Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

”Apple mörkar fel på iPhone” Debattartikel Expressen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-11-04 21:10

Apple mörkar fel på iPhone

Kom över denna artikel nu på kvällen när jag satt och skumma igenom kvällsblaskan.
Enligt Erik som skriver artikeln så har han fått en allvarlig hörselskada av sin iPhone, genomgår en 10 veckors behandling mot tinnitus.

När telefonen är uppkopplad genom blåtand till tex hörlurar eller bilen så skruvar den upp volymen till max utan förvarning.
Fenomenet kan hittas genom att Googla ”Maxes iPhone volume everytime bluetooth connects”.

Någon som har upplevt detta? Eller hört talas om fenomenet?
Jäkligt många i min bekantskapskrets har iPhone, aldrig hört att någon har detta problem.

Har använt bluetooth-hörlurar (4-5 olika hörlurar till 2-3 olika telefoner) i flera år, och har aldrig råkat ut för detta.

I bilen är telefonen oftast på max, och så reglerar man volymen med bilstereons kontroller.

Och Expressen skriver "tiotusentals svenskar har förmodligen upplevt detta". Det tror jag inte ett ögonblick på. "Tiotals" kanske, men absolut inte "tiotusentals".

Senast redigerat 2019-11-04 21:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-05 07:45

Min XS har det problemet sedan iOS 13.x. När jag ha telefonen i bilen(kopplad via BT) så sticker volymen upp på max. Det är djäkligt irriterande.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-05 09:30

Kommunalanställd med kulturdepartementet på sitt CV, behövs ju inte sägas mer.

Min telefon gör också så efter uppgradering till iOS 13. Max volym. Trodde jag skulle spräcka högtalarna på bilen första gången.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och Expressen skriver "tiotusentals svenskar har förmodligen upplevt detta". Det tror jag inte ett ögonblick på. "Tiotals" kanske, men absolut inte "tiotusentals".

Jag vill bara korrigera detta. Det är inte Expressen som skriver så utan Erik själv:

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna i texten.

Jo, jag har råkat ut för liknande saker någon gång då eller då. Det är inte (enbart) kopplat till IOS13 för när jag har råkat ut för detta så var det pre-13 (minns inte vilken version, det kan vara så långt bak som 10).

Om jag kommer ihåg det hela korrekt så var det inte varit kopplat till mina hörlurar utan det har inträffat under samtal och när en notis kom.

När det gäller tinnitus så är det verkligen inte roligt att drabbas av så jag tycker att folk kan lägga ner sina spydigheter gentemot personen ifråga och istället bemöta sakfrågan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2019-11-05 13:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag har råkat ut för liknande saker någon gång då eller då. Det är inte (enbart) kopplat till IOS13 för när jag har råkat ut för detta så var det pre-13 (minns inte vilken version, det kan vara så långt bak som 10).

Om jag kommer ihåg det hela korrekt så var det inte varit kopplat till mina hörlurar utan det har inträffat under samtal och när en notis kom.

När det gäller tinnitus så är det verkligen inte roligt att drabbas av så jag tycker att folk kan lägga ner sina spydigheter gentemot personen ifråga och istället bemöta sakfrågan.

Det finns ju inget att bemöta.

- Ja, det har säkert hänt för några. Säkert ett tiotal, högs sannolikt ett helt klart försumbart antal.
- Ja, det är garanterat inte enkom något som kan tillskrivas Apple utan alla tillverkare av mobila enheter med möjlighet att spela upp ljud.

Inte konstigt att inte heller Apple bemöter det isf. Shit happens, move on. Hade det varit en stor issue hade det garanterat bemötts och hanterats. Jag med Apple Watch har möjligheten att höja/sänka volymen i lurarna med hjälpa av kronan på klockan, det har hänt mer än en gång att jackärmen vid rörelse har vridit upp denna på omedelbart max. Felaktig konstruktion för en wearable? Nej. Shit happens.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2019-11-05 14:34
Ursprungligen av xms67:

Min XS har det problemet sedan iOS 13.x. När jag ha telefonen i bilen(kopplad via BT) så sticker volymen upp på max. Det är djäkligt irriterande.

Ursprungligen av primu[s]®:

Min telefon gör också så efter uppgradering till iOS 13. Max volym. Trodde jag skulle spräcka högtalarna på bilen första gången.

Får man fråga vad för bilar ni kör? Av det jag har lyckats hitta på nätet så är det främst Ford-ägare som har detta problem.

Ursprungligen av Hoya:

Får man fråga vad för bilar ni kör? Av det jag har lyckats hitta på nätet så är det främst Ford-ägare som har detta problem.

Volvo V70 MY16

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-05 16:18

Det har inte hänt på

  • Nissan Qashqai 2017

  • Kia Sportage 2018

  • Nissan Qashqai 2018

för mig. Ej heller med

  • Philips SHB9850NC

  • Apple Airpods Gen 2

tillsammans med iOS 11-13 och iPhone 6-X. Jag och ungarna spelar mycket musik i bilen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-11-05 16:24
Ursprungligen av xms67:

Min XS har det problemet sedan iOS 13.x. När jag ha telefonen i bilen(kopplad via BT) så sticker volymen upp på max. Det är djäkligt irriterande.

Är det inte så att iOS håller reda på senast-använda-volym för respektive utenhet? Och ovanpå det så fungerar iOS ljus och bilens ljud var för sig? Dock inte som hörlurar dock kommer jag på. Vem kan blåtands-ljud-spelen bättre?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-11-06 00:06

Inte exakt samma sak, men ringer i öronen gör det för mig 24x7 tack vare iPhone och Sony BT hörlurar.

Det positiva är att jag alltid har signal i öronen och tinnitus är trådlöst!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-11-06 08:32
Ursprungligen av zinned:

Kommunalanställd med kulturdepartementet på sitt CV, behövs ju inte sägas mer.

Så otroligt tramsigt.[/quote]

Ursprungligen av Hoya:

Får man fråga vad för bilar ni kör? Av det jag har lyckats hitta på nätet så är det främst Ford-ägare som har detta problem.

VW Passat

1
Bevaka tråden