Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagra endast kontakter och nyckelring i iCloud och ta bort dokument från iCloud Drive

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill endast lagra mina kontakter, hitta min min mac/iphone/ipad och nyckelring på icloud men nu helt plötsligt ligger alla mina dokument i icloud. När jag kryssar ur icloud drive står det att mina dokument kommer att raderas från datorn men att nya dokument hamnar lokalt på hårddisken. Jag har redan en extern hårddisk som säkerhetskopierar datorn. Jag vill verkligen inte ha något på icloud eftersom jag inte litar på säkerheten där. Har försökt kopiera filerna till en egen mapp för att icloud inte ska komma åt dem men det går inte. Någon som vet hur man gör?

Senast redigerat 2019-12-05 19:20
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-02 20:05

Om det trilskas så borde det väl gå att hålla ned Alt-knappen och dra för att skapa kopior?

Ursprungligen av SaraJenny:

Jag vill verkligen inte ha något på icloud eftersom jag inte litar på säkerheten där.

Härligt att inte lita på säkerheten hos planetens rikaste företag. ?

Vad är det du inte litar på? Eller är det bara tanken på att ha en (säkerhets)kopia av dina filer på en annan plats än på din dator?

/nyfiken

Senast redigerat 2019-12-02 22:25
Ursprungligen av iSweden:

Om det trilskas så borde det väl gå att hålla ned Alt-knappen och dra för att skapa kopior?

Ska prova det, tack för tipset

Ursprungligen av carlsson:

Härligt att inte lita på säkerheten hos planetens rikaste företag. ?

Vad är det du inte litar på? Eller är det bara tanken på att ha en (säkerhets)kopia av dina filer på en annan plats än på din dator?

/nyfiken

Jag har inget emot ny teknik och älskar Apple. Google, FB, IG kartlägger hela ens liv på nätet. Ville bara ha ett ställe som BARA är mitt om du förstår vad jag menar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-03 11:56
Ursprungligen av SaraJenny:

Jag har inget emot ny teknik och älskar Apple. Google, FB, IG kartlägger hela ens liv på nätet. Ville bara ha ett ställe som BARA är mitt om du förstår vad jag menar.

Du gör ingen backup av din iPhone då heller?

Ursprungligen av zinned:

Du gör ingen backup av din iPhone då heller?

Jo lokalt på min dator.

Det är självklart upp till var och en, och jag känner flera som har olust inför lagring på nätet.

Men det viktigaste då: Har du en backup av din dator? Gärna en off-site om huset brinner ner. Det är precis det man får med en iCloud-lagring, så jag brukar förespråka det.
Men som sagt, det är upp till var och en.

Ursprungligen av carlsson:

Det är självklart upp till var och en, och jag känner flera som har olust inför lagring på nätet.

Men det viktigaste då: Har du en backup av din dator? Gärna en off-site om huset brinner ner. Det är precis det man får med en iCloud-lagring, så jag brukar förespråka det.
Men som sagt, det är upp till var och en.

Nej har den externa backuppen hemma, funderar på hur jag tar bort synkningen till icloud, raderar jag en fil på icloud försvinner den även från datorn och viseversa. Dvs jag vågar inte radera det som nu ligger på icloud för då raderas det helt på datorn också?

Ursprungligen av SaraJenny:

Nej har den externa backuppen hemma, funderar på hur jag tar bort synkningen till icloud, raderar jag en fil på icloud försvinner den även från datorn och viseversa. Dvs jag vågar inte radera det som nu ligger på icloud för då raderas det helt på datorn också?

Mig veterligen, stänger du av iCloud Drive i systeminställningar, så raderas inte de lokala filerna.

Ursprungligen av carlsson:

Mig veterligen, stänger du av iCloud Drive i systeminställningar, så raderas inte de lokala filerna.

Okej... hmmm

Den enda gången det borde kunna hända är om du har mer lagringsutrymme på iCloud Drive än vad du har på din hårddisk. Då finns det ju ingen chans för systemet att lagra filer som du inte har plats med.

Jag har själv stängt av och satt på iCloud Drive flera gånger under årens lopp, av olika anledningar. Inga filer har försvunnit, det enda problemet är att synkningen ibland kan ta sjukt lång tid...

Det är min erfarenhet i vilket fall.

Ursprungligen av carlsson:

Den enda gången det borde kunna hända är om du har mer lagringsutrymme på iCloud Drive än vad du har på din hårddisk. Då finns det ju ingen chans för systemet att lagra filer som du inte har plats med.

Jag har själv stängt av och satt på iCloud Drive flera gånger under årens lopp, av olika anledningar. Inga filer har försvunnit, det enda problemet är att synkningen ibland kan ta sjukt lång tid...

Det är min erfarenhet i vilket fall.

Jag har gott om plats på hårddiskarna..

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-03 16:12
Ursprungligen av SaraJenny:

Jag har gott om plats på hårddiskarna..

Filer på datorn och en extern hårddisk är inte en backup. Speciellt inte när du har dom på samma ställe.
Att inte lita på Apple är att vara paranoid.

Ursprungligen av Innis:

Filer på datorn och en extern hårddisk är inte en backup. Speciellt inte när du har dom på samma ställe.
Att inte lita på Apple är att vara paranoid.

Så en extern extra hårddisk som säkerthetskopierar med Timemachine från min dator är inte en backup??? Vad gäller att vara paranoid så vet du ingenting om mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-03 16:30
Ursprungligen av SaraJenny:

Så en extern extra hårddisk som säkerthetskopierar med Timemachine från min dator är inte en backup??? Vad gäller att vara paranoid så vet du ingenting om mig.

Jag tror det som menades var att om du får inbrott, brand eller liknande så är du körd. Då har du ingen backup. Inte heller om din externa disk skulle fallera.

Ursprungligen av zinned:

Jag tror det som menades var att om du får inbrott, brand eller liknande så är du körd. Då har du ingen backup. Inte heller om din externa disk skulle fallera.

No shit Sherlock ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-03 18:11
Ursprungligen av SaraJenny:

Så en extern extra hårddisk som säkerthetskopierar med Timemachine från min dator är inte en backup??? Vad gäller att vara paranoid så vet du ingenting om mig.

Nej det är inte en säker backup för vad händer om du får inbrott, eller att det brinner? Har du kvar din backup av dina dokument då?
Att inte tro att dokument som ligger i iCloud är säkrare än en lokal hårddisk är säkrare så är man paranoid. Filer som ligger i iCloud har flerfaldig redundans.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-12-03 18:57

När man inaktiverar iCloud Drive får man frågan.
Det är bara att behålla en kopia helt enkelt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-04 03:13
Ursprungligen av SaraJenny:

Jag vill endast lagra mina kontakter, hitta min min mac/iphone/ipad och nyckelring på icloud … Jag vill verkligen inte ha något på icloud eftersom jag inte litar på säkerheten där. …

Du litar inte på säkerheten på iCloud, men vill förvara det allra heligast/hemligast/mest värdefulla där?

Självklart ska du spara dina grejjer där du vill ha dem, men jag kan inte låta bli att ifrågasätta.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-04 03:26
Ursprungligen av SaraJenny:

Så en extern extra hårddisk som säkerhetskopierar med Timemachine från min dator är inte en backup???

Jo det är vad man kallar för backup, mer precist en del av ett säkert backupsystem, vilket jag tror Innis syftar på.

Ursprungligen av Innis:

Nej det är inte en säker backup för vad händer om du får inbrott, eller att det brinner? Har du kvar din backup av dina dokument då?
Att inte tro att dokument som ligger i iCloud är säkrare än en lokal hårddisk är säkrare så är man paranoid. Filer som ligger i iCloud har flerfaldig redundans.

Det som sparas i iCloud är krypterat. SaraJenny är inte automatiskt paranoid, men du har helt rätt i att iCloud är säkrare än dator+extern hårddisk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-12-04 09:11
Ursprungligen av SaraJenny:

No shit Sherlock ?

Ok, jag försöker vara behjälplig med en närmare beskrivning och du kommer med attityd. Detta i en tråd där du har foliehatten på men önskar hjälp.

Ha en trevlig dag då, lycka till.

Ursprungligen av zinned:

Ok, jag försöker vara behjälplig med en närmare beskrivning och du kommer med attityd. Detta i en tråd där du har foliehatten på men önskar hjälp.

Ha en trevlig dag då, lycka till.

Det var inte menat som tyket bara kul, tack för dina svar ska ta av mig foliehatten...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-04 13:00
Ursprungligen av SaraJenny:

Det var inte menat som tyket bara kul, tack för dina svar ska ta av mig foliehatten...

För min skull får du gärna lagra på disketter och med vilket skäl som helst – kanske leder motståndsrörelse i Ukraina, har statshemligheter eller har andra specifika krav. Bara du tar ett medvetet beslut.

Bilanalogier är kul, och känner mig skrivsugen så jag drar två:

Jag kan garantera att din externa hårddisk i någon omfattning just nu är trasig. Det finns ställen där det ska lagras en 1 eller 0 på disken, men som är skadade. Ungefär som slumpvisa rostangrepp på en bil. Hårddisken lär sig var dessa trasig områden är, men ibland sker skadan innan den lär sig och då är det kört. iCloud lider inte av detta.

iCloud är som att sätta sig i en ny Volvo. Den är mycket säker. Och med säker menas relativt till andra fordon, tex en Opel Kadett från 1992, och förutsatt att man använder bilen korrekt.

På samma sätt är iCloud säkert, smidigt och användarvänligt. Och samtidigt valfritt.

Om vi återgår till din fråga, har du fått svar på frågan?

Ursprungligen av reboot81:

För min skull får du gärna lagra på disketter och med vilket skäl som helst – kanske leder motståndsrörelse i Ukraina, har statshemligheter eller har andra specifika krav. Bara du tar ett medvetet beslut.

Bilanalogier är kul, och känner mig skrivsugen så jag drar två:

Jag kan garantera att din externa hårddisk i någon omfattning just nu är trasig. Det finns ställen där det ska lagras en 1 eller 0 på disken, men som är skadade. Ungefär som slumpvisa rostangrepp på en bil. Hårddisken lär sig var dessa trasig områden är, men ibland sker skadan innan den lär sig och då är det kört. iCloud lider inte av detta.

iCloud är som att sätta sig i en ny Volvo. Den är mycket säker. Och med säker menas relativt till andra fordon, tex en Opel Kadett från 1992, och förutsatt att man använder bilen korrekt.

På samma sätt är iCloud säkert, smidigt och användarvänligt. Och samtidigt valfritt.

Om vi återgår till din fråga, har du fått svar på frågan?

Ja och nej, vill rensa bort gammal skit i dokumenten men skulle vilja att man kunde välja vilken mapp som läggs upp i icloud och inte hela rubbet under "Dokument".

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-12-04 14:01
Ursprungligen av SaraJenny:

Ja och nej, vill rensa bort gammal skit i dokumenten men skulle vilja att man kunde välja vilken mapp som läggs upp i icloud och inte hela rubbet under "Dokument".

Du kan välja att synka mapparna Skrivbord och Dokument, eller så väljer du att inte göra det. Det är det alternativ som ges med iCloud Drive. Bara ta bort krysset under inställningarna för iCloud Drive så är problemet löst.

Ursprungligen av Gäddnos:

Du kan välja att synka mapparna Skrivbord och Dokument, eller så väljer du att inte göra det. Det är det alternativ som ges med iCloud Drive. Bara ta bort krysset under inställningarna för iCloud Drive så är problemet löst.

Okej tack.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-12-04 14:44

Du kan ju skapa en mapp som heter Dokument-lokalt där du kan lägga sådant du inte vill synka till iCloud.

Ursprungligen av kenjon:

Du kan ju skapa en mapp som heter Dokument-lokalt där du kan lägga sådant du inte vill synka till iCloud.

Det har jag gjort nu

1
Bevaka tråden