Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NDIF till .img macos Catalina

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2019-11-05 10:45

Har ett konstigt problem, har installerat Catalina på min mac, allt funkar bra.

Men när jag laddar ner en file som jag vet är .img så gör macen den till NDIF vilket gör att jag kan inte göra något alls med filen, Det är inte någor fel på nerladdningen eller på sjävla filen.

Hur kan jag få bort NDIF på macen så den blir .img istället

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-05 12:32

NDIF är formatet i en .img skivavbild som användes på gamla Mac OS 9, enligt wikipedia:

Citat:

New Disk Image Format (NDIF) was the previous default disk image format in Mac OS 9 and disk images with this format generally have a .img file extension.
...
Universal Disk Image Format (UDIF) is the native disk image format for Mac OS X. Disk images in this format typically have a .dmg extension.

Vad menar du med "gör den till NDIF"? Ändras filändelsen? Eller ser du det i någon info-ruta eller kanske i ett felmeddelande i Skivverktyg?

Vad händer om du försöker öppna filen med Skivverktyg?

Kan du berätta mer om vad filen har för historik? Vad den har för ursprung, på vilket OS den skapats och hur den kopierats vidare? Gärna en länk om det är en offentlig fil du laddat ner, så kan vi testa öppna den.

Gamla Mac OS hade filer som bestod både av en datadel och en resursdel. Om de sparades på dos-formaterade skivor förlorade man ofta resursdelen. En .img skivavbild skulle baka ihop både data- och resursdel för att överleva kopiering till andra medier, men om den är skadad kan den bli svåröppnad.

  • Medlem
  • 2019-11-05 13:19
Ursprungligen av IngoX:

NDIF är formatet i en .img skivavbild som användes på gamla Mac OS 9, enligt wikipedia:
Vad menar du med "gör den till NDIF"? Ändras filändelsen? Eller ser du det i någon info-ruta eller kanske i ett felmeddelande i Skivverktyg?

Vad händer om du försöker öppna filen med Skivverktyg?

Kan du berätta mer om vad filen har för historik? Vad den har för ursprung, på vilket OS den skapats och hur den kopierats vidare? Gärna en länk om det är en offentlig fil du laddat ner, så kan vi testa öppna den.

Gamla Mac OS hade filer som bestod både av en datadel och en resursdel. Om de sparades på dos-formaterade skivor förlorade man ofta resursdelen. En .img skivavbild skulle baka ihop både data- och resursdel för att överleva kopiering till andra medier, men om den är skadad kan den bli svåröppnad.

Har laddat ner samma fil flera gånger, då har det blivit .img andra som laddar ner den får .img men jag får NDFI

Försöker jag öppna den, får jag upp att filtypen inte stödjer.

https://www.home-assistant.io/hassio/installa...
Rpi 3B är filen jag laddar ner.

Jag behöver ha filen i .img för att ”klona” den till ett sd kort, då det är operativsystemet till hassio och home assistent har funkar utan problem tidigare. Det ända jag ändrat är OS X så misstänker felet ligger där i

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-05 13:44

Borta från macen nu till sent ikväll, men någon annan med Catalina kanske hinner testa hämta filer från den sidan innan.

Har du uppdaterat till senaste macOS 10.15.1 ifall det är någon bugg i Skivverktyg i Catalina?

Vilket program använder du sedan för att klona till SD-kortet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-05 14:14

Det går inte bara att döpa om filen i Finder?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-05 20:29

Nu har jag testat och allt verkar funka även på macOS 10.15.1 Catalina, från att hämta skivavbild för Home Assistant för RPi till att klona den till en usb-sticka. Bliv nästan sugen på att skaffa en RPi själv nu. Men - nej, jag behöver det inte, mitt enkla smarta hem med bara lite belysning funkar tillfredställande med enbart inbyggt Home Kit.

Men du behöver kanske göra lite annorlunda än du gjort förut. Vet inte din vana så jag tar det steg för steg med några kommentarer:

1) Hämta önskad img-fil för Home Assistant.
De har ändelsen .img. Om du inte ser filändelser, kolla att du kryssat i inställning för det i menyn Finder > Inställningar > Avancerat > Visa alla filnamnstillägg.
Filen rapporteras av Finders visa info (cmd+I) och av Skivverktyg vara av typen NDIF-skivavbild och kan inte öppnas av Skivverktyg i Catalina.

2) Du ska inte använda Skivavbild för att klona till SSD-disken utan enligt instruktionerna hämta programmet balenaEtcher för att flasha en disk med formatering som Skivverktyg inte stöder.
Se till att du installerar (dra över appen) till din Program-mapp (viktigt för nästa steg)
Du kommer stöta på ett generellt hinder i nyare macOS när du försöker öppna en app som inte hämtats från App Store. Du kommer runt det genom att högerklicka på appen, då får du samma ruta om att appen inte kan verifieras av apple, men det finns också en knapp med "Öppna" så att du kan starta appen.

3) Här kommer ett problem där balenaEtcher inte fungerar med nya säkerhetsfunktioner i Catalina. Utvecklarna vet om det och jobbar på lösning, det nämns i deras forum. Man kan komma runt det på två olika sätt, men det enklaste nämns i denna tråd i forumet för Home Assistant: BalenaEtcher won’t flash/authorize on Mac Catalina Beta

Lösningen är helt enkelt att köra balenaEtcher med superuser rättigheter genom att starta appen från Terminal. Normalt ska man vara försiktig med sudo-kommando, men just detta är säkert.
Starta Terminal (finns i mappen Program > Verktygsprogram)
Kopiera och klistra in följande text

sudo /Applications/balenaEtcher.app/Contents/MacOS/balenaEtcher

Du behöver knappa in ditt lösenord i Terminal. Du ser inte lösenordet, tryck bara enter.

4) Välj din .img-fil och din SSD-disk, tryck Flash

5) Resultatet: En startskiva formaterad i flera partitioner för din RPi

  • Medlem
  • 2019-11-06 10:23

[quote name="IngoX" postid="2379045"]Nu har jag testat och allt verkar funka även på macOS 10.15.1 Catalina, från att hämta skivavbild för Home Assistant för RPi till att klona den till en usb-sticka. Bliv nästan sugen på att skaffa en RPi själv nu. Men - nej, jag behöver det inte, mitt enkla smarta hem med bara lite belysning funkar tillfredställande med enbart inbyggt Home Kit.

Men du behöver kanske göra lite annorlunda än du gjort förut. Vet inte din vana så jag tar det steg för steg med några kommentarer:

GRYMT stort tack funkar...

home assistet tycker jag verkligen du ska ta en näramre till på är riktigt bra, knyter ihop alla dina smarta saker homekit, ikeatrådfi osv osv 1300 olika märken stödjer HA, bara fantasin som sätter gränserna.

Titta på några klipp på youtube så kommer du förstå hur stor det är

  • Medlem
  • 2019-11-09 00:27

@IngoX

har du kolla på hur man kan nergradera osx igen... vill inte ha Catalina längre, då varenda program man vill installer, måte uppdateras pga ders "ny" tänk på säkerhet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-09 20:24
Ursprungligen av berne:

@IngoX

har du kolla på hur man kan nergradera osx igen... vill inte ha Catalina längre, då varenda program man vill installer, måte uppdateras pga ders "ny" tänk på säkerhet.

Varenda program måste inte uppdateras. 32-bitars program fungerar öht inte på Catalina, så samtliga 32-bitars måste bytas ut mot 64-bitars. Mitt råd är att behålla Catalina, du kommer förr eller senare tvingas köra den om du vill hålla din dator säker.

Ursprungligen av reboot81:

Varenda program måste inte uppdateras. 32-bitars program fungerar öht inte på Catalina, så samtliga 32-bitars måste bytas ut mot 64-bitars. Mitt råd är att behålla Catalina, du kommer förr eller senare tvingas köra den om du vill hålla din dator säker.

Förr eller senare = två år från senaste OS X-släpp. Mojave stöds med säkerhetsuppdateringar till hösten 2021. I alla fall om man går efter de senaste åren.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-11 01:25
Ursprungligen av berne:

@IngoX

har du kolla på hur man kan nergradera osx igen... vill inte ha Catalina längre, då varenda program man vill installer, måte uppdateras pga ders "ny" tänk på säkerhet.

Man kan nedgradera, men det kan bli ganska mycket jobb för dig om det blir en nyinstallaion där du i princip börjar om på noll. Kan inte råda dig till det utan att veta mer.

1) Före det första, har du backup från före du uppgraderade?

2) Vilken version av macOS hade du innan du installerade 10.15 Catalina?

Det är mer givande att du förklarar lite bättre vad det är som inte fungerar för dig. Vilka program måste uppdateras?

  • Medlem
  • 2019-11-17 13:50
Ursprungligen av IngoX:

Man kan nedgradera, men det kan bli ganska mycket jobb för dig om det blir en nyinstallaion där du i princip börjar om på noll. Kan inte råda dig till det utan att veta mer.

1) Före det första, har du backup från före du uppgraderade?

2) Vilken version av macOS hade du innan du installerade 10.15 Catalina?

Det är mer givande att du förklarar lite bättre vad det är som inte fungerar för dig. Vilka program måste uppdateras?

dom verkar ha gjort om allt, skulle fixa token till min damsuagre men nu har dom även ändrat på terminal till zsh, den verkar inte vilja vilja utföra min kommando som den har gjort förrut utan problem. Känns som vad man en ska göra så är det något nytt problem med de nya osx

1. nej
2.mojave om jag inte minns fel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-17 14:17
Ursprungligen av berne:

dom verkar ha gjort om allt, skulle fixa token till min damsuagre men nu har dom även ändrat på terminal till zsh, den verkar inte vilja vilja utföra min kommando som den har gjort förrut utan problem. Känns som vad man en ska göra så är det något nytt problem med de nya osx

1. nej
2.mojave om jag inte minns fel

Man kan ställa in att använda bash som kommandotolk istället
Ändra förvald kommandotolk i Terminal
Om zsh som förvald kommandotolk på Mac

Om du inte har backup tycker jag inte du ska ge dig på en nedgradering till Mojave. Jobba runt problemen du upplever, det finns lösningar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-17 23:40

Är det stora fördelar med att använda zsh? Alltså, bör jag ändra till det (kör bash nu)?

1
Bevaka tråden