Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ergonomi med styrplatta

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har alltid undrat varför styrplattan på datorerna är nästan lika stor som själva tangentbordet.....
Är det för att den inte kan göras mindre?
Är det för att man ska kunna vila händerna på sidorna när man skriver?
Är det ergonomiskt tänkt med tanke på att man ska flytta händerna ifrån tangentbordet en aning för att styra den när man håller på och skriver samtidigt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-14 09:59
Ursprungligen av calinou:

Har alltid undrat varför styrplattan på datorerna är nästan lika stor som själva tangentbordet.....
Är det för att den inte kan göras mindre?
Är det för att man ska kunna vila händerna på sidorna när man skriver?
Är det ergonomiskt tänkt med tanke på att man ska flytta händerna ifrån tangentbordet en aning för att styra den när man håller på och skriver samtidigt?

Alltid? För drygt 10 år sedan var styrplattan pytteliten, åtminstone på PC.
Så nej, givetvis kan det göras mindre men varför skulle man vilja ha en liten oanvändbar styrplatta?
Jag som i majoriteten av fallen använder styrplatta eftersom jag reser mycket i jobbet uppskattar en stor styrplatta då en liten är hämmande.
Skulle säga att 100% av mina vänner som använder laptops på fritiden använder styrplatta och inte mus. En stor styrplatta gör jobbet bättre än en liten.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-11-14 10:29
Ursprungligen av bjorsi:

Alltid? För drygt 10 år sedan var styrplattan pytteliten, åtminstone på PC.

Du behöver inte gå så långt tillbaka, många modeller har fortfarande en liten, nästan oanvändbar styrplatta.
Har fortfarande inte testat en laptop där jag inte hellre tar fram en mus förutom mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-14 11:14

Kommer ni ihåg laptopsen med en styrspak istället? Har för mig att det var vanligt på gamla IBM Thinkpads. Det var grejer det

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-14 11:27
Ursprungligen av zinned:

Kommer ni ihåg laptopsen med en styrspak istället? Har för mig att det var vanligt på gamla IBM Thinkpads. Det var grejer det

På förra jobbet hade jag en Lenovo X1 carbon (gen5, dvs tillverkad 2017), helt ok storlek på styrplattan (inte med macmått mätt) + styrspak/styrplupp (en röd ful sak)

Ursprungligen av zinned:

Kommer ni ihåg laptopsen med en styrspak istället? Har för mig att det var vanligt på gamla IBM Thinkpads. Det var grejer det

Dell hade dem, Panasonic har väl kvar dem på Toughbooksen tror jag och sen var det väl Toshiba som körde med trackpoint också samtidigt som IBM/Lenovo. Thinkpadarna har kvar den. Det är bland de bästa egenskaperna med dem. Perfekt på flyget (eller närsomhelst, behöver aldrig flytta händerna från tangentbordet). Jag har en sån här hemma (och en separat mus när det behövs): https://www.lenovo.com/gb/en/accessories-and-...

Tycker nog att storleken på styrplattan på min 15" MBP 2011 var optimal. På min 15" MBP 2017 händer det fortfarande - efter snart 1,5 år – att jag av misstag kommer emot med handflatorna när jag egentligen bara vill vila dem på sidorna.

Jag hade önskat själv en annan utformning på styrplattan men det kanske beror på att jag inte har så stora händer för att kunna nå tangentbordet och styrplattan utan att behöva flytta händerna.

1
Bevaka tråden