Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera RAM-och hårddisk på Mac

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av SweSG:

Du köper helt enkelt en USB-disk och kopierar det du vill spara! Sådant som är viktigt för dig. Tyvärr blir det lite dyrare, men alla SSD och hårddiskar går sönder med tid. Finns billiga USB-diskar som bara går att plugga in i en USB-port i datorn. Sedan kopierar du från disken i datorn till USB-disken som sitter via USB-porten.

USB-disk? Är "disk" nu ännu ett annat namn för kabinett och kit eller heeeeeelt något annat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-10-18 14:24

USB-disk är hårddisk i kabinett.
Kit är ett kabinett och en hårddisk som passar ihop men som säljs tillsammans. Du behöver ofta själv montera dessa två, max två skruvar och 3minuters arbete. Ibland kommer det med kloningmjukvara.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-18 18:27

Det kit jag avser är en kabel och en programvara, exempelvis detta:
Länk till Komplett kloningskit

Ursprungligen av mattiL:

Det kit jag avser är en kabel och en programvara, exempelvis detta:
Länk till Komplett kloningskit

Funkar den här då? https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natv...

Ursprungligen av Lilopp:

Dom fungerar fint. Jag har några såna:

Ursprungligen av Zeugma:

Jag använder kloningsprogrammet Carbon Copy Cloner. Så här hade jag gjort: Jag hade tagit/köpt ett hårddiskchassi och satt den gamla HDD:n i detta. Sedan hade jag satt SSD:n i datorn. Därpå startat datorn med alt-knappen intryckt och valt den externa gamla HDD:n som startskiva. Klonat den till SSD:n och när det är klart valt SSD:n som startskiva i Systeminställningar. Därefter hade jag aktiverat TRIM på SSD:n via kommandot sudo trimforce enable i Terminalen.

Min approach när jag installerar en disk är liknande din @Zeugma, men jag börjar med att stoppa SSDn i hårddiskschassiet.

@Lilopp, jag gör så här:
1. Stoppa SSDn i hårddiskchassiet och plugga in den i USB-uttaget
2. Öppna Skivverktyg och formatera SSDn till GUID (se Apples hjälp)
3. Ladda ner och kör CCC och välj att säkerhetskopiera din befintliga hårddisk till SSDn (Bombich/CCCs hjälp)
4. När kloningen är klar stänger du av datorn och pluggar ur kabinettet. Sen installerar du din SSD där din hårddisk var och startar om maskinen. Det finns en massa guider på hur man gör, t.ex. här: https://youtu.be/NZlXZIDg36s?t=100 De visar ett alternativ till att installera en SSD tidigare men jag vet inte hur det blir om man har en SSD som är mindre än nuvarande disk, därför rekommenderar jag CCC.
5. I videon talar de också om hur man väljer startskiva. Det är viktigt för annars kommer datorn stå och tänka ett tag innan den startar (den letar efter den tidigare hårddisken)
6. När du ser att alla dina program funkar som de ska är du klar. Nu kan du stoppa din tidigare interna hårddisk i kabinettet och använda som TimeMachine eller liknande (jag köpte CCC för att kunna göra inkrementella backuper).

Hej, jag köpte ett verktyg-set med PH00 men nu behöver jag ett annat verktyg för att byta skruvar på hårddisken, ett T6 Torx som jag inte kan hitta tillgängligt på nätet, någon som vill hjälpa mig finna detta verktyg?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-23 20:52
Ursprungligen av Lilopp:

Hej, jag köpte ett verktyg-set med PH00 men nu behöver jag ett annat verktyg för att byta skruvar på hårddisken, ett T6 Torx som jag inte kan hitta tillgängligt på nätet, någon som vill hjälpa mig finna detta verktyg?

https://lmgtfy.com/?q=torx+t6&s=g&t=w ☺️

Ursprungligen av Lilopp:

ett T6 Torx som jag inte kan hitta tillgängligt på nätet, någon som vill hjälpa mig finna detta verktyg?

Clas Ohlson har https://www.clasohlson.com/se/Elektronikmejsl...
Så även Biltema och säkert flera butiker i din lokala köplada. Brukar vara del i nåt set

Ursprungligen av suddgummi:

Clas Ohlson har https://www.clasohlson.com/se/Elektronikmejsl...
Så även Biltema och säkert flera butiker i din lokala köplada. Brukar vara del i nåt set

Tack. Stämmer det att jag måste ta bort cd spelaren för att ssd ska få plats?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-10-24 06:38

Nej, på en macbook pro utan retina byter du ut hårddisken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-10-24 09:08
Ursprungligen av Lilopp:

Tack. Stämmer det att jag måste ta bort cd spelaren för att ssd ska få plats?

Nej, det är valfritt.

Man kan ersätta dvd-spelaren med en ssd eller hårddisk (i en speciell släde för att passa rent fysiskt) om man vill ha två diskar i datorn. Det var vanligt förr när SSD var mycket dyrare. Då köpte man en mindre SSD att installera systemet på, och satte den gamla hårddisken på dvd-platsen för att få lite extra lagringsutrymme.

Nu för tiden är SSD såpass billigt att det inte är värt besväret om man inte har jättestora krav på utrymme.

Nu har jag stoppat in den nya ssd:n med usb-kabinetten men får upp meddelande om att skivan inte kan läsas. Vad ska jag göra?

Jag lyckas inte starta och få den funka med gamla hårdisken i kabinetten. Inte ens när jag försöker starta nya ssd i datorn från scratch funkar det, bara en mapp med frågetecken på som blinkar.

Hej, det gick ganska bra att klona disken till nya men en sak jag reagerade på är aktivitetskontrollen. Om jag kommer ihåg rätt så ska det till höger om programmen stå hur mycket ett program kräver i minne, processor?

Ursprungligen av Lilopp:

Hej, det gick ganska bra att klona disken till nya men en sak jag reagerade på är aktivitetskontrollen. Om jag kommer ihåg rätt så ska det till höger om programmen stå hur mycket ett program kräver i minne, processor?

Höger- eller ctrl-klicka på listen och välj vilka kolumner du vill se, se dump. Dra dem åt vänster om de har hamnat för långt åt höger.

Ursprungligen av Zeugma:

Höger- eller ctrl-klicka på listen och välj vilka kolumner du vill se, se dump. Dra dem åt vänster om de har hamnat för långt åt höger.

Tack tack. En fråga till då, hur får jag symbolerna till vänster och inte till höger? Liksom från vänster till höger och från höger till vänster?

Senast redigerat 2019-10-25 20:06
Ursprungligen av Lilopp:

Tack tack. En fråga till då, hur får jag symbolerna till vänster och inte till höger? Liksom från vänster till höger och från höger till vänster?

Du kan dra (håll nere musen/styrplattan) respektive kolumn i listan och placera den i vilken ordning du vill. Se bifogad skärminspelning.

Ursprungligen av Zeugma:

Du kan dra (håll nere musen/styrplattan) respektive kolumn i listan och placera den i vilken ordning du vill. Se bifogad skärminspelning.

Vet inte varför men i min så står det inte processnamn.

Ursprungligen av Lilopp:

Vet inte varför men i min så står det inte processnamn.

Namnet är centrerat i kolumnen och den verkar sträcka sig oändligt till höger på bilden.

Ursprungligen av Lilopp:

Hej, det gick ganska bra att klona disken till nya men en sak jag reagerade på är aktivitetskontrollen. Om jag kommer ihåg rätt så ska det till höger om programmen stå hur mycket ett program kräver i minne, processor?

Ursprungligen av Zeugma:

Namnet är centrerat i kolumnen och den verkar sträcka sig oändligt till höger på bilden.

Vad kan jag göra?

Ursprungligen av Lilopp:

Vad kan jag göra?

Prova att högerklicka på listen, göm den och välj visa igen sedan. Eller dra och släpp den längst till vänster.

Ursprungligen av Zeugma:

Namnet är centrerat i kolumnen och den verkar sträcka sig oändligt till höger på bilden.

Varje gång jag byter eller vill se processor, minne eller energi hoppar den tillbaka till samma läge.

Ursprungligen av Lilopp:

Varje gång jag byter eller vill se processor, minne eller energi hoppar den tillbaka till samma läge.

Det var tråkigt att höra. Jag vet inte hur problemet ska lösas.

Bevaka tråden