Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ditt senaste inköp (med bilder)

Tråden skapades och har fått 1547 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-11 12:54
Ursprungligen av @ndreas:

tack ? fick den på releasedagen dock så de är ju gamla redan ?

Aha...så vad har du att säga till ditt försvar att du postade detta först nu?

Ursprungligen av zinned:

Aha...så vad har du att säga till ditt försvar att du postade detta först nu?

För de var mitt senaste inköp som rubriken säger ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-11 13:30
Ursprungligen av @ndreas:

För de var mitt senaste inköp som rubriken säger ?

Oh well

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-11 16:00
Ursprungligen av kenjon:

och en begagnad Synology 2416+

Vad fick du ge för den? Hur mycket låter den?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-13 03:54

10 000 kr med rackmonteringsskenor.. Susar lite men intet besvärande fläktljud. Men den ska ändå bo i garaget
Imponerande burk, inte bara en NAS. 4 Ethernetportar så den kan agera router, brandvägg, mailserver, ftp etc....

Gamla Airporten har varit en trogen router men med sviktande hastighet och på äldre dagar mot sin pension fick denna Netgear ta plats AX12
800 mbit via wi-fi med 11 Pro är najs ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-13 14:57

Jag fattar inte varför producenter av mainstream-routrar oftast ska göra dem så in i bänken fula.

  • Medlem
  • 2019-11-13 20:47
Ursprungligen av @ndreas:

Gamla Airporten har varit en trogen router men med sviktande hastighet och på äldre dagar mot sin pension fick denna Netgear ta plats AX12
800 mbit via wi-fi med 11 Pro är najs ?

800 millibit/s? Måste vara olidligt segt.

MacBook Pro 16” 64GB Ram 4TB SSD leverans 29 November ? blir nya studio datorn, längtar

Mina två BlackFriday deals.

Samsung Galaxy S10e via Mediamarkt.
Första gången jag har en Samsung smartmobil för övrigt.
Så man får se hur man trivs med det märket.

Samt en Rubicson kombinerad väckarklocka/trådlös laddare från Kjell & Company.

Ursprungligen av johnh3:

Samt en Rubicson kombinerad väckarklocka/trådlös laddare från Kjell & Company.

Trodde först det var en hushållsvåg?

Ursprungligen av Sir N.:

Trodde först det var en hushållsvåg?

Ja kan se ut som en sådan. Men ändå en praktiskt grej till sovrummet för att minska på kablar/laddarpluggar/qi enheter.
Sen fungerar den bra. Går ladda genom mobilfodralet när jag har testat:
https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor...

Blev en ny TV jag suktat efter sedan den lanserades! Går från 78” till 82” ingen jätteskillnad men ändå lite
Sparade 30.000 ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-29 11:00
Ursprungligen av @ndreas:

Blev en ny TV jag suktat efter sedan den lanserades! Går från 78” till 82” ingen jätteskillnad men ändå lite
Sparade 30.000 ?

Finns det något material som kan dra nytta av alla dessa pixlar?

Ursprungligen av zinned:

Finns det något material som kan dra nytta av alla dessa pixlar?

Den skalar ju upp allt material till 8K som enligt tester gett grymma resultat.
Men de finns ett par inbyggda appar med 8K material och jag tror de kommer framöver. Men i dagsläget är de väl inte just 8K man köper den för utan skall man byta så gör de ju inget om den redan stödjer formatet. Brukar byta vart 4:e år min gamla kostade nästan som den här så fort man går upp på 8-9 serien av större tum så är de dyrt

Apples läderarmband för 200 kr från Elgiganten. Sista som de hade. Det har ju gått ut från sortimentet för ett tag sedan

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-23 20:23

ATV4K64 1690kr (bruten förpackning). TB3 sladd 50%, USB-C till USB-A 77kr.

Resten är för kunds räkning, teknik kan vara sjukt billigt. 1950kr för en mobil* är galet billigt. Ja det är Android, men den duger för 30min kundkontakt via telefoni per dag.

240GB SSD 350kr: jag anser att alla datorägare skall införskaffa en sådan. Så gör jag med varje maskin jag får in för service, snurr ut SSD in.

*Samsung A20e: 8kärning CPU, 3GB RAM, 32GB minne, 13&5+8MP kamera, fingeravtryckssensor och 3000 mAh batteri.

OT: Personligen blir jag irriterad när jag ser mellanstadiekids och mindre bemedlade pilla på sina S10:or. A20e är en normaltelefon, bara den som vet varför man ska lägga +10 papp på en mobil bör köpa en sådan.

Julafton
Idag kom ett par stora kartonger med min nya studio setup

Mac Pro
2,7 GHz 24‑kärnor
192 GB Ram
4 TB SSD

2 st Pro Display XDR

Skall bli riktigt kul och spännande att se den i action när allt är uppkopplat ?
Bilder kommer

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-23 22:44
Ursprungligen av @ndreas:

Julafton
Idag kom ett par stora kartonger med min nya studio setup

Mac Pro
2,7 GHz 24‑kärnor
192 GB Ram
4 TB SSD

2 st Pro Display XDR

Skall bli riktigt kul och spännande att se den i action när allt är uppkopplat ?
Bilder kommer

Behövde det verkligen så många kärnor för musikproduktion?
Såg ett test på YouTube och dom pratade om att det skulle räcka med den minsta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-12-23 22:56
Ursprungligen av reboot81:

...
OT: Personligen blir jag irriterad när jag ser mellanstadiekids och mindre bemedlade pilla på sina S10:or. A20e är en normaltelefon, bara den som vet varför man ska lägga +10 papp på en mobil bör köpa en sådan.

Bra köp!

Exakt. Folk har dålig koll på både utveckling och ekonomi. Ställ dig i en mobilbutik och överhör folks resonemang. Hårresande. Jag minns själv för ett tag sedan en tjej i yngre tonåren som ville ha värstingmodellen och som trodde att priset var fullt pris och avbetalning. Hon reagerade inte ens. Det skulle ju bli minst 10 000 kr direkt och sedan ca 500 kr i förhöjd abonnemangsavgift per månad.

Ursprungligen av reboot81:

ATV4K64 1690kr (bruten förpackning). TB3 sladd 50%, USB-C till USB-A 77kr.

Resten är för kunds räkning, teknik kan vara sjukt billigt. 1950kr för en mobil* är galet billigt. Ja det är Android, men den duger för 30min kundkontakt via telefoni per dag.

240GB SSD 350kr: jag anser att alla datorägare skall införskaffa en sådan. Så gör jag med varje maskin jag får in för service, snurr ut SSD in.

*Samsung A20e: 8kärning CPU, 3GB RAM, 32GB minne, 13&5+8MP kamera, fingeravtryckssensor och 3000 mAh batteri.

OT: Personligen blir jag irriterad när jag ser mellanstadiekids och mindre bemedlade pilla på sina S10:or. A20e är en normaltelefon, bara den som vet varför man ska lägga +10 papp på en mobil bör köpa en sådan.

När jag ska göra batteritestet där vi sätter telefonen på maximal ljusstyrka och volym och låter den spela Youtube tills batteriet tar slut händer något som aldrig hänt förut. Efter fem minuter stänger telefonen av videon och hävdar att mobilen är överhettad. Detta trots att den inte ens är ljummen. Lite experiment visar att telefonen inte godtar att jag tittar på Youtube i mer än fem minuter om ljusstyrkan eller volymen är över en viss nivå
https://www.mobil.se/tester/produkttester/tes...

Jag förstår varför folk lägger 10k på en bra telefon. Speciellt när folk umgås 24/7 med den.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-24 20:29
Ursprungligen av Johannnn:

När jag ska göra batteritestet där vi sätter telefonen på maximal ljusstyrka och volym och låter den spela Youtube tills batteriet tar slut händer något som aldrig hänt förut. Efter fem minuter stänger telefonen av videon och hävdar att mobilen är överhettad. Detta trots att den inte ens är ljummen. Lite experiment visar att telefonen inte godtar att jag tittar på Youtube i mer än fem minuter om ljusstyrkan eller volymen är över en viss nivå
https://www.mobil.se/tester/produkttester/tes...

Jag förstår varför folk lägger 10k på en bra telefon. Speciellt när folk umgås 24/7 med den.

Illa. Utsätter tre mobiler på samma test imorgon när jag smält skinkan.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-12-24 22:42

Har länge funderat på att köpa en iMac men en som man kan skruva själv med hyfsad lätthet. Så valet föll på den icke slimmade versionen. Skambjöd på en iMac 27" mid 2010 nästan fullspecad och fick den. Så 2000:- senare stod den i köket.

Följde inte med något tangent bord och mus. Men en arbetskamrat skulle sälja sitt eftersom han köpt en ny iMac men gillade inte det mindre tangentbordet. Så 500:- senare har jag ett passande tangentbord med mus.

Behövde lite bättre ljud men eftersom datorn var så billig känns det konstigt att köpa ljud för mer pengar. Så nästan det billigaste på Netonnet fick det bli.

Måste säga att inte många andra datortillverkare lyckas hålla så bra kvalitet att en nio år gammal dator fortfarande är gångbar.

Därför som jag alltid småler åt kommentarer från okunniga personer som gnäller på Apples prissättning.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-25 11:36
Ursprungligen av Innis:

Har länge funderat på att köpa en iMac men en som man kan skruva själv med hyfsad lätthet. Så valet föll på den icke slimmade versionen. Skambjöd på en iMac 27" mid 2010 nästan fullspecad och fick den. Så 2000:- senare stod den i köket...

Grattis. Min 27” 2010 är mitt bästa köp någonsin. 2000kr är ett fyndpris.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-12-25 17:27
Ursprungligen av Johannnn:

När jag ska göra batteritestet där vi sätter telefonen på maximal ljusstyrka och volym och låter den spela Youtube tills batteriet tar slut händer något som aldrig hänt förut. Efter fem minuter stänger telefonen av videon och hävdar att mobilen är överhettad. Detta trots att den inte ens är ljummen. Lite experiment visar att telefonen inte godtar att jag tittar på Youtube i mer än fem minuter om ljusstyrkan eller volymen är över en viss nivå
https://www.mobil.se/tester/produkttester/tes...

Jag förstår varför folk lägger 10k på en bra telefon. Speciellt när folk umgås 24/7 med den.

Körde testet dock med 75% volym, 100% ljusstyrka. Efter 7/7/15 minuter är alla tre svala och rullar på utan problem. Knappt ljumma.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-01-11 00:22

Köpt mig en PC idag. Den är kolsvart och gör sig inte bra på bild, blir skärmdump ist:

Ersätter en 10 år äldre klump som är lite trött:

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-01-11 09:43
Ursprungligen av reboot81:

Köpt mig en PC idag. Den är kolsvart och gör sig inte bra på bild, blir skärmdump ist:
Ersätter en 10 år äldre klump som är lite trött:

Unraid?

Sålde min Samsung Galaxy S10e så jag blev inte så långvarig i Samsung stallet.
I många avseenden en bra telefon. Men lite nackdelar.

1: Exynos processorn tycker jag inte är så effektiv som Snapdragon (855) motsvarigheten utan batterinivån sjönk rätt snabbt.
2: Samsungs implementering av Android med Bixby och en massa parallella egenutvecklade tjänster. Har visserligen blivit bättre än förut men jag kände mig inte riktigt hemma ändå.

Däremot gillade jag det lite mer kompakta formatet.

Så därför blev det istället en Sony Xperia 5 på mellandagsrean samt ett Gear fodral. Har Snapdragon 855.
Rent gränssnitt med väldigt få egenutvecklade appar utan Sony har satsat på ganska få men nödvändiga istället. Typ Cinema Pro för fotografering/filmning. Resten får Google sköta så att säga.

Denna gång känns det rätt, fortfarande en relativt kompakt mobil men lite mer som jag gillar det.
Så den lär bli min "Daily Driver" under nåt år eller två som jag känner det nu.

Fick mitt Kinapaket med en trådlös laddare idag efter ca:1 månads leveranstid:
https://www.aliexpress.com/item/4000137728874...

Dessvärre har jag ingen större nytta av den just nu pga att Sony inte har Qi laddning. Men vi testade den på en bekants iPhone X så hon köpte den.
1: Inbyggd kylfläkt så mobilen hålls relativt sval även med ett fodral.
2: USB-C kabel medföljer och enheten har det intaget också. Skönt slippa den uråldriga micro USB standarden även på tillbehör.

Så den laddaren kan rekommenderas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-16 17:25

.

Bevaka tråden