Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behövs antivirus på mobiltelefon?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-08 11:42

Min licens för F-Secure till iOS/Android går snart ut och vill ha lite feedback om vad folk tycker är det vanligt med virus till mobiltelefoner så man borde ha antivirus, eller borde man klara sig i vilket fall som helst, då Apple och Google försöker stoppa att ilsinnade appar dyker upp i deras appbutiker ?

Senast redigerat 2019-11-08 13:32

Varför ska man använda antivirus på en iPhone? IOS har väl funnits i 10 år och har Aldrig hört om ett virus i App Store.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-08 16:12

Nej

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-11-08 18:11

Antivirus till iOS är lurendrejeri enligt mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-09 00:46
Ursprungligen av iller:

Antivirus till iOS är lurendrejeri enligt mig.

Har du någonsin hört talas om någon som har haft problem med virus på sin iPhone?

Senast redigerat 2019-11-09 09:20

Jag har Avast på min iPhone och Android. Nödvändigt? Troligen inte men jag använder gratis versionen:
https://www.avast.com/sv-se/free-ios-security

Skulle inte betala för den om jag säger så.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2019-11-09 06:20
Ursprungligen av xms67:

Har du någonsin hört talas om någon som har haft problem med virus på sin Phone?

Nej.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-09 09:22
Ursprungligen av iller:

Nej.

Förstår det..?. Mitt inlägg blev fel. Det skulle vara ett svar på till TS, inte till dig..?

Jag trodde att detta var dött och begravet sedan länge... Till och med för androider:)

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-11-09 10:40
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag trodde att detta var dött och begravet sedan länge... Till och med för androider:)

Men det vet inte Bittin, som aldrig kommer tillbaka och läser svar på hennes frågor och allmänna envägs utrop.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-09 20:21

Antivirus är en form av rootkit, och något sådant kommer aldrig att tillåtas i App Store. Arkitekturen på iOS förhindrar att ett antivirus ens fungerar.
Den säkerhetsproblematik som ett antivirus kommer med talar enligt mig och många mot nyttan av att installera en sådan produkt. Förstår man detta, och därpå den negativa påverkan på batteri och prestanda så är det få som önskar ett antivirus på en telefon idag.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-09 21:51
Ursprungligen av johnh3:

Jag har Avast på min iPhone och Android. Nödvändigt? Troligen inte men jag använder gratis versionen:
https://www.avast.com/sv-se/free-ios-security

Skulle inte betala för den om jag säger så.

reboot81 förklarade väldigt bra varför antivirus är onödigt på iOS så frågan är varför du slöar ner din telefon i onödan?

Ursprungligen av Innis:

reboot81 förklarade väldigt bra varför antivirus är onödigt på iOS så frågan är varför du slöar ner din telefon i onödan?

Ja jag kommer att avinstallera den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-11 15:53
Ursprungligen av Gäddnos:

Men det vet inte Bittin, som aldrig kommer tillbaka och läser svar på hennes frågor och allmänna envägs utrop.

Har faktiskt läst nu och kommer nog inte betala 300-500kr för att behålla min F-Secure licens för mobiler efter jag lämnat tillbaka min gamla arbetsmobil till mitt gamla jobb 1:a December och köpt en privat iPhone SE eller billigare Android mobil

Blev lite fundersam över detta när jag kollade på mitt facebook-flöde i min mobil nu på morgonen.
Det dök upp en enkätundersöknings formulär från själva Facebook att jag skulle svara på några frågor beträffande utveckling av deras Facebook. Då började jag svara på 2 frågor och helt plötsligt släcks min mobil. Därefter går jag in i min mobil igen och Facebook håller på att installeras på nytt. Hann aldrig slutföra undersökningen och nu är enkäten borta.
Läste ryckte om Facebook virus.....kanske att det är något sånt som försiggår i bakgrunden på min mobil? Hur kan man kolla att allting är som det ska?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-14 09:09
Ursprungligen av calinou:

Blev lite fundersam över detta när jag kollade på mitt facebook-flöde i min mobil nu på morgonen.
Det dök upp en enkätundersöknings formulär från själva Facebook att jag skulle svara på några frågor beträffande utveckling av deras Facebook. Då började jag svara på 2 frågor och helt plötsligt släcks min mobil. Därefter går jag in i min mobil igen och Facebook håller på att installeras på nytt. Hann aldrig slutföra undersökningen och nu är enkäten borta.
Läste ryckte om Facebook virus.....kanske att det är något sånt som försiggår i bakgrunden på min mobil? Hur kan man kolla att allting är som det ska?

1. Då började jag svara på 2 frågor och helt plötsligt släcks min mobil.
Timeout för skärmen eller så släckte du den. Normalt beteende.
2. Därefter går jag in i min mobil igen och Facebook håller på att installeras på nytt.
Vilket är en "uppdatering" som installeras. Normalt beteende.
3. Hann aldrig slutföra undersökningen och nu är enkäten borta.
Enkäten var antagligen någon form av undersökning/reklam från någon annan än FB. Att du inte ser exakt samma sak är normalt beteende.
4. Läste rykte om Facebook virus.....kanske att det är något sånt som försiggår i bakgrunden på min mobil?
Tro inte på rykten. Tro inte på rykten online. Kolla källan!

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-14 13:06
Ursprungligen av calinou:

Blev lite fundersam över detta när jag kollade på mitt facebook-flöde i min mobil nu på morgonen.
Det dök upp en enkätundersöknings formulär från själva Facebook att jag skulle svara på några frågor beträffande utveckling av deras Facebook. Då började jag svara på 2 frågor och helt plötsligt släcks min mobil. Därefter går jag in i min mobil igen och Facebook håller på att installeras på nytt. Hann aldrig slutföra undersökningen och nu är enkäten borta.
Läste ryckte om Facebook virus.....kanske att det är något sånt som försiggår i bakgrunden på min mobil? Hur kan man kolla att allting är som det ska?

Vad spelar det för roll vad vi säger när du aldrig tror på våran kunskap ändå.

Ursprungligen av reboot81:

1. Då började jag svara på 2 frågor och helt plötsligt släcks min mobil.
Timeout för skärmen eller så släckte du den. Normalt beteende.
2. Därefter går jag in i min mobil igen och Facebook håller på att installeras på nytt.
Vilket är en "uppdatering" som installeras. Normalt beteende.
3. Hann aldrig slutföra undersökningen och nu är enkäten borta.
Enkäten var antagligen någon form av undersökning/reklam från någon annan än FB. Att du inte ser exakt samma sak är normalt beteende.
4. Läste rykte om Facebook virus.....kanske att det är något sånt som försiggår i bakgrunden på min mobil?
Tro inte på rykten. Tro inte på rykten online. Kolla källan!

Tack för du tog dig tid att förklara. Har aldrig hänt förut att en app installeras utan att meddela innan därför blev jag fundersam.

Ursprungligen av Innis:

Vad spelar det för roll vad vi säger när du aldrig tror på våran kunskap ändå.

Vems kunskap menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-15 08:52

Denna frågan dök upp i senaste avsnittet av Bli Säker Podden: https://nikkasystems.com/2019/11/15/podd-42-o...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-16 14:52
Ursprungligen av calinou:

Tack för du tog dig tid att förklara. Har aldrig hänt förut att en app installeras utan att meddela innan därför blev jag fundersam.

Skype, Firefox och Chrome tror jag gör samma sak med uppdateringarna på datorn.

1
Bevaka tråden