skärm när iMac kom, då de inte kunde skyffla data till den. Men nu?

Om jag skulle köpa en burk nu (vilket jag n.b. inte skall göra) skulle det kanske bli en MBP, och jag skulle gärna ha en 5K skärm som i min iMac till en sådan. Och då hade det fått bli en LG. Jag bara undrar varför Apple låter dessa pengar ligga på bordet. Som du helt korrekt konstaterar är Apples nya skärm inte för mig.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2019-12-17 09:24
Ursprungligen av Ylan:

Det jag menar är att många proffs som skulle ha glädje av en fet burk inte lägger färg i dyra filmproduktioner. Jag tror att Apple gjorde en miss när de lade ned sin skärmproduktion.

Jag kör själv på en iMac från 2017 och är mycket nöjd med skärmen. Jag förstår varför det inte kom någon 5K-skärm när iMac kom, då de inte kunde skyffla data till den. Men nu?

Om jag skulle köpa en burk nu (vilket jag n.b. inte skall göra) skulle det kanske bli en MBP, och jag skulle gärna ha en 5K skärm som i min iMac till en sådan. Och då hade det fått bli en LG. Jag bara undrar varför Apple låter dessa pengar ligga på bordet. Som du helt korrekt konstaterar är Apples nya skärm inte för mig.

Vänligen, Ylan

Jag tror Apple anser att det inte finns tillräckligt många som skulle vilja köpa en Applebrandad LG-skärm för att de skulle vara lönsamt. Skulle du lägga 4, 5 eller 6 tusen mer för att få en -logo på en LG-skärm?

Apple försökte tidigare med egna skärmar men många tog en annan skärm som var billigare. Jag vet det för jag jobbade på en Apple Service Provider under 00-talet. Eizo var populärt bland grafiker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-19 11:40
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror Apple anser att det inte finns tillräckligt många som skulle vilja köpa en Applebrandad LG-skärm för att de skulle vara lönsamt. Skulle du lägga 4, 5 eller 6 tusen mer för att få en -logo på en LG-skärm?

Apple försökte tidigare med egna skärmar men många tog en annan skärm som var billigare. Jag vet det för jag jobbade på en Apple Service Provider under 00-talet. Eizo var populärt bland grafiker.

Så kan det förstås vara. Men om de kan sälja den billigaste 27" iMacen för 22 866,00 kr inkl. moms är det väl inte självklart att Apples monitor skulle vara så mycket dyrare än LG:s.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-12-23 00:52
Ursprungligen av torbjorneklund:

Hjulen kostar 4400 kr. Vill till att de presterar därefter

Till Volvon eller till datorn?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-12-23 00:57
Ursprungligen av juanito:

Eizo tävlar väl inte med referns monitorer?

?

Sedan NEC tyvärr dragit sig tillbaka så är det nästan endast Eizo som gäller som referensskärmar för alla yrkesmänniskor som jobbar med foto och bilder.

Ursprungligen av omartint:

?

Sedan NEC tyvärr dragit sig tillbaka så är det nästan endast Eizo som gäller som referensskärmar för alla yrkesmänniskor som jobbar med foto och bilder.

Folk verkar ha svårt att förstå att det är olika krav på en monitor/skärm för foto eller för rörligt material ( även för spel också så klart).

En skärm som är bra för foto behöver inte automatiskt passa att gradea på tex.

Förhoppningen är ju att Apple gjort världens bästa allround skärm.

Ursprungligen av omartint:

Till Volvon eller till datorn?

Till datorn alltså, jag tänker mig att det säkert finns ett behov av dessa hjul men jag har inte klurat ut det än.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2019-12-23 13:50
Ursprungligen av jurassic579:

Folk verkar ha svårt att förstå att det är olika krav på en monitor/skärm för foto eller för rörligt material ( även för spel också så klart).

En skärm som är bra för foto behöver inte automatiskt passa att gradea på tex.

Exakt!

Finns massor av olika varianter av skärmar som är avsedda för helt olika typer av användande och områden på den yrkesmässiga/entusiast-sidan (själv så fotar jag mycket, men filmar nästan inget).

Sedan så är det ju helt andra skärmar som är bäst för spel (hög Hz/FPS, variabel sync; FreeSync, G-sync, etc.) eller för att visa TV/film (HDR, Dolby Vision, etc.).

Extremt svårt (för att inte säga nästan omöjligt) att göra en skärm som är bra på allt och för alla. Kommer alltid att bli en rad olika typer av sämre kompromisser. Få som är villiga att acceptera de kompromisserna (om man är inne på ett av områdena som man bryr sig om).

Därav att vi för alltid kommer se an massa olika typer av skärmar som är inriktade på väldigt olika användare och områden.

Bevaka tråden