Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad måste finnas på min MacIntosh HD?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ny här så min fråga är kanske lite dum.
Har köpt en underbar MacMini men min SSD på dryga 120 Gb är överfull och jag undrar vad jag kan flytta över till en extern HD utan att program slutar fungera eller att datorn börjar bete sig underligt? Nu är den så full att jag varken kan köra Time Machine eller installera det senaste OS.
Jag borde väl kunna lägga alias på en hel del saker som t.ex. iTunes som ligger under Musik på min användare? Application Support kan man kanske inte göra så mycket med, eller går det bra med att skapa alias där också och lägga originalen på min externa HD?
Är tacksam för så utförlig information som möjligt då jag verkligen vill få min startdisk så ren och effektiv som möjligt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-05 08:45

Ja du kan flytta iTunes, Bilder biblioteket till en extern hårddisk. Men jag skulle inte hålla på och krångla.
Köp en ny större SSD och montera in. Beroende på modell är det lite annorlunda förfaringssätt. Men det finns bra guider på iFixit.

Ursprungligen av Innis:

Ja du kan flytta iTunes, Bilder biblioteket till en extern hårddisk. Men jag skulle inte hålla på och krångla.
Köp en ny större SSD och montera in. Beroende på modell är det lite annorlunda förfaringssätt. Men det finns bra guider på iFixit.

Jag försökte just göra detta, dvs flytta (eller rättare sagt kopierade över) till extern HD, men när jag efter detta försökte radera mapparna från min användare går det inte. "Objektet ”Bilder” kan inte flyttas till papperskorgen eftersom det inte får raderas." får jag upp som meddelande. Menar du att jag enbart ska flytta filerna i mapparna och skapa nya mappar med alias?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-11-05 15:28

Apple har en väldigt bra guide för hur man gör.

https://support.apple.com/en-us/HT201517

Man kan flytta hela hemmappen (rubb och stubb utom system och program) till en extern enhet:

https://www.lifewire.com/move-macs-home-folde...

Lämpligen då till en snabb SSD via USB 3(.1).

Edit: Med reservation att Catalina skulle ha ändrat förutsättningarna sedan artikeln uppdaterades i augusti i år.

Återskapningen är i full gång. Håller tummarna! ✊?

Stackare du råkade flytta filer som inte skulle flyttas... De mappar som finns med från början på datorn ska man inte flytta bara filerna inuti mapparna... Dessutom är det en risk att flytta filer... Minnet kan ta slut och då förlorar man filer... Jag ville döpa om mapparna "Mina dokument" i Windows 7 och efter det var jag tvungen att börja om från 0 filer... Det var tur att jag hade skapat en extra partion på hårddisken annars hade jag fått kopiera över alla filer till annat media. Det bästa är att kopiera över filer till annat media och sen radera de filer från hårddisken som man har kopierat.
/Anna Maria

1
Bevaka tråden