Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder utan ordning eller tema

Tråden skapades och har fått 640 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Småkass bild, men hyllade Apple lite den 10e.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-18 15:22

Bilfråga, var är jag?

Ursprungligen av reboot81:

Bilfråga, var är jag?

Du är framför mobilen!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-09-19 12:47
Ursprungligen av SweSG:

Du är framför mobilen!

Glömde säga att det är i en native Apple app: anteckningar -> + -> Scanna dokument, ta bild, klicka på bild, välj filter (tre cirklar).

Så här kan det se ut om hästen vägrar hoppa och det blir en viljornas kamp (hon provade tre gånger och gav sedan upp då ekipaget blev diskat:

7R309132 by Lars Hernborg, on Flickr

Trodde det skulle bli en massa nya bilder från dom nya iPhonesen men nope, så jag får väl fylla ut med några av mina senaste då:

Morgondimma:

7R301659 by Lars Hernborg, on Flickr

7R301664 by Lars Hernborg, on Flickr

7R301667 + 69 Pano by Lars Hernborg, on Flickr

7R301671 by Lars Hernborg, on Flickr

Hästaction:
Sluta bra för både ryttare och häst, lyckades reda ut det hela och fortsätta.

2 i 7R302401 by Lars Hernborg, on Flickr
Gillar ansiktet etc.

7R301816 by Lars Hernborg, on Flickr
Bara vackert.

7R301821 by [url="https://www.flickr.com/photos/cekari/"]Lars
Bara vackert.

7R301937 by Lars Hernborg, on Flickr

7R301947 by Lars Hernborg, on Flickr

7R301958 by Lars Hernborg, on Flickr

7R301995 by Lars Hernborg, on Flickr

7R302004 by Lars Hernborg, on Flickr

Förmiddagsmåne med en klarblå himmel.

7R305819-Enhanced by Lars Hernborg, on Flickr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-10-22 08:29
Ursprungligen av CekariYH:

Häftigt, ser fram emot lite bilder

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-11-01 22:18

Samlade kraft för att byta ut en mycket illalåtande fläkt i min iMac idag. Den limmade skärmen är inte trevlig att demontera/montera men jag har nu en knäpptyst dator igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-01 23:38
Ursprungligen av joakimo:

Samlade kraft för att byta ut en mycket illalåtande fläkt i min iMac idag. Den limmade skärmen är inte trevlig att demontera/montera men jag har nu en knäpptyst dator igen.

Samsung-SSDn hade du redan fixat i en tidigare operation?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-11-01 23:55
Ursprungligen av IngoX:

Samsung-SSDn hade du redan fixat i en tidigare operation?

Japp, den har varit på plats i några år sedan jag öppnade datorn senast. Hade tidigare en Fusion drive där den mekaniska disken kraschade, passade då på att byta till SSD.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-02 00:26

Apropå den andra tråden om iPhone 11 Pro:s förträfflighet med kvälls/nattbilder

Denna från iPhone XS Max är för mig minst lika bra

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-02 07:47
Ursprungligen av zinned:

Apropå den andra tråden om iPhone 11 Pro:s förträfflighet med kvälls/nattbilder

Denna från iPhone XS Max är för mig minst lika bra

Det vet vi ju inte eftersom vi inte har något att jämför med ?

Hur länkar du till Flickr?

Ursprungligen av CekariYH:

Så här kan det se ut om hästen vägrar hoppa och det blir en viljornas kamp (hon provade tre gånger och gav sedan upp då ekipaget blev diskat:
https://live.staticflickr.com/65535/48734164918_4aaf345b99_k.jpg7R309132 by Lars Hernborg, on Flickr

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-21 21:23
Ursprungligen av joakimo:

En morgonpromenad på Södertörn med ett trevligt möte för ett par dagar sedan.
https://live.staticflickr.com/65535/49248503838_19fbc52477_b.jpgRed fox with mouse by Joakim Östberg, on Flickr

Otroligt!
Berätta mer om hur bilden blev till.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-12-21 22:16
Ursprungligen av iSweden:

Otroligt!
Berätta mer om hur bilden blev till.

Planen för dagen var att fotografera forsande vatten med långa slutartider med mitt 24-70mm. Efter en stund kom ett djur gående i lugnt tempo bredvid mig och gick vidare. Det var räven.

Första bilden jag tar är med 1,6s slutartid pga. överraskningen och att kameran är inställd för forsande vatten.

Bytte snart till 150-450mm och såg snart räven igen som höll på att gräva efter något. En kort stund senare började ett pipande ljud visa sig och räven hade hittat en mus som den sen kom fram till mig med. Luktade på mina fötter och gick vidare…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-21 22:39
Ursprungligen av joakimo:

Planen för dagen var att fotografera forsande vatten med långa slutartider med mitt 24-70mm. Efter en stund kom ett djur gående i lugnt tempo bredvid mig och gick vidare. Det var räven.

Första bilden jag tar är med 1,6s slutartid pga. överraskningen och att kameran är inställd för forsande vatten.

Bytte snart till 150-450mm och såg snart räven igen som höll på att gräva efter något. En kort stund senare började ett pipande ljud visa sig och räven hade hittat en mus som den sen kom fram till mig med. Luktade på mina fötter och gick vidare…

Tack! Hur långt bort från dig befann sig räven när du tog den skarpa bilden? Det var en ovanligt orädd räv. Hade du suttit stilla länge? Det var inte så att räven försökte ställa sig in hos dig och lämnade bytet hos dig? Detta händer ju ibland när djur misstolkar.

Lägg upp bilden på en nätbaserad bildbyrå-sajt och se om den genererar lite inkomst

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2019-12-21 22:51
Ursprungligen av iSweden:

Tack! Hur långt bort från dig befann sig räven när du tog den skarpa bilden? Det var en ovanligt orädd räv. Hade du suttit stilla länge? Det var inte så att räven försökte ställa sig in hos dig och lämnade bytet hos dig? Detta händer ju ibland när djur misstolkar.

Lägg upp bilden på en nätbaserad bildbyrå-sajt och se om den genererar lite inkomst

Runt 1,5m. Fotograferad med 150mm brännvidd.

Jag satt ner på en sten en liten bit bort under några minuter. 10 meter bort under ca 3-5 minuter.

Digitaliserade några diabilder från 1985...

Ändrat: 24 oktober 1985 var det ju.

Senast redigerat 2020-01-06 10:22
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-06 07:01
Ursprungligen av johan_tanying:

Digitaliserade några diabilder från 1987...

Ja tänk, då fotade man med dia för att det gav överlägsen detaljskärpa och färger jämfört med färgnegativ/papper.

Minns du var det var för kamera/objektiv?

10 år senare fanns det galningar som fabulerade om att digitala bilder kanske skulle slå ut kemisk film i framtiden. Att pixlar på en digital ljussensor någonsin skulle kunna tävla med rena silveratomer, ja det övergick min tro. Då.

Ursprungligen av IngoX:

Ja tänk, då fotade man med dia för att det gav överlägsen detaljskärpa och färger jämfört med färgnegativ/papper.

Minns du var det var för kamera/objektiv?

10 år senare fanns det galningar som fabulerade om att digitala bilder kanske skulle slå ut kemisk film i framtiden. Att pixlar på en digital ljussensor någonsin skulle kunna tävla med rena silveratomer, ja det övergick min tro. Då.

Troligen var det min egen Pentax Super A med 50 mm/1.4. Annars möjligen jobbets Nikon FE2 med 50/1.2.

Men bilden är förresten inte scannad utan avfotad med min Pentax K-5 med 100 mm macro direkt in i diaprojektorn. _Mycket_ snabbare än min diascanner. Fotar i RAW, men inte ens det kan rätta till en del färgskiftningar som uppkommit genom åren... Agfa CT18 har klarat sig bra men den 1983 då nya CT200 är helt kass. I synnerhet när de suttit i glasramar där färgskiftningarna är olika mot kanterna och i mitten. Ovanstående bild är nog Ektachrome 100 vilken har klarat sig helt ok, liksom Agfa CT100 och Kodachrome (förstås). Jag testade tydligen någon enstaka rulle Sakurachrome tagen 1982 - helkass idag.

Skall också ha någon rulle med den skojiga hexagonala kartongen men det omöjliga namnet: Barfen. Vet inte hur den klarat sig dock.

Haga Nygata har dock klarat sig bättre i verkligheten sedan 1985 än många filmsorter!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2020-01-06 11:50
Ursprungligen av johan_tanying:

Ändrat: 24 oktober 1985 var det ju.

Lite profetiskt att du redan 1985 fotade av en bild av en aiphone.

Volkanö

experiment med grönt

Vi klistrar den här tråden för att se om det ger lite ökad aktivitet. / Mod

Bevaka tråden