Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Catalina – Bilder och filer på skrivbordet kan ej slängas

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Uppdaterade till sista OSX, Catalina (10.15.1), och allt fungerar (efter en del igångkörningsproblem) smärtfritt – UTOM en sak. Jag kan inte slänga filer från Skrivbordet i Papperskorgen, inte heller flytta filer mellan mappar som ligger på skrivbordet. (Skrivbordet ligger i iCloud Drive, som säkerhetskopieras i Time Machine). Kan någon komma på något så att jag kan slänga det jag inte vill ha kvar?
Med vänlig hälsning, / Anders G

Senast redigerat 2019-11-02 22:10

Skriv gärna vilken version som är sista så kan detta hjälpa någon i framtiden utan att behöva leta fram vad sista version betyder ett visst datum.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-11-02 21:59
Ursprungligen av mattiL:

Tyvärr, det hjälpte inte. Men det kan vara jag som inte riktigt förstod engelskan
Jag gjorde inga ändringar i några inställningar, vare sig före installationen av Catalina, eller efter. Förstår inte vad som kan ha ändrats.
Tack ändå!
/ Anders

Uppdatering: Nu kan jag helt plötsligt radera och flytta filer på Skrivbordet, Jag har inte ändrat någonting sen jag skrev ovanstående ... Mycket konfunderad. men glad!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-11-05 10:57

Den kanske höll på att synka till iCloud, och att du inte kan göra ändringar innan synken är klar?

Ursprungligen av kenjon:

Den kanske höll på att synka till iCloud, och att du inte kan göra ändringar innan synken är klar?

Det KAN ju vara så. Inget som jag märket dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-11-05 12:45

Spontant tänker jag symtomet tydde på problem med filrättigheter.

Lurigt att veta vad som skulle vara rätt eller fel filrättigheter när iCloud är inblandat. Enda jag skulle vågat försöka med i det läget hade varit att stänga av och på iCloude Drive och se om det fixade problemet. Men ännu bättre när det bara löste sig själv!

Kanske du startat om och en skivkontroll kördes vid omstart och fixade vad det nu än var som krånglade?

1
Bevaka tråden