Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: iPhone utan laddport lanseras 2021

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet inte hur det är med er men min lightningport på telefonen är mer eller mindre oanvänd, så skulle det fungera med en telefon som helt saknar laddningsport?

Läs hela artikeln här

Det borde väl innebära att både laddningsplatta och Airpods medföljer?

För egen del är jag mer nyfiken på Iphone SE 2 plus. Den låter smarrig och verkar påminna om Samsung S10e.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2019-12-06 09:11

Hur fn laddar man ute då?
Kanske bära med sig trådlös laddare hehe.

Det skulle inte förvåna mig om Apple gör en sådan olycklig förändring. Trådlöst i all ära men det finns många gånger då jag faktiskt uppskattar att kunna lägga telefonen på laddning med en kabel eller kunna ansluta hörlurar utan att oroa mig över batteritid.

Har hellre usb-c port än ingen port alls

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-12-06 09:29
Ursprungligen av mcrj:

Hur fn laddar man ute då?
Kanske bära med sig trådlös laddare hehe.

När jag var i Malmö i somras fanns bänkar med solcellsdriven laddning, de hade även trådlöst.

Hoppas de släpper en officiell trådlös carplay-dongel då, trist att behöva byta bil bara för att man köpt en ny telefon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-06 12:51

De kommer inte att plocka bort Lightning-porten förrän de har stöd för trådlös CarPlay OOTB iaf...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-06 14:11

Tja, visst skulle det fungera. Men det skulle bli väldigt bökigt. Qi måste utvecklas mer och finnas lite här och där isåfall. Jag är en riktig mötesråtta och skulle behöva vara säker på att många mötesrumsbord har laddningsplattor.

Jag fick möjlighet att ha ett möte med ledningen för en av de största leverantörerna av skrivbord(eller de fick möjlighet att träffa mig..?). Det här var lite mer än ett år sedan. Inte för att mötet handlade om trådlös laddning, men jag passade på att fråga hur de såg på trådlös laddning mer allmänt inbäddat i deras produkter. De tre som deltog på mötet, inkl koncernchef, var helt svarslösa. Man ringde kallade in produktionschefen som var lika frågande han. De tittade lite misstänksamt på mig när jag sa att det vore nog bra om de kollade upp detta lite mer... Mötet var som sagt var om helt andra saker.

Tycker om lightning, och usb-c. Gärna någon av dessa som nödlösning även om de kan få vara bäddade bakom en fin gummiflärp eller dylikt. Helt utan kontakt vågar jag inte sträcka mig ännu, äöven om det är en bit bort i ljuva framtiden. (Finns ju även andra saker som vill kunna kopplas ihop mer än laddning)

Ursprungligen av N_Micke:

Tycker om lightning, och usb-c. Gärna någon av dessa som nödlösning även om de kan få vara bäddade bakom en fin gummiflärp eller dylikt. Helt utan kontakt vågar jag inte sträcka mig ännu, äöven om det är en bit bort i ljuva framtiden. (Finns ju även andra saker som vill kunna kopplas ihop mer än laddning)

Nej för fan! Inga jävla flärpar ?

Ursprungligen av Erik Sjölund:

Nej för fan! Inga jävla flärpar ?

Gummiflärps-täckt-kontakt är bättre än ingen kontakt alls i min värld

Fast å andra sidan, vem vet vad för trådlös laddning vi har 2021. Kanske ett stort magnetfält hela stan som laddar batteriet ständigt som 6 G anslutningen tickar, cancern utrotad av strålningen och tredje ögat i pannan börjar gro när vi går mot det yttersta av medvetanden

Kanske en magsafeliknande kontakt som laddar induktivt genom glaset, mer koncentrerat?

Ursprungligen av Json_81:

Hoppas de släpper en officiell trådlös carplay-dongel då, trist att behöva byta bil bara för att man köpt en ny telefon.

Eller så köper man bara en sån här:

https://www.teknikdelar.se/deltaco-tradlos-bi...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-12-09 07:27
Ursprungligen av Hank Solo:

Eller så köper man bara en sån här:

https://www.teknikdelar.se/deltaco-tradlos-bi...

Hur tänker du att den ska hjälpa?

Qi laddning lämnar mycket att önska. Sony har gått tillbaka till trådladdning på deras senaste mobiler troligen för att de insåg att det förkortar batterilivslängden med Qi tekniken. Särskilt om man laddar med fodral som kan generera mycket värme.
Så att ha enbart trådlös laddning som alternativ ser jag som riskabelt. Såvida inte Apple har nån ny bättre teknik i pipelinen?
Eller att Qi standarden som sådan utvecklas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-14 17:33

Detta är inte förvånande. Allt går enligt plan.

En iPhone helt utan mekaniska kontakter har varit designmålet sedan länge. Målet har varit att likna en glasskiva. Med glas på fram och baksidan och utan portar så börjar iPhone verkligen likna en glasskiva.
Frågan är vad Apple gör med knapparna för sleep och volym upp/ned?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-12-14 17:49
Ursprungligen av iSweden:

Detta är inte förvånande. Allt går enligt plan.

En iPhone helt utan mekaniska kontakter har varit designmålet sedan länge. Målet har varit att likna en glasskiva. Med glas på fram och baksidan och utan portar så börjar iPhone verkligen likna en glasskiva.
Frågan är vad Apple gör med knapparna för sleep och volym upp/ned?

Tar bort dem..??

Ursprungligen av iSweden:

Detta är inte förvånande. Allt går enligt plan.

En iPhone helt utan mekaniska kontakter har varit designmålet sedan länge. Målet har varit att likna en glasskiva. Med glas på fram och baksidan och utan portar så börjar iPhone verkligen likna en glasskiva.
Frågan är vad Apple gör med knapparna för sleep och volym upp/ned?

Ja fast Apple känner jag har mer gått tillbaka till lite mer funktion än bara design.
Som senaste Macen med lite tjockare tangentbord istället för butterfly mekanismen.

En enda glasenhet utan hål/kontakter var kanske designmålet förut.
Men nu är Jony Ive borta. Men vi får väl se. Det är bara tidiga rykten.

1
Bevaka tråden