Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera extern HD

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har genom tiderna använt en hel del externa hårddiskar. Bara att köpa, mac-formatera och köra.
Nu har jag skaffat en disk på 8TB. När den formaterats blir den bara 1,4 TB.
Vad har jag missat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-12 15:13

Vad har du för dator? Hur är disken ansluten? Hur formaterade du disken, med vilka val/inställningar?

https://support.apple.com/sv-se/HT208496

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-12 15:33

Du kanske lurades till att välja Apple-partitionskarta? Det är för äldre macar (68k och PowerPC) och klarar inte partitioner över 2 TB tror jag. De borde verkligen ge det ett förtydligande namn i Skivverktyg, typ Legacy Apple Partition Map

Du ska välja GUID-partitionstabell för intel-macar.
(och till de flesta diskar som även ska användas med en PC)
https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-ut...

Formatera med APFS om du inte behöver använda disken med macar med med macOS 10.12 Sierra eller äldre, i så fall väljer du MacOS Extended för kompatabilitet.
https://support.apple.com/sv-se/guide/disk-ut...

Du har missat att tala om vilken hårddisk det gäller.
Är den för "PC" kan den ha partitioner som inte Mac förstår.
Ladda då hem ett (Macos-)program från tillverkaren, avsett för din disk. Det kan radera din disk helt. Därefter kan du formatera till ett Mac-format och få hela 8TB tillgängligt.

Jag har provat i MacBook Pro 2010 och en 2017, hårddisken är en Seagate Ironwolf 8TB kopplad med USB till en diskdocka.
Inställningar: MacOS Extended journalförd, GUID-partitionstabell.
Men sen har jag testat även ExFat och allt möjligt. Det är bara 1,4 T som är synligt oavsett.

Jag ska ge mig på Movie42s förslag och återkommer. Kan mycket väl vara så.

I värsta fall låna en windowsmaskin och installera Seagates verktygsprogram på.
När disken är tom kopplar du in den på din Mac och formaterar.

Tack för alla förslag!
Jag har provat på alla möjliga sätt med olika verktyg och operativsystem utan framgång.
Tydligen är denna HD lite kinkig med diskdrivers och i första hand gjord för NAS.
Ryckte ut befintliga skivor i min NAS och installerade denna och den hoppade direkt upp som en 8 TB volym.

Nu löser jag mitt tillfälliga arbete den vägen och kan använda skivan när jag snart uppdaterar NAS. Men en "Note to self" är att skaffa diskar som inte är så petiga med var dom sitter till en externlåda.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-15 14:09
Ursprungligen av Jonyverse:

... är en Seagate Ironwolf 8TB kopplad med USB till en diskdocka.

Kanske begränsningen är i diskdockan? Googla på modell och firmware-version om du hittar fler som haft problem med stora diskar i den dockan.

Ursprungligen av IngoX:

Kanske begränsningen är i diskdockan? Googla på modell och firmware-version om du hittar fler som haft problem med stora diskar i den dockan.

Bra tips. Har kört med en extern hårddisk-låda också med samma resultat. Ska googla upp båda.

Ursprungligen av Jonyverse:

Men en "Note to self" är att skaffa diskar som inte är så petiga med var dom sitter till en externlåda.

Ursprungligen av IngoX:

Kanske begränsningen är i diskdockan? Googla på modell och firmware-version om du hittar fler som haft problem med stora diskar i den dockan.

Det är med all säkerhet inte nåt som har att göra med disken själv, utan bryggchippet i ditt externa kabinett.
Skaffa ett externt kabinett med uttalat stöd för större diskar (typ denna), precis som IngoX är inne på. För att få ett definitivt svar på maximal diskstorlek för ditt externa kabinett behöver du kolla på tillverkarens hemsida och om det inte fungerar får du försöka få fram vilket chip som är ansvarigt för USB-till-SATA bryggningen (eller FW eller vad du nu kan tänkas använda) och kontrollera i ett datablad vilka storlekar det stödjer.

För en mer teknisk djupdykning för varför olika chip har problem med vissa diskar kan du kika på https://goughlui.com/2013/10/02/experiment-us...

Bra. Det ska jag läsa på till framtiden. Behöver förmodligen uppdatera mig på hårdvarufronten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-16 11:00

När inga av de vanliga metoderna fungerar så har GParted alltid löst problem med formatering och märkliga partitioner.

1
Bevaka tråden