Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intel Core processor i7 2,9 GHz mot nya

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte ev. köpa den nya Apple Macbook Pro 16. Det verkar ändå att min MBP har fortfarande bra prestanda med tanke på
dess Intel Core processor i7 2,9 GHz. Kan det vara stor skillnad prestandamässigt för samma processor fast 6 kärnor?
Den är lite långsam att reagera ibland. Det kanske beror på ramminnet som är bara 8 GB 1600 MHz DDR3. Det kanske går att utöka minnet på min MBP 13 tum (mitten av 2012)?

Ursprungligen av calinou:

...Kan det vara stor skillnad prestandamässigt för samma processor fast 6 kärnor?...

Det är inte ”samma fast 6 kärnor”. Det finns tio generationer av Intel Core-processorerna. Din 2012:a har tredje generationen. Den nya 16-tummaren har nionde generationen.

Så det är mycket mer som skiljer i processorn, än bara antalet kärnor.

Senast redigerat 2019-11-28 19:19
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-28 14:40
Ursprungligen av calinou:

Tänkte ev. köpa den nya Apple Macbook Pro 16. Det verkar ändå att min MBP har fortfarande bra prestanda med tanke på
dess Intel Core processor i7 2,9 GHz. Kan det vara stor skillnad prestandamässigt för samma processor fast 6 kärnor?
Den är lite långsam att reagera ibland. Det kanske beror på ramminnet som är bara 8 GB 1600 MHz DDR3. Det kanske går att utöka minnet på min MBP 13 tum (mitten av 2012)?

Ja...det går att sätta i 16GB

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte ”samma fast 6 kärnor”. Det finns tio generationer av Intel Core-processorerna. Din 2012:a har tredje generationen. Den nya 16-tummaren har nionde generationen.

Så det är mycket mer som skiljer i processorn, än bara antalet kärnor.

Tack för info. Många parametrar att ta hänsyn till fast det är i7 vilket som man skulle tro är ganska aktuell.

Ursprungligen av Innis:

Ja...det går att sätta i 16GB

https://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+13-I...

Tack för tipset. Då ska jag kanske börja med att utöka ramminnet. Verkar inte vara så svårt att installera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-29 20:31
Ursprungligen av calinou:

Tack för info. Många parametrar att ta hänsyn till fast det är i7 vilket som man skulle tro är ganska aktuell.

JAg är ingen expert, men skillnaden måste anses som avsevärd. Om man betänker "Moors lag" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Moores_lag) kan man nog konstatera att avsevärd skillnad är i underkant.

Ursprungligen av calinou:

...fast det är i7 vilket som man skulle tro är ganska aktuell.

Namnet ”i7” har använts i många år, på massor av olika processorer. Om du ska se hur aktuell den är, så måste du titta på hela namnet, t.ex ”i7-3520M”, där trean säger att det är tredje generationen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Namnet ”i7” har använts i många år, på massor av olika processorer. Om du ska se hur aktuell den är, så måste du titta på hela namnet, t.ex ”i7-3520M”, där trean säger att det är tredje generationen.

Den information hittar jag inte någonstans. Utan att begripa mig på tekniska detaljer så antar jag att i7 är väl bättre är den innan som har lägre siffra dvs i5 och eftersom det verkar inte finnas i8 så är väl min slutsats att i7 är ganska aktuell.

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-11-29 22:56
Ursprungligen av calinou:

Utan att begripa mig på tekniska detaljer så antar jag att i7 är väl bättre är den innan som har lägre siffra dvs i5 och eftersom det verkar inte finnas i8 så är väl min slutsats att i7 är ganska aktuell.

I7 kom hösten 2008, i5 kom våren 2009. Det är inte så enkelt alltid att bara titta på en siffra. Båda är aktuella i nyare modeller som har andra siffror efter 5:an och 7:an.

Ursprungligen av calinou:

Den information hittar jag inte någonstans...

Här finns lite läsning i ämnet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core

Ursprungligen av calinou:

...Utan att begripa mig på tekniska detaljer så antar jag att i7 är väl bättre är den innan som har lägre siffra...

I7 är inte en efterträdare till i5. Båda finns inom respektive generation.

Bara för att en produkt har en siffra i sitt namn, så betyder det inte automatiskt att den högre siffran är nyare eller aktuellare än den lägre siffran. Ofta representerar siffrorna gradskillnader/nivåskillnader inom samma generation av produkten.

Om man vet med sig att man inte ”begriper tekniska detaljer” så ska man kanske inte bygga hela resonemang utifrån rena gissningar, ogenomtänkta antaganden och ogenomtänkta slutsatser - utan man ska kanske först fråga lite i stället.

Senast redigerat 2019-11-30 10:06
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-30 14:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om man vet med sig att man inte ”begriper tekniska detaljer” så ska man kanske inte bygga hela resonemang utifrån rena gissningar, ogenomtänkta antaganden och ogenomtänkta slutsatser - utan man ska kanske först fråga lite i stället.

Är inte det ett genomgående beteende från TS som jag misstänker aldrig kommer ändra sig fast du så snällt påpekar det. ?

1
Bevaka tråden