Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk går halvt amok i Catalina

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Har en iMac med SSD och en extern hårddisk inkopplad som är partitionerad, dels för Time Machine, och en del för allmän lagring av diverse. I tidigare OS X när jag har valt att mata ut time machine-partitionen har hårddisken då gått i vila tills jag använt den, och TM har inte tagit någon automatisk backup hela tiden.

Vad som händer i Catalina är konstigt, även om jag har matat ut båda partitionerna så går hårddisken i vila och spinner sen upp ca varannan minut. Hela tiden. Och ibland blir de mountade ändå, trots att jag matat ut dem. Någon som vet nåt om detta? Rätt störande, för som det verkar nu får man ju dra ut sladden för att inte hårddisken ska spinna igång hela tiden...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-16 11:10

Detta har jag stött på med många versioner av OS X. Jag stör mig också på detta, men har tyvärr inte hittat någon smidig lösning ännu.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-16 12:49

Hmm... jag har kört TM på två olika WD-diskar som båda har haft 2 st partitioner sedan TM kom. Matar oftast ut båda partitionerna, numera även med ALT-klick. Upplever inte att diskarna spinner upp eller t.o.m. automatiskt blir monterade. Detta gäller med MacBook Air och numera sedan 1 år även MacBook Pro retina.
Vet inte om det är någon speciell inställning eller om det är samspelet med någon annan programvara. Mina maskiner är relativt magra på extra tillägg. Som mest Dropbox och OneDrive.

1
Bevaka tråden